کاریکاتورهای سده‌ی ۱۹ در باب عکاسی

به گزارش گالری آنلاین به نقل از عکس آنلاین / مصطفی ملکی: در میانه‌ی قرن نوزدهم ادگار آلن پو جملات درخشانی را در باب عکاسی گفت. اما دیگران در آن روزها این چنین مهربانانه به این هنر نوظهور نمی‌نگریستند.

تنها چند کاریکاتور از قرن نوزدهم باقی مانده است که نگاه بدبینانه به عکاسی و ظهورش در دنیای آن زمان را نشان می‌دهند. داگروتایپ‌ها در آن زمان نیاز به این داشتند که سوژه‌های‌شان مدت زمانی طولانی را بنشینند و منتظر بمانند تا نوردهی مناسب صورت بگیرد و عکس ظاهر شده به صورت محو نشان داده نشود. این حقیقت دردناک سوژه‌ی مناسبی برای کاریکاتوریست‌ها شد تا عکاسی آن زمان را تا جاییکه می‌توانند به استهزا بگیرند.

کاریکاتور دو قسمتی زیر در «پانچ آلماناک» به سال 1855 چاپ شد. در آن خانواده‌ای را می‌بینیم که برای یک پرتره‌ی دسته‌جمعی ژست گرفته اند اما در نهایت عکس ظاهر شده به خاطر حرکت و تکان خوردن نامشخص شده و صورت‌ها از فرم افتاده اند:

1855comic

در زیر کاریکاتور دیگری را می‌بینیم که در «نیویورک ژورنال» به سال 1854 چاپ شد:

enthused

عکاسان اغلب از جاسری استفاده می‌کردند تا بتوانند سر سوژه‌ها را بی حرکت نگاه دارند آن هم در جالیکه ایشان بر روی صندلی نشسته بودند. کاریکاتوریست‌ها به این مورد هم رحم نکردند. در زیر کاریکاتوری را از «اونوقه دومیِر»، نقاش فرانسوی، را در باب همین موضوع می‌بینیم:

french

دومیر البته یک کاریکاتور دیگر را هم به سال 1856 کشید که در زیر آن را می‌بینیم:

graceful

ورود عکاسی بدان معنا بود که هنرمندان نقاش پرتره رقیبی جدی را برای خود شاهد بودند. کاریکاتور زیر به سال 1843 که توسط «تئودور هوزمان» کشیده شد نشان می‌دهد یک عکاس هنرمند نقاش را از امرار معاش محروم کرده است:

deprive

کاریکاتور دیگری به سال 1859 نشان می‌دهد که عکاس برای برانگیختن سوژه‌ی خود به او تصویری ناخوشایند را نشان می‌دهد:

painting

کاریکاتور دیگری به سال 1859 آنچه که عکاسان هستند را به غرب وحشی در ایالات متحده تشبیه می‌کند:

wildwest

logo-samandehi