علی فرامرزی: تا کی‌ می‌خواهیم از صفر شروع کنیم؟

علی فرامرزی معتقد است، همگرایی بین برگزارکنندگان جشنواره هنرهای تجسمی فجر و انجمن‌های هنری می‌تواند این رویداد را از حالت گنگ آن خارج کند.

علی فرامرزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این جشنواره هر سال برگزار می‌شود، هزینه‌هایی برایش در نظر گرفته می‌شود و دوستانی هم وقت و تلاش‌شان را برای آن می‌گذارند، پس چرا نباید دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره با همکاری انجمن‌های هنری، این رویداد را برگزار کنند و با هم موجب شکل‌گیری یک اتفاق آبروومند شوند، مثل رویدادهایی که هر سال در فجر شاهد برگزاری آن‌ها در رشته‌های دیگر هنری مانند سینما، تئاتر و موسیقی هستیم.

او ادامه داد: اگر این همگرایی صورت بگیرد، هنرمندان هم از حالت بلاتکلیفی رها می‌شوند و برگزارکنندگان و برنامه‌ریزان هم برای برگزاری این جشنواره سردرگم نمی‌شوند. این سردرگمی ممکن است به‌خاطر حضور نیافتن همه هنرمندان در این رویداد تجسمی باشد.

این هنرمند همچنین بیان کرد: اگر برگزارکنندگان جشنواره و انجمن‌های هنری به جایگاه و موقعیت طرف مقابل خود آگاه باشند و به آن احترام بگذارند، اتفاق‌های خوبی را در هنر تجسمی کشور شاهد خواهیم بود. هر دو طرف باید یکدیگر را بپذیرند.

او ادامه داد: باید از تجربه‌ای که سال‌هاست در سینما، تئاتر و موسیقی برای برگزاری جشنواره‌های فجر داریم استفاده کنیم. تا کی باید همه‌چیز را از صفر شروع کنیم؟ معتقدم باید ضعف‌ها و قوت‌های این جشنواره را سنجید و بعد وارد عمل شد.

فرامرزی همچنین گفت: وزارت ارشاد مدت‌هاست که در حرف به برگزاری بی‌ینال‌های هنری علاقه نشان می‌دهد، اما در عمل خبری از آن نیست. شاید بگویند مشکل، بودجه برگزاری جشنواره فجر و بی‌ینال‌هاست، اما به نظر من، اگر آن همگرایی‌ای که به آن اشاره شد اتفاق بیفتد و وزارت ارشاد و انجمن‌ها بتوانند یکدیگر را کنار هم بپذیرند، هم جشنواره خوبی خواهیم داشت و هم بی‌ینال‌های‌مان برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: شاید بی‌توجهی به واقعیت‌ها به‌خاطر این باشد که هیچ کسی نمی‌خواهد خدشه‌ای به موقعیتش وارد شود و دیگران را هم مد نظر قرار بدهد. چرا وقتی در یک رویداد، اتفاق برد - برد می‌تواند شکل بگیرد، چنین نشود، بخصوص که دیده می‌شود آن نگاه صرف ایدئولوژیک از طرف برگزارکنندگان در سال‌های اخیر دنبال نمی‌شود و به موضوع فرهنگی‌تر نگاه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از ۳ تا ۳۰ بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود.

logo-samandehi