اختصاص یک درصد از هزینه‌ بانک‌ها و نهادهای دولتی به حوزه فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با تصویب آیین‌نامه بند «ه» تبصره 9 قانون بودجه سال 1402، یک درصد از کل اعتبارات دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها با نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در حوزه فرهنگ و هنر هزینه شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی امروز در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آیین‌نامه بند «ه» تبصره 9 را به تصویب نهایی دولت رساندیم که اتفاق بسیار مهمی برای حوزه فرهنگ و هنر است.

او افزود: این بند بانک‌ها و شرکت‌های دولتی را موظف می‌کند تا یک درصد از هزینه‌هایشان را با نظر کارگروهی که زیر نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود در حوزه فرهنگ و هنر هزینه کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این اتفاق به حدی در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگ کشور مهم و تاثیرگذار است که خیلی از دوستان دانشگاهی ما مسائل اقتصاد فرهنگ را به قبل و بعد از تصویب این قانون در مجلس و آیین‌نامه تکلیفی‌اش در دولت تقسیم می‌کنند.

اسماعیلی گفت: ان‌شاءالله بتوانیم با همکاری دستگاه‌های همکار در این موضوع و همکاری نهادهای مرتبط فصل جدیدی برای حوزه فرهنگ و هنر کشور با رعایت همه هنجارهای قانونی و شرعی رقم بزنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور در سال جاری نیز تصریح کرد: برآوردهای دقیق ما بر اساس سامانه‌های ثبت حضور افراد نشان می‌دهد بهار امسال نزدیک به 25 میلیون ایرانی در برنامه‌های فرهنگی هنری کشور شرکت کردند که آمار بسیار خوب و غیرقابل مقایسه‌ای با همه ادوار گذشته است.

او افزود: این عدد اثبات می‌کند که بهار 1402 پر رونق‌ترین بهار در حوزه فرهنگ و هنر بوده که جا دارد هم از همکاران و اصحاب فرهنگ و هنر و هم از مردم فرهنگ‌دوست کشورمان که با حضور پر‌نشاط‌شان در فعالیت‌های فرهنگی و هنری، این حوزه را پر نشاط‌‌تر از همیشه کردند و تجربه جدیدی برای فرهنگ و هنر در فصل بهار 1401 رقم زدند تشکر کنم.

گفتنی‌ است در بند «ه» تبصره 9 قانون بودجه 1402 آمده است: «در راستای ارتقاءِ اخلاق و فرهنگ اسلامی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در این قانون مکلفند یک درصد( از هزینه‌های خود را برای هم‌افزایی و ارتقاءِ فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای اختصاص دهند.»

logo-samandehi