ده‌چمنی: با رشد کاذب قیمت آثار هنری مقابله می‎کنیم / برگزاری دومین حراج یک روزه گالری شماره شش

کتایون ده‌چمنی مدیر گالری شماره شش درباره فعالیت‎های این گالری وضعیت آن در سال ۹۴ به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: به طور کلی از نمایشگاه‎هایی که در نیمه نخست سال برگزار کرده‎ایم چندان راضی نیستم. دلیل این موضوع نیز این است که گالری شماره شش به دلیل تغییر مکان دو سال تعطیل بود و پس از بازگشایی دوباره برای آنکه دوباره در مسیر درست قرار بگیریم نیاز به زمان داشتیم. با این حال برای نیمه دوم سال انتخاب‌های خوبی داشته‎ایم و می‎توانید شاهد نمایشگاه‎های خوبی در پاییز امسال باشید.

وی افزود: به لحاظ اقتصادی نیز امسال گالری تنها توانست مخارج خودش را تامین کند. به هر حال فروش اثر، کار آسانی نیست و شرایط هنرهای تجسمی نیز امروز به دو بخش تبدیل شده است. در یک بخش گالری‎هایی هستند که ارتباطات خاصی دارند آنها درون زنجیره‎ای هستند که خارج از آن زنجیره کار برای دیگران دشوار است و به لحاظ حیثیتی نیز کسی که بخواهد درست کار کند اساسا وارد این زنجیره نمی‌شود. دسته دوم نیز کسانی هستند که با هنرمندان جوان کار می‌‏کنند و در کنار فعالیت اقتصادی به دنبال کار فرهنگی هستند. با این حال مسئله این است معمولا کار با هنرمندان جوان دشوار است و کسی از پیش به دنبال خریدن کار آنها نیست. گذشته از این موضوع شرایط اقتصادی عموم جامعه نیز در سطح خوبی نیست و توانایی خرید آثار هنری از سوی آنان وجود ندارد.

مدیر گالری شماره شش درباره این نکته که گالری او از این پس چه سیاست کاری را دنبال می‎کند اظهار کرد: گالری ما در ابتدا تنها در زمینه عکاسی کار می‏‌کرد و در دوره نخست کاری خود سه سال مداوم روی کار عکاسان قدیمی ایران کار کردیم. در فضای جدید سیاست کاری ما تغییر کرده است و با هنرمندان جوان همکاری داریم. البته جوانانی که از این پس شاهد نمایشگاه‎ آثار آنان خواهید بود کسانی هستند که علاوه بر آنکه کارهایشان از کیفیت خوبی برخوردار است در مسیر کاری خود نیز بسیار جدی و پیگیر هستند و می‌خواهند کار هنری را به شکل حرفه‌‏ای ادامه دهند.

ده‌چمنی با بیان اینکه امسال نمایشگاه‎های خوب عکس کمتر داشته است افزود: به دلیل این موضوع چند نمایشگاه خوب نقاشی نیز در کنار نمایش آثار عکس خواهیم داشت با این حال از سال ۹۵ فعالیت خود را به شکل تخصصی دوباره روی عکس متمرکز خواهیم کرد.

وی درباره شیوه و سبک کار هنرمندان جوان نیز گفت: امروز هنرمندان دو نوع نگاه دارند؛ گروهی تنها به دنبال این هستند که یک شبه به نقطه مطلوب برسند، این گروه برای رسیدن به چنین نقطه به دنبال بازار حرکت می‏‌کنند و من گاه دیده‌ام کسی که عکاس مستند خوبی است برای آنکه بتواند بفروشد به دنبال استیج فوتوگرافی می‌‏رود و در واقع به اشتباه به جای هنر مسیر پول را انتخاب می‌کند.

مدیر گالری شماره شش درباره رویکرد اقتصادی این گالری همچنین گفت: یکی از دلایلی که باعث فروش نرفتن آثار هنری می‏‌شود وجود قیمت کاذب است؛ برای مقابله با همین موضوع بود که ما در روزهای پایانی سال گذشته حراج یک روزه‎ای را با آثار عکس، نقاشی و طراحی هنرمندان جوان و پیشکسوت برگزار کردیم، آثاری که از ۲۰۰ هزار تا یک میلیون تومان قیمت داشت و در نهایت موفق شدیم در یک روز ۲۴ میلیون تومان فروش داشته باشیم. شخصا به عنوان گالری‌دار سعی می‏‌کنم با این موضوع که آثار خوب لزوما قیمت بالایی دارند مقابله کنم و هنرمندان جوان را قانع کنم که آثارشان را با قیمت کمتری به فروش برسانند. دلیل این موضوع نیز این است که آنچه موجب بالارفتن قیمت و ماندگاری آثار یک هنرمند می‏‌شود زمان است، در گذر زمان است که کار یک نفر می‎ماند.

ده‌چمنی همچنین درباره این موضوع که زیاد شدن تعداد گالری‏‌ها را در تهران چطور می‎بیند افزود: ما در یک شهر ۱۳ میلیون نفری زندگی می‏‌کنیم و در چنین فضایی هیچ‎کس جای دیگری را تنگ نمی‏‌کند. باز شدن هر روزه گالری‏‌های جدید نشان می‏‌دهد که اشتیاق به این کار زیاد است هرچند امیدوارم اشتیاق به جمع‎آوری آثار هنری نیز در میان مردم افزایش یابد. متاسفانه اگر فضای یک گالری متعلق به خودش نباشد بسیار آسیب‎پذیر خواهد بود زیرا در صورت مشکل اقتصاد نمی‎تواند اجاره‎بها را پرداخت کرده و از بین خواهد رفت. نکته دیگر اینکه گالری‎دار باید آگاهی و آشنایی لازم را با هنر و هنرمندان داشته و از روابط عمومی خوبی نیز برخوردار باشد. مهم است که گالری‎دار به کارش علاقه داشته باشد و همه جنبه‎های این شغل را بپذیرد زیرا این شغل با آن چیزی که از بیرون به نظر می‏‌رسد متفاوت است و دشواری‎های بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه گالری‏‎داران از دولت و وزارت ارشاد توقع کمک مستقیم ندارند گفت: با این وجود مواردی وجود دارد که باید در آن به ما کمک کنند، ما به عنوان فعالان یک کار فرهنگی از پرداخت مالیان معاف شده‏‌ایم و این اجازه را داریم که در منزل مسکونی گالری ایجاد کنیم با این حال ادارات آب و برق و گاز ما را یک نهاد تجاری می‎پندارند و مجبوریم صورت‎حساب‎هایی را پرداخت کنیم که گاه از توان ما خارج است.

مدیر گالری شماره شش همچنین درباره فعالیت‎های این گالری در نیمه دوم سال ۹۴ نیز اظهار کرد: دومین حراج یک روزه ما ۲۷ شهریور ماه برگزار خواهد شد و پس از آن ما در مهرماه نمایشگاهی از نقاشی‎های پونه اوشیدری، نمایشگاهی از گروه بین‏‌المللی عکس موبایلی Hikari و چند نمایشگاه دیگر خواهیم داشت.

logo-samandehi