هنرمند دانمارکی محکوم به بازپرداخت موزه شد

ارائه بوم های سفید به مثابه اثر هنری

پول را بگیر و فرار کن، عنوان بوم های سفید هنرمند دانمارکی است که در مقابل بودجه هفتاد و شش هزار دلاری موزه ارائه کرد و محکوم به بازپرداخت شد.


به گزارش گالری آنلاین، سال 2021، موزه هنر مدرن Kunsten در آلبورگ، در منطقه جوتلند دانمارک، به Haaning بودجه 530000 کرون دانمارک (76000 دلار) داد تا نسخه‌های به روز دو اثر قبلی را برای نمایشگاهی در مورد آینده کار ایجاد کند. این آثار شامل قاب‌هایی پر از اسکناس‌ بود که میانگین دستمزد سالانه یک اتریشی و یک دانمارکی را نشان می‌داد. در عوض، هنرمند دو قاب خالی با عنوان «پول را بگیر و فرار کن» به موزه فرستاد و گفت که قطعات جدید را متناسب با موضوع نمایشگاه خلق کرده است. اکنون، پس از تقریبا دو سال دعوا، دادگاه کپنهاگ روز دوشنبه حکم داد که هنرمند باید تقریباً تمام پول نقد را پس دهد.

این هنرمند مفهومی گفت که این قطعه تفسیری درباره دستمزدهای پایین است و نقض قرارداد او بخشی از کار است.

او در آن زمان به سی‌ان‌ان گفت: «از دیدگاه هنری‌ من اثری بسیار بهتر از آنچه که تصور می‌کردند برایشان خلق کردم». وی افزود: من نمی بینم که پول دزدیده ام... من یک اثر هنری خلق کرده ام که شاید 10 یا 100 برابر بهتر از آن چیزی باشد که برنامه ریزی کرده بودیم. مشکل چیست؟" او گفت که این اثر هنری جدید مردم را به تفکر در ساختارها و نهادهای اجتماعی دعوت می کند. در صورت نیاز... پول را بردارید و فرار کنید.

موزه هنر مدرن Kunsten، علی‌رغم اعتراض‌هایش، بوم‌های خالی Haaning را در کنار چاپی از ایمیلی که در آن اقدامات خود را توضیح می‌داد، به نمایش گذاشت.

بوم‌های خالی Haaning بخشی از آثار بحث‌برانگیز است که ارزش خود هنر را زیر سوال می‌برد - از جمله Maurizio Cattelan که یک موز را به دیوار چسباند و بنکسی یک نقاشی را در حراج خرد کرد. در سال 1958، هنرمند مفهومی Yves Klein یک اتاق خالی را برای هزاران نفر به نمایش گذاشت. اما صرف نظر از قصد قطعات او، دادگاه شهر کپنهاگ علیه Haaning حکم داد و گفت که او "مجبور" است که پول قرض گرفته شده را برگرداند.

در بیانیه ای که پس از حکم روز دوشنبه به سی ان ان ارسال شد، لاسه اندرسون، مدیر کانستن، گفت که موزه منتظر خواهد ماند تا ببیند آیا Haaning قبل از اظهار نظر در مورد این تصمیم تجدید نظر کرده است یا خیر. این هنرمند به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این موزه آثار هنری جدید Haaning را به عنوان بخشی از نمایشگاه "Work it Out" خود که از سپتامبر 2021 تا ژانویه 2022 برگزار شد، به نمایش گذاشت.

The new pieces were meant to be updated versions of artworks including "An Average Austrian Year Income, 2007," pictured here

Kunsten Museum of Modern Art in Aalborg, Denmark

logo-samandehi