نور و سایه در ساعات طلایی

آثار هنری الهام‌بخش

ساعت طلایی روز،‌ لحظاتی هرچند کوتاه اما الهام‌بخش را برای هنرمندانی پدید آورده است که درخشش نور و سایه‌های عمیق را بر روی بوم به تصویر کشیده‌اند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، قرن‌هاست که هنرمندان برای به تصویر کشیدن ماهیت سرزندگی خورشید در ساعاتی که از طلوع آفتاب درخشش خورشید آغاز می‌شود و در آستانه غروب تنها بارقه‌ای از آن به جای می‌ماند،‌ تلاش کرده‌اند.

در ادامه با منتخبی از آثار هنری آشنا می‌شوید که در آن‌ها درخشش نور آفتاب در ساعات طلایی روز به تصویر کشیده شده است.

«نور آفتاب در اتاق زن نابینا» اثر «آنا آنکر» ۱۸۸۵


فضای داخلی پرنور

ساعت طلایی در هنر فراتر از مناظر است و پرتره‌ها و فضاهای داخلی را هم شامل می‌شود. هنرمند «آنا آنکر» (۱۸۵۹-۱۹۳۵)، نقاش دانمارکی بود که به خلق نقاشی‌هایی از پرتو خورشید در فضای خانه علاقه نشان داد. «آنکر» از اواخر ۱۸۷۰ به بعد یکی از اعضای گروه «نقاشان اسکاگن» در شمال دانمارک بود. آثار او با امپرسیونیسم، رئالیسم و نمادگرایی گره خورده است. او در آثارش به دنبال به تصویر کشیدن فضایی بود که مملو از نور است و گرمای خورشید در آن ساطع شده است. اگرچه او عمدتاً زنان را نقاشی می‌کرد، اما او مردان، کودکان و مناظر نیز سوژه نقاشی‌های او بودند. «آنکر» به عنوان یک هنرمند،‌ کارنامه موفقی داشت و یکی از برجسته‌ترین نقاشان دانمارکی به شمار می‌رود.

«زن خیاط» اثر «آنا آنکر» ۱۸۹۰

«آفتاب بعدازظهری در کارگاه هنرمند» اثر «آنا آنکر» ۱۹۱۳


غوطه‌ورشدن در آفتاب

ساعت به اصطلاح طلایی، صرف نظر از شدت نور دلپذیر، حال و هوای جو را نیز تغییر می‌دهد. «لئون ویتسوکفسکی»(Leon Wyczółkowski)(۱۸۵۲-۱۹۳۶)، نقاش لهستانی موفق شد در نقاشی‌های خود این فضا را به تصویر بکشد. «ویتسوکفسکی»‌ گرافیست، نقاش و مجسمه‌ساز بود. او همچنین یکی از هنرمندان برجسته لهستان بود و در آثار خود عمیقاً از مناطق روستایی اوکراین و سبک زندگی روستایی الهام گرفته بود.

«شخم‌زدن در اوکراین»‌ اثر «لئون ویتسوکفسکی» ۱۸۹۲

«بازی کروکت» اثر «لئون ویتسوکفسکی» ۱۸۹۲

«بهار: فضای داخلی آتلیه یک هنرمند» اثر «لئون ویتسوکفسکی» ۱۹۳۳


رنگ‌های درخشان

نقاش منظره «توماس موران» (۱۸۳۷-۱۹۲۶) نقاش بریتانیایی ـ آمریکایی منظره بیشتر به خاطر خلق تابلوهای نقاشی با مناظر دریایی‌اش شناخته شده است. او تا حد زیادی تحت تأثیر مناظر مرموز غرب آمریکا، به ویژه مناظر «پارک ملی یلواستون»، «یوتا» و «گرند کنیون» قرار گرفت. «موران» عمیقاً از نقاشی‌های «ترنر» الهام گرفته بود و علاقه او به «ترنر» در نقاشی‌های او مشهود است. شدت نور و رنگ‌ها در نقاشی‌های «موران» انرژی پویای ساعت طلایی را به تصویر می‌کشد.

«ساعت طلایی» اثر «توماس موران» ۱۸۷۵

«غروب آفتاب در دریا»‌ اثر «توماس موران»‌ ۱۹۰۶

«فرود آمدن خورشید سرخ در امتداد آسمان» اثر «توماس موران»‌ ۱۸۷۵


استاد به تصویر کشیدن نور

«کلود مونه» (۱۸۴۰-۱۹۲۶)، نقاش امپرسیونیست فرانسوی به وضوح تحت تاثیر نور دراماتیک ساعت طلایی قرار گرفته بود. او برخی از مهم‌ترین آثار خود را در این زمان از روز خلق کرد. مونه نقاشی بود که با بوم در فضای باز حاضر می‌شد تا درخشش ساعت طلایی را نقاشی کند. این هنرمند چندین مجموعه نقاشی را بر اساس نحوه تابش نور آفتاب در ساعات مختلف روز خلق کرد. از مشهورترین مجموعه نقاشی‌های او به «کومه‌های علف خشک» و «سپیدارها» می‌توان اشاره کرد.

«کاخ وست‌مینستر، غروب» اثر «کلود مونه»‌ 1903

«کلیسای جامع روآن،‌ غروب» اثر «کلود مونه»‌ 1892

«کومه» اثر «کلود مونه»‌ 1891

logo-samandehi