در حاشیۀ برگزاری هفتمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران مطرح شد

خسرو عابدینی از لزوم توجه به موضوعات مختلف هنر نقاشی ایرانی می گوید


خسرو عابدینی، عضو "انجمن هنرمندان نقاش ایران" نقّاش، پژوهشگر هنر و اساطیر ایران، مدرس طراحی و نقاشی در حاشیه برگزاری سومین کارنمای پژوهشی مختص اعضای بالای 40 سال "انجمن هنرمندان نقاش ایران" در گفتگو با خبرنگار "گالری آنلاین"، در مورد آثار خود در این نمایشگاه، می‌گوید:


- از سال 1346 تاکنون به طور مستمر نقاشی کرده ام و روی "اساطیر ایران"، متن‌های کهنِ فرهنگ و تمدّن ایرانی، مطالعات تصویری و مکتوب، داشته‌‌ام. "نقاشی ایرانی" امروزه احتیاج به بررسی بسیار بیشتر از این ها دارد و لازم است که ما هنرمندان به خودمان بیاییم. زیرا اگر بخواهیم صرفا به آنچه که در خارج از ایران و هنر کشورهای غربی، آن گونه که سال هاست در جریان است و اتفاق می‌افتد، نگاه کنیم، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. ما باید در پی هنر غنی سرزمینمان، "ایران" باشیم.
من در این کارنما، تعداد 5 اثر در ابعاد: (70 در 70) سانتی‌متر به نمایش گذاشته‌ام که برای کشیدن آن ها از تکنیک "رنگ روغن روی بوم" استفاده کرده‌ام و سالِ خلق آن ها به دو سال اخیر باز می‌گردند.

این آثار را از "بخش یازدهمِ" مجموعه‌ای 12 قسمتی برگزیده ام و سوژۀ آن ها را از "نقاشی های مانَوی"، (مانی، اولین نقاش شناخته شدۀ ایران) گرفتم و از سال 1372، کشیدن آن ها را آغاز کرده ام و تا به حال در این زمینه، 130 تابلو خلق کرده‌ام.

- عابدینی معتقد است که باید دربارۀ موضوع کارنماها، بررسی و صحبت های هدفمندِ بیش تری صورت گیرد و برای آن ها پروژه های خاص، تعریف شود، که "هنر ایران" به آن ها، بسیار احتیاج دارد. وی ادر ادامه اظهار داشت:

نقاشی کشیدن کاری بسیار پیچیده و پُر دامنه‌ است و در "ایران" پیشینه‌ای بسیار طولانی دارد که به 8 هزار سال قبل برمی‌گردد؛ در سفال‌ها، غارها، حکاکی‌های روی سنگ‌ها و ... . ما باید موضوعات مختلف "هنر نقاشی ایرانی" را بررسی کرده و روی آن ها برنامه‌ریزی کنیم و حتی این مباحث را به ساحت دانشگاه نیز بکشانیم تا بتوانیم از نظرات نسل جوان این کشور نیز بهره مند شده، نتیجۀ خوبی از آن بگیریم.

- وی می‌افزاید:
سی و چند سال است که روی این سوژه‌ها کار کرده‌ام، اما مگر به جز من نهایتا چند نفر دیگر تاکنون به تحقیق، پژوهش و نقاشی در این زمینه، پرداخته اند. این سعی اندک هم با بودجۀ شخصی، انجام شده‌است و در حال حاضر هیچ نهادی وجود ندارد که پژوهشگرانی مانند من را مورد حمایت قرار دهد و بودجه‌ای را به تحقیق و پژوهش در این زمینه اختصاص داده باشد.

- عابدینی در آخر با بیان این پیشنهاد که " من معتقدم که در گروه‌بندی انجمن علاوه بر گروه بالای چهل سال، یک گروه بالای 60 سال تحت عنوان پیشکسوتان هنر نقاشی نیز وجود داشته باشد." افزود:

امیدوارم نسل جوان ما، به هنر غنی سرزمین ایران، پیش از دیگر جا ها بپردازد، چرا که تا ما خود و هنرمان را نشناسیم، دیگران و هنرشان را هم نخواهیم شناخت.

logo-samandehi