سروهای نقره ای به 607 اثر می رسد

احسان مهدوی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه دوسالانه سرو نقره ای که در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، ادامه داد: این دوسالانه از چند جنبه، متفاوت از سه دوره پیش برگزار شد.
وی مهم ترین تفاوت فراخوان دوسالانه امسال را تفکیک داوران دانست؛ به طوری که برای هر یک از هفت بخش آن، سه داور از سه نسل گرافیک ایران (پیشکسوت، میانسال و جوان) انتخاب شد.


دبیر چهارمین دوسالانه سرو نقره ای، افزوده شدنِ بخش آزاد را به عنوان تفاوت دیگر این دوره معرفی کرد که هدف این بخش، نمایش خلاقیت گرافیست ها بوده است.
مهدوی تصریح کرد: همچنین هر یک از هفت بخش این دوسالانه را به نام یکی از درختان سرو ایرانی نام گذاری کردیم تا از این طریق رویداد امسال را ایرانی تر جلوه دهیم.
وی ادامه داد: نوع ادبیات ما نیز برای فراخوان امسال به نوعی شاعرانه و غیر اداری بود تا با ایجاد صمیمیت میان هنرمندان گرافیست خود، در آنان ایجاد انگیزه کرده و بگوییم که شما عضو خانواده گرافیک کشور هستید.
دبیر چهارمین دوسالانه سرو نقره ای سپس اسامی سه گروه داوران برای هر یک از هفت بخش یا به عبارتی هفت سرو این دوسالانه را اعلام کرد.
بر اساس اعلام وی، در بخش سرو آزاد (بخش آزاد) فرشید مثقالی، ساعد مشکی و مهران زمانی؛ سرو طبری(بخش نشانه و هویت بصری) مصطفی اسداللهی، فاطمه کرکه آبادی و پیمان پورحسین؛ سرو مرو (بخش پوستر) قباد شیوا، بیژن صیفوری و امیرحسین قوچی بیک؛ سرو شیراز (بخش جلد و صفحه آرایی کتاب و نشریات) ابراهیم حقیقی، مجید عباسی و احسان رضوانی؛ سرو زرین (بخش گرافیک تجاری و بسته بندی) امرالله فرهادی، مهرزاد دیرین و ایمان آل مظفر؛ سرو فری (بخش گرافیک متحرک) رضا علوی، فرید یاحقی و امیرعلی قاسمی؛ و سرو کشمر (بخش طراحی حروف فارسی) محمد احصایی، مصطفی اوجی و مسعود سپهر به داوری 353 اثر رسیده به دبیرخانه این دوسالانه پرداختند.
مهدوی داوری آثار امسال را با توجه به تفکیک داوران زمان بر توصیف کرد و توضیح داد: در میان 353 هنرمند شرکت کننده، 90 هنرمند زن و 263 هنرمند مرد بودند؛ از نظر رده سنی نیز 70 هنرمند زیر 30 سال و 283 هنرمند بالای 30 سال حضور داشتند.
وی ادامه داد: پس از داوری، 607 اثر از 263 هنرمند برای سرو نقره ای امسال انتخاب شد که در میان آنان 49 هنرمند زن و 218 هنرمند مرد بودند.
دبیر چهارمین دوسالانه سرو نقره ای سپس به برنامه های آینده این دوره از دوسالانه پرداخت و گفت: از یک طراح و تصویرگر اسپانیایی به نام ایسیدرو فرر، دعوت کرده ایم که نهم آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران سخنرانی کند و از کتاب آثار وی رونمایی می شود؛ نمایشگاه آثاری از این هنرمند نیز از نهم تا بیست و یکم آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه مندان است.
مهدوی افزود: سپس به همراه فرر به شیراز می رویم و یازدهم آبان ماه در مجموعه ای به نام سرزمین سبز (green land) مراسم افتتاحیه سرو نقره ای را داریم. دوازدهم آبان نیز، این هنرمند اسپانیایی در همان مجموعه ورک شاپی برگزار کرده و سخنرانی می کند.
بر اساس گفته دبیر چهارمین دوسالانه سرو نقره ای مراسم اختتامیه این دوسالانه، اهدای سرو به برگزیدگان و رونمایی از کتاب آن هم پانزدهم آبان ماه برگزار می شود.
مهدوی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که آیا مراسم اختتامیه نیز در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود، گفت: خیر؛ در سال های گذشته روال بر این بوده که مراسم اهدای سرو همزمان با افتتاح نمایشگاه این دوسالانه در همان خانه هنرمندان صورت می گرفت؛ اما از آنجایی که این شیوه یکسری مشکلات را به همراه داشت، امسال این مراسم در مکان دیگری برگزار می شود که هنوز مشخص نیست و به زودی در سایت انجمن اعلام می شود.
علی رشیدی، رئیس شورای سیاستگذاری دوسالانه سرو نقره ای و رئیس انجمن طراحان گرافیک نیز در پاسخ به این پرسش ایرنا اظهار کرد: اینکه ما همواره مطرح کرده ایم نیازمند حمایت دولت هستیم به معنای حمایت مادی نبوده؛ بلکه منظور ما تخصیص امکاناتی مانند فضایی برای برگزاری نمایشگاه آثار این دوسالانه بوده است.
وی گفت: از طریق حامیان خصوصی هم می توانیم هزینه های دوسالانه سرو نقره ای را تأمین کنیم؛ تنها مشکل ما کمبود امکانات است؛ به عنوان مثال، برای برگزاری نمایشگاه این دوسالانه در تالار وحدت 50 میلیون تومان پول می خواستند و نتوانستیم این مشکل را از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفع کنیم.
رشیدی ادامه داد: با وجود اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این دوسالانه با ما همکاری قابل توجهی می کند اما همچنان حمایت های آن در راستای تخصیص امکانات، اجرایی نشده است.
رئیس شورای سیاستگذاری دوسالانه سرو نقره ای ضمن تشکر از خانه هنرمندان ایران که همواره برای برگزاری نمایشگاه این دوسالانه همکاری داشته، افزود: با این وجود امسال اصرار داشتیم نمایشگاه این دوسالانه در خانه هنرمندان برگزار نشود؛ چرا که در مقابل مخاطبان که تعداد آنان بیش از گنجایش سالن های این خانه است، احساس شرمندگی می کنیم؛ اما تا این لحظه موفق نشدیم.
همچنین رشیدی درباره اینکه چرا این دوسالانه علاوه بر تهران در شیراز نیز -برای نخستین بار- برگزار شده، توضیح داد: یکی از اهداف ما در سرو قبلی (دوسالانه سوم) هم این بود که دوستان طراح غیر تهرانی بیشتر مطرح شوند؛ از همین رو تصمیم گرفتیم سرو نقره ای را علاوه بر تهران به شهرهای دیگر نیز ببریم؛ از آنجایی که شیراز بیشترین داوطلب را داشت این شهر را برگزیدیم.
در این نشست از پوستر این دو سالانه که طراح آن فرهاد فزونی بود رونمایی شد.
دوسالانه سرو نقره ای هر دو سال یک بار برای اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران برگزار می شود؛ امسال نیز برای چهارمین بار این دوسالانه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز در حال برگزاری است.
نمایشگاه آثار این دوره از ششم تا پانزدهم آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود؛ این نمایشگاه از یازدهم تا بیست و یکم آبان ماه با همان آثاری که در تهران به نمایش در آمده در مجموعه گردشگری سرزمین سبز شیراز میزبان علاقه مندان خواهد بود.
مراسم اختتامیه و اهدای جوایز هم پانزدهم آبان است؛ در این مراسم علاوه بر افراد برگزیده جوایزی نیز به «سفارش دهنده برتر» و «بهترین فرایند تولید اثر» به منظور جلوگیری از کاربرد تصاویر آماده اینترنتی، و یک کتابخانه پر از کتاب به یک طراح گرافیک جوان به منظور ترویج پژوهش اهدا می شود.

logo-samandehi