برگزاری نمایشگاهی از آثار اصغر فرهادی در اسپانیا

مرکز هنر معاصر گالیسیا در کشور اسپانیا میزبان نمایشگاهی چندرسانه‌ای از اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی است.

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه که برای اولین بار در اسپانیا برگزار می‌شود، رویکردی به جهان این فیلمساز از طریق سفری در بُعدی از او به عنوان یک عکاس و همچنین کار صحنه‌ای او با بازیگران در تئاتر و سینما ارائه می‌دهد.

در توصیف این نمایشگاه در وب‌سایت مرکز هنر معاصر گالیسیا آمده است: همچون کارگردانانی چون «استنلی کوبریک»، «دیوید لینچ»، «آندری تارکوفسکی» و عباس کیارستمی، عکاسی سال‌ها همراه فرهادی بوده است. این کارگردان از دنیای تئاتر می‌آید، از این رو تعداد زیادی ارجاعات به هنر دراماتیک در روایت سینمایی او می‌بینیم. دنیاهای درهم تنیده این هنرمند که به قول خودش دور شدن از تجربه برایش خطر است، در ابعاد مختلف هنری در این نمایشگاه ارائه شده است.

«پیاده‌رو» عنوان این نمایشگاه است که توسط خود فرهادی انتخاب شده و شامل نمایش یک اثر عکاسی در مقیاس بزرگ است که از چهار نقاشی دیواری در خیابان ولی عصر تهران تشکیل شده که در طول یک سال با کمک دستیارانش تهمینه منزوی و لیلا اخباری ثبت شده است.

این چهار عکس به خوبی می‌توانند به‌عنوان سکانس‌های سینمایی عمل کنند که به‌نظر می‌رسد از طریق آن‌ها زمان و فضایی دیگر خلق می‌شود. پیاده‌رو کلان‌شهر تهران فضای صمیمی و ایدئولوژیک بسیاری از فیلم‌های اوست که در آن شخصیت‌هایش با دوراهی‌های اخلاقی حیاتی روبه‌رو هستند. این نمایشگاه در کنار چندین مجموعه عکاسی، شامل انواع مطالب سمعی و بصری از کارنامه سینمایی فرهادی شامل فیلم و عکس از ساخت برخی از فیلم‌هایش، پوسترهای فیلم، مصاحبه‌ها و ... و همچنین دو فیلم مستند است که به تحلیل کار این کارگردان با بازیگران می‌پردازد.

اصغر فرهادی، عضو افتخاری آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسپانیاست و با دو جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی برای فیلم‌های «جدایی» و «فروشنده» شناخته شده است. او در در سال ۲۰۱۸ با فیلم «همه می‌دانند» با بازی «خاویر باردم»، «پنه لوپه کروز» و «ریکاردو دارین» جایزه بهترین فیلمنامه و در سال ۲۰۲۱ با فیلم «قهرمان» جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره کن را دریافت ‌کرد.

این نمایشگاه از ۲۲ ژوئن تا ۱۰ سپتامبر (اول تیر تا 19 شهریور) در مرکر هنر معاصر گالیسیا در منطقه سانتیاگو د کومپوستلا برگزار می‌شود و «زارا فرناندز دمایا» و احمد طاهری کیوریتورهای آن هستند.

logo-samandehi