فرهنگ و هنر ایرانی در سازمان ملل زنده و ماندگار شد

محمود زنده رودی در گفتگو با گالری آنلاین:

تابلوی نقش برجسته ای بوجود آوردم که شایسته نگاه انسان ایرانی به سازمان ملل متحد و حقوق بشر باشد.

پس از سالها باور ایرانیان مبنی بر وجود شعر معروف استاد سخن سعدی "بنی آدم اعضای یک پیکرند ... " بر سر در سازمان ملل که شایعه ای بیش نبوده است، در نهایت توسط هنر مند ایرانی محمود زنده رودی (زنده) این آرزو در زمستان سال 95 به واقعیت پیوست و اثری از ایشان با مضمون این شعر به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی در سازمان ملل متحد نصب شد.

محمود زنده رودی که با نام (زنده) سالها در فرانسه فعالیت می‌کند، در آثار خود هر بیننده ای از هر کجای جهان را با رنگ ها و پیچش های خط نستعلیق ، مجذوب روح اصیل فرهنگ و هنر ایرانی میکند.

محمود زنده رودی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با این اتفاق و تاریخچه شکل گیری شایعه وجود این شعر بر سر در سازمان ملل بیان کرد:

آقای میشائیل مولر مدیرکل سازمان ملل متحد در ژنو از من برای برگزاری نمایشگاه همزمان با اجلاس حقوق بشر از هشتم تا بیست وششم سپتامبر 2014 درمقر سازمان ملل متحد دعوت کردند به این منظور سعی کردم بیست و پنج تابلو عرضه شده در این نمایشگاه مناسب جایگاه سازمان ملل متحد ومحل برگزاری کنفرانس حقوق بشر باشد.

"کرامت انسانی" را تم این نمایشگاه قرار دادم، بنابراین به یاد شعر معروف استاد اجل سعدی افتادم و مثل همه ایرانی ها رد پای آنرا در سازمان ملل جستجو کردم و هر چه بیشتر جستجو کردم کمتر اثری از آن یافتم. در سفرم به نیویورک به سازمان ملل مراجعه کردم وبا تحقیق زیاد به این نتیجه رسیدم که قبل از تشکیل سازمان ملل متحد سازمانی با نام جامعه ملل ایجاد شده بود که گویا از طرف یکی از خبرنگاران ایرانی لوحه ای کوچک با خطی نه چندان خوانا به این سازمان نوپا هدیه میشود که با برچیده شدن جامعه ملل این لوحه نیز به سرنوشت سازمان دچار میشود و فقط خبر آن در جایی درج میشود.

در زمان ریاست جمهوری اقای احمدی نژاد وسفرهای متعدد ایشان به سازمان ملل وکنجکاوی خبرنگاران برای یافتن رد پایی از شعر سعد ی ونیافتن آن بدستور ایشان فرشی بافته میشود که در اطراف ان شعر سعدی بافته شده بود وهدیه میشود به سازمان ملل ولی مسئولین سازمان عقیده داشتند که جایگاه فرش پهن کردن بر روی زمین است نه دیوار. بنابراین این هدیه هم به سرنوشت آن لوحه دچار میشود.! این تارخچه ایست که من به آن رسیدم.

بهر صورت من با آگاهی از این موضوع سعی کردم تابلوی نقش برجسته ای بوجود آورم که شایسته نگاه انسان ایرانی به این سازمان وحقوق بشر باشد.

پس از برگزاری نمایشگاه کرامت انسانی با بیست و پنج اثر از محمود زنده رودی (زنده) در سال 2014 در سازمان ملل متحد یکی از آثار این مجموعه برای نصب در محلی مناسب در سازمان ملل باقی ماند.

تا اینکه در سال گذشته تلاشهای نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل در ژنو برای نصب آن در بهترین مکان ممکن، مقابل"سالن اجلاس حقوق بشر"در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد که مقر جامعه ملل پس از جنگ جهانی اول نیز بوده است به ثمر نشست.

در ادامه محمود زنده رودی (زنده) در رابطه با ویژگی های این اثر توضیح داد:

تابلوی کرامت انسانی در ابعاد دومتر در یک متر روی بوم و به سه زبان فارسی، فرانسه و انگلسی بصورت برجسته بوجود آمد و در آن از خمیر کاغذ دست ساز که در اروپا به نام (کاغذ زنده ) شناخته شده و خط نستعلیق یعنی خط ایرانی استفاده کردم.

رنگ این اثر آبی فیروزه ایست که در اغلب آثار من دیده میشود و این رنگ را در ابنیه گوشه و کنار ایران می بینید و نشان از روح ایرانی دارد.

من درا کثر کارهایم از اشعار شعرای بزرگ ایران بهره میبرم ودر این اثر هم از شعر زیبا ودلنشین سعدی بزرگ بهره برده ام .

این اثر در پایان بر گزاری نمایشگاه از طرف سفیر دائمی کشورمان در مقر سازمان ملل به این بنیاد بین المللی اهدا شد ولی نصب تابلو در محلی مناسب که شایسته این هدیه ایران به سازمان ملل متحد باشد به درازا کشید سر انجام با موافقت ایران اثر در مقابل سالن محل بر گذاری اجلاس حقوق بشر نصب شد وروزانه ده ها نفر از بازدید کندگان از سازمان از آن دیدن میکنند .

گفتنی است محمود زنده رودی (زنده) نمایشگاه های متعددی در نیویورک، واشنگتن، مراکش، هنگ کنگ، اسپانیا، سوئیس، الجزایر، کانادا، قبرس و فرانسه به نمایش گذاشته است.

وی در سال 1393 نیز ۸ تابلو را که براساس منظومه هفت پیکر نظامی خلق کرده است را به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرد و در خرداد ماه همان سال نمایشگاهی از آثار ایشان در گالری ساربان برگزار شد.

logo-samandehi