آثار خلق شده توسط هوش مصنوعی هنر محسوب میشود؟

یک قاضی فدرال در واشنگتن دی سی حکم داد که آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی واجد شرایط حمایت از حق نسخه برداری نیستند، زیرا فاقد مشارکت انسانی هستند.


به گزارش گالری آنلاین، این حکم برای اولین بار در ایالات متحده داده شده است. استفاده از هوش مصنوعی به شیوه ای در خلق آثار هنری تبدیل شده است که طرفداران و منتقدان خود را دارد. برخی معتقدند از آنجاییکه هوش مصنوعی توسط انسان کنترل میشود میتواند نتیجه حاصل از آن را نیز اثر هنری انسانی دانست و برخی مخالف این عقیده هستند.

قاضی بریل ای. هاول از دادگاه منطقه ای ایالات متحده معتقد است آثار ایجاد شده توسط هوش مصنوعی هیچ گونه حق کپی رایت ندارند و به راحتی میتواند توسط دیگران استفاده شود. Thaler، بنیانگذار Imagination Engines، یک شرکت فناوری شبکه عصبی مصنوعی، در ژوئن 2022 پس از رد درخواست حق چاپ او برای A Recent Entrance to Paradise، یک تصویر دو بعدی از ریل قطار که زیر یک طاق سنگی سرسبز کشیده شده است، از این دفتر شکایت کرد. بر اساس اسناد دادگاه، تالر گفت که این اثر "به طور مستقل توسط یک الگوریتم کامپیوتری که روی یک ماشین اجرا می شود ایجاد شده است."

اداره کپی رایت این توصیف را در تضاد با اصول اولیه قانون کپی رایت، که نشان می دهد اثر باید محصول ذهن انسان باشد، یافت. تالر یا باید شواهدی ارائه دهد که نشان دهد این اثر محصول نویسندگی انسان است یا اداره را متقاعد کند که از یک قرن قانون کپی رایت خارج شود. او هیچ کدام را انجام نداده است.

logo-samandehi