مرز الهام گرفتن و کپی کردن کجاست؟

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، با سرعت گرفتن مطرح شدن طراحان مد توسط برندهای مطرح، خط بین اینکه چه چیزی از محصول دیگر کپی شده یا از آن الهام گرفته است مشخص نیست. خرده فروش‌هایی مانند زارا و H & M با تولید انبوه لباس‌هایی مشابه برندهای گران، اما با قیمت مناسب، به غول صنعت پوشاک تبدیل شده‌اند. بنابراین کجا پایان الهام گرفتن و آغاز کپی کردن است؟

استلا مک کارتنی ایده‌ای در این موضوع دارد. طراح بریتانیایی در دادگاه در برابر استیو مدی طرح دعوی کرده و او را برای کپی کردن طرح کیف محبوب خود متهم کرده است. او در ادعای 22 صفحه‌ای خود استیو مدی را متهم به نقض قانون تجارت، رقابت ناعادلانه، نقض حق ثبت اختراع و شیوه‌های تجارت فریبنده کرده است.

مک کارتنی می‌گوید مدت‌ها پس از ارائه مجموعه کیف فالابلا، این مجموعه با ظاهر متمایز خود جایگاه برجسته‌ای در صنعت مد به دست آورد، و حالا مجموعه دیگری به بازار آمده که اگر چه عملا در ظاهر با طراحی او یکسان است، یک کپی ضعیف از محصول اصلی است.

این محصول پرفروش مک کارتنی در نسخه‌های متعدد با اندازه کوچک و بزرگ طراحی شد و مشتریان زیادی را به خود جلب کرد.

شباهت کار استیو مدی به سبک کلاسیک مک کارتنی غیر قابل انکار است و به احتمال زیاد باعث اشتباه خریداران می‌شود و ممکن است آنها به جای کیف مک کارتنی، محصول استیو را خریداری کنند.

گرچه کیفیت و نحوه ساخت مجموعه خلاقانه مک کارتنی بدون شک برتر از این محصولات است، با توجه به اینکه مک‌کارتنی در هیچ کدام از محصولات خود از چرم طبیعی استفاده نمی‌کند، هر دو مجموعه از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند و این موضوع باعث سردرگمی بیشتر مخاطبان او می‌شود.

logo-samandehi