"دگرگونی" از نگاه لادن قاجار

نمایش آثار هنرمند نقاش در گالری قاف


گالری قاف با همکاری گروه اورنگ از دوم تا هفتم شهریورماه میزبان آثار هنرمند نقاشی لادن قاجار تحت عنوان "دگرگونی" می شود.

لادن قاجار در استیتمنت نمایشگاه اینگونه نوشته است:

در فرایند انتقال لحظه به لحظه ارتباطات و اطلاعات و رشد سریع و بی سابقه تکنولوژی و دانش انسان که به نزدیک شدن دهکده جهانی کمک شایانی کرده از یک طرف ، و از طرف دیگر شکاف و شتاب تغییر نسل به نسل انسان و بهم ریختگی ناشی از آن در تمامی عرصه های زندگی بشری اکنون چه سؤالی می تواند مبرم ترین و حیاتی ترین سؤال در بین نخبگان و فرهیختگان و در نهایت در بطن دهکده جهانی باشد؟

چگونه میشود مرحله گذار و انتقال را، آنچنان هدایت کرد تا از تبدیل شدن انسان به فرایندی بس ناروشن و مبهم جان سالم بدر برد تا به دره انقراض سقوط نکرد؟
سؤالها بیشمار و پاسخ ها بس کوتاه و ناکافی، مبهم و مخدوش در بستری نا امن و بی ثبات.

اکنون وظیفه خطیر هنر و هنرمند در روند چنین آشفتگی و انتقال چیست؟ آیا هنوز هنر باید برای هنر باشد یا وظیفه ای بس مهم تر و حیاتی تر دارد؟
آیا زمان آن نرسیده که بقول سهراب سپهری ؛ چشمها را باید شست جور دیگری باید دید: و یا بقول مارسل دوشام : عادت و روال بدترین دشمن هنر است زیرا اگر هنرمند همواره به سلیقه و روال عادت کند از خلاق بودن فاصله می گیرد؟

آنچه شما در لابلای سکوت رنگها و فرم ها در نمایشگاه مشاهده خواهید کرد، فریادهای انسانی است عاصی که در عین تکه تکه شدن و غریب بودن بر روی بوم و کاغذهای آغشته به رنگ، دل به امید چشم های بینا و گوش های تیز شما خوش کرده تا شاید بتواند با طرح سؤال حداقل سهم خود را در بیان حقیقتی تلخ ادا کرده باشد.


این هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با هدف از برگزاری این نمایشگاه بیان کرد:

هدف اصلی من در این نمایشگاه ایجاد سؤال بخصوص در میان هنرمندان و فرهیختگان است و اینکه وظیفه اصلی هنر و هنرمند و تاثیر پذیریش در این برهه از زمان چیست؟
شروع شکل گیری ایده هایم بر می گردد به ۱۰ سال پیش به زمانی که من بصورت سری و مفهموی شروع به تحقیق و تفحص اساسی پیرامون هویت و چرایی فضا های متفاوت در ذهن انسان کردم . زوایای متفاوت تحقیقات و ترسیم ها و نوشته هایم غالبا پیرامون هنر، علم ، فلسفه و روانشناسی بوده و همچنان است که نتیجه شاخص آن بر روی بوم های نقاشی و مقالات مختلف بوده . ۷ نقاشی پیرامون خط فاصل بین حقیقت و ذهن ۹ نقاشی پیرامون گنجینه های به جا مانده در زمان و صدای رسای پیشینیان ۶ نقاشی بسیار بزرگ در خصوص پناهندگان ۷ نقاشی در خصوص سایه های خاکستری ذهن همراه با تعداد بسیار زیادی کار بر روی کاغد در همین راستاها بوده
وی در ادامه افزود:
سوال از آنجا آغاز شد که چگونه و چرا پیوند انسان با داده های ذهنی بخصوص در ضمیر ناخودآگاه خود، و محیط و شرایط دنیای بیرون از خود، غالبآ به جهتی سوق پیدا کرد که در حیطه باورها و داستنهای اسطوره ای و سنتی، و شکل گیری فرهنگی، ملی، مذهبی و اجتماعی به جایی برسد که در خدمت امروزمان نباشد و موجب شکاف های عمیق تاریخی گردیم. ما به خیلی از اعتقادات و رسم و رسوم های خود باور داریم اما به واقع نمی دانیم چرا؟ با اینکه از رنج سوالهای همیشه خاموش خود از ذهن هوشیارمان فرار و عبور کردیم تا فقط باور کنیم باورهایمان را بدون اینکه یکبار از خود بپرسیم ، چرا ؟ ؟؟
بسیاری از دانش های با ارزش انسانی ما، آگاهانه و یا ناآگاهانه با خودمان سفر نکرد و در بستر تاریخ بدست فراموشی سپرده گشت .دستاوردهای تاریخی و انسانی ایکه با تلفیق آن میتوانستیم در راستای حرکتی نوین در عصر اطلاعات و جامعه جهانی، جملگی بسوی صلح و آرامش و زندگی ای بمراتب بهتر برسیم.
اما چرا درست عمل نکردیم؟ آغاز این قصه دردی ست که از تکرار همیشگی تاریخ است و نتیجه آن در غم انگیزترین حد خود، به تکه تکه شدن انسان قرن بیست و یکم انجامید. ما همگی با شتاب بسوی فرجامی بس خطرناکتر از گذشته به پیش می رویم و این راه به یک تراژدی انسانی ختم خواهد شد ، اگر بیدار نشویم
ما به یک خانه تکانی تاریخی بشدت احتیاج داریم لذا سعی کردم این را الهام بخش محور رشد خود که از دو گهواره تمدن شرق و غرب نشات گرفته است کنم تا با نزدیک کردن این دو میراث تاریخی آن را در تصاویر و نوشته ها و اشعار خود نشان دهم. این نگرش و ایده از سالها تقحص ، تقطیر و تحولی است که منجر به فرم گیری یک خط فکری منسجم با یک پرسپکتیو شخصی شده است که نه تابع زمان و مکان و مرز و نه تابع بازگشت به قرون و آوانگاردهای هنری و تاریخی، و نه داده های همیشه تاریخ در کشوهای ضمیر ناخود آگاه است. بلکه آگاهی نسبی و یادگیری ای است که از تجربه های پیشینیان در خدمت امروزمان استفاده کرده ام نه دفن شدنمان در دیروزمان
لذا آنچه که خلق میشود ماحصل زمان خود و خط فکری منسجم فردی ام می باشد.

قاجار در مورد ایده خود در مجموعه آثارش بیان کرد:

ایده کارم در این مجموعه و در این گالری بطور چشمگیری الهام بخش از یک سال تحقیق از دو کتابی است که توسط یک تاریخ نگار به نام Yuval Noah Harari یوال نواا هراری بوده است . از او بعنوان بزرگترین تاریخ نگار در تمام تاریخ بشر نام می برند. کتاب وی در دو جلد ۳۰۰ صفحه ای جامع ترین نگارش از ابتدای شکل گیری حیات و زندگی انسان تا بکنون یعنی قرن ۲۱ ، و در جلد دوم آینده انسان از اکنون به بعد است که نماد آن در ذهن من بیشترین کارهای این نمایشگاه است که تازه ترین اثرهای من در چند ماه اخیر می باشد.

راه من و ما راهی نیست بر پایانی که در این برهه از زمان، در گوشه خلوت خود و درکنار بوم نقاشی و هنر برای هنر در بستری آرام و صلح آمیز باز نشسته شود.
این راه پر صعب و عبور برای من بعنوان یک انسان و یک هنرمند پایان نیافته و همچنان و با امید رو به سوی آیندگان دارم تا بلکه بتوانیم جملگی در جاده آرامش طی طریق نماییم . در ماهیت اصل همه ما اعضای یک خانواده ایم
برجسته ترین افراد و آوانگاردهای هنری که در شکل گیری جهت فکری و شناختی این هنرند تاثیر قابل توجهی داشته اند عبارتند از:
از منظر هنر شاخص ترینشان مکتب سورالیزم، دادیسم و مانفست اندرو بروتون ، کتاب وسلی کاندنسکی ، پل گوگن، کلینت و مانچ است
از لحاظ روانشناسی عمدتا از ایده و عقاید کارل یونگ متاثر بوده ام که تعداد ۱۰ اثر بطور سری انجام دادم که بیشتر در بعد عمق درون انسان و خط فاصل بین خواب و حقیقت بوده از منظر فلسفی بسیار متاثر از نیچه و دیوید هیوم از منظر علمی متآثر از نظریه Evolution و تاثیرات Jene tic بر ضمیر ناخودآگاه انسان.
تعداد تابلو ها در نمایشگاه انفرادی در گالری قاف مجموعه ای از خط فاصل بین حقیقت و ذهن Line Beetwen Fact and Illusion و همچنین انتقال، تجزیه و دگرگونی Transformation می باشد که از ترکیب ۷ نقاشی بر روی بوم و ۳۵ اثر بر روی کاغذ است .این اثار به نوعی در روی بوم از اکرلیک و رنگ روغن استفاده شده و در روی کاغذ بطور عمده از آبرنگ ، اکرلیک و جوهر رنگی برای بستر سازی و در روی آن از خودگارهای مخصوص در رنگهای متنوع استفاده گشته و تعدادی از آنها نیز از ترکیب عسل آب شده و رنگ روغن بوده است.

لادن قاجار متولد تهران و فارغ التحصیل رشته هنرهای تجسمی از دانشگاه هنر شیکاگو می باشد. او در یک خانواده هنرمند بدنیا آمد و از آغازین رشد و شکل گیری خود با دنیای هنر و فرهنگ آشنا شد و به نگارش و بیان احساست و افکار خود از طریق شعر و ادبیات روی آورد و بعد از ۱۶ سال زندگی در فرهنگ و تمدن غنی ایران به دیاری دیگر و فرهنگ و تمدنی دیگر در دیار غرب راهی گشت.
او هرگز قلم خود را به زمین نگذاشت و سالهای متمادی در کالج های متفاوت در شیکاگو در رشته های فلسفی ، اجتماعی ، علمی ، ادبیات و در نهایت روانشناسی روی آورد. علاقه وی به هنر و ورودش به دنیای هنر در یک رویای حقیقی در سال ۱۳۸۰ بر او آشکار شد. به عبارتی هنر وی را انتخاب کرد و فرا خواند. از آن پس وی با پشتکار و استعدادهای فردی و زمینه های هنری - فرهنگی خانوادگی که دارا بود مسیر هنر را بطور جدی دنبال کرد و بعد از چند سال تلاش زیاد سرانجام در سال ۱۳۸۵(۲۰۰۶میلادی ) موفق به دریافت بورسیه کامل از دانشگاه The Schoo of Art Institute of Chicago
دانشکده هنرهای تجسمی شیکاگو وابسته به موزه هنر شیکاگو شد و در سال ۱۳۸۷( ۲۰۰۸ میلادی ) فارغ التحصیل گشت. از آن پس به طور حرفه ای به صورت هنرمند حرفه ای کار خود را شروع کرد در استادیو خصوصی خود در یک مجموعه هنری- فرهنگی مشغول به فعالیت شد. نمایشگاهای بیشماری از کارهای وی در آمریکا ، کانادا، آلمان و همچنین در موزه هنر آمریکا- پرتلند در شیکاگو، موزه کریس در سیکا در آلمان به نمایش گذاشته شد.

علاقه مندان جهت بازدید از آثار این هنرمند می توانند در تاریخ مذکور به گالری قاف واقع در پاسداران، نگارستان هفتم(بهرام جعفر)، پلاک 55 مراجعه نمایند.


Group and Solo Exhibition
2007 Eyes to the Skies Festival, Naperville, IL
2007, Atbin Gallery In Tehran Iran
2008, Union Street Gallery, Chicago, IL
2008, Gallery 2, School of Art Institute of Chicago
2009, Gora Gallery, Montreal, Canada
2010, University of Illinois, Chicago
2010 Strictly Local Gallery , Chicago , IL
2010 Union Street Gallery , Chicago , IL
2010, Aurora Art walk Festival
2010, Chicago Cultural Center
2011, Lif e f orce Gallery
2011, Naperville Art
2012, Frankston Art Center
2013, River Side Center
2015, Water Street Studio, Batavia
2015, Water Street Studio, Batavia
2015, German/American International Art
Center/Gallery
2016, German / American International Art
Exhibition
2016, The aolish Museum of America
2016, Water Street Studio Exhibition
2016, Lif e Force Gallery
2016, exhibition in Buzz Caf e
2017, Lincoln Square art f estival
2017, Water Street Studio resident artists
exhibition

2017, Windmill City Festival
2017, Exhibition on Kreise MUSEUM in Syke
Germany
2017, Exhibition in Caf e in Syke Germany
2017, Group Exhibition in Frank f orth Germany
2018, Solo Exhibition in Tehran, Iran Qaaf
Gallery
2018, Group Exhibition in Tehran, Iran Gollestan
aalace

Awards and honors

HONORS AND AWARDS
1988, Associate Degree with Honors f rom Truman
College
2004 , President’s Recognition of Academic
Excellence f rom Triton college
2006 Presidential Merit Scholarship From The
School of the Art Institute of Chicago

logo-samandehi