نگاهی به زندگی و آثار «خوان میرو»‌،‌ نقاش، مجسمه‌ساز و سرامیک‌ساز اسپانیایی

«خوان میرو»‌،‌ نقاش، مجسمه‌ساز و سرامیک‌ساز اسپانیایی بود که با سبک منحصربه‌فرد خود به شهرت جهانی دست پیدا کرد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، «خوان میرو»‌ در قلب بارسلونا متولد شد. آثار هنری او را اغلب در سبک «سورئال» دسته‌بندی می‌کنند، اما این هنرمند سبک‌های مختلفی را تجربه کرد تا در نهایت سبک خاص خود را خلق کند. علاقه‌مندان هنر اغلب برای شناخت بهتر این هنرمند به «بنیاد خوان میرو»‌ در بارسلونا مراجعه می‌کنند. در ادامه به زندگی «خوان میرو» نگاه کوتاهی داریم.


«میرو» کاتالان بود


«میرو» فرزند یک آهنگر و جواهر فروش ساکن بارسلونا بود. او از طرفداران پر و پا قرص استقلال کاتالان بود و هویتش به عنوان یک کاتالان را حفظ کرد.


او یک هنرمند سورئال بود


«میرو» یکی از نخستین هنرمندانی بود که در توسعه «طراحی خودکاری» (پایه جنبش هنری سورئالیسم) نقش داشت. خودکاری سورئال یکی از روش‌های خلق آثار هنری است که در آن هنرمند می‌کوشد از ضمیر آگاه استفاده نکند و نقش ضمیر ناخودآگاه در روند خلق هنر را پررنگ‌تر کند. با این حال، «میرو» تصمیم گرفت که عضو رسمی سوررئالیست‌ها نشود، چراکه می‌خواست بدون به خطر انداختن موقعیت خود در گروه آزاد باشد و سبک‌های هنری دیگر را نیز تجربه کند.


او یک دوره در جنبش فوویسم فعالیت کرد


نخستین آثار هنری «میرو» که در نمایشگاه هنری واقع در بارسلونا به نمایش گذاشته شد،‌ همچون سایر هنرمندان تجت تاثیر «فوویسم»‌ و «کوبیسم»‌، با الهام از هنر «پل سزان»‌ و «وینسنت ون‌گوگ» خلق شدند. برخی از کارشاناسان هنری به این دوره از فعالیت هنری «میرو»،‌ دوره «فوویسم کاتالان»‌ می‌گویند.


«همینگوی» از طرفداران «میرو»‌ بود


«ارنست همینگوی»‌، نویسنده نامدار تابلو نقاشی «مزرعه»‌ اثر «خوان میرو»‌ را خرید. البته خریداری این اثر هنری آسان نبود،‌ چراکه «میرو» قصد نداشت این تابلو نقاشی که برایش اهمیت زیادی داشت را بفروشد. «همینگوی»‌ در نهایت با نماینده «میرو»‌ برای پرداخت مبلغ قابل توجه ۵۰۰۰ فرانک توافق کرد.


«آندره برتون» اشعاری را با الهام از نقاشی‌های «میرو» سرود


«میرو» در فاصله ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۱ میلادی مجموعه نقاشی با گواش به نام «صورت فلکی» خلق کرد. مجموعه نقاشی‌های «صورت فلکی» که حول نمادهای آسمانی می‌چرخد، تحسین «آندره برتون»‌ را برانگیخت به طوری که ۱۷ سال بعد مجموعه‌ای از شعرها را به نام و الهام گرفته از مجموعه میرو نوشت.


«میرو» بر اکسپرسیونیسم انتزاعی آمریکا تاثیر گذاشت


«خوان میرو» تاثیر قابل‌توجهی بر هنر اواخر قرن بیستم، به ویژه در اکسپرسیونیسم انتزاعی آمریکا و هنرمندانی همچون «پولاک»‌ و «روتکو»‌ ایجاد کرد.


«بنیاد خوان میرو»‌ در بارسلونا تاسیس شد


این مکان که موزه‌ای مخصوص آثار هنری «میرو»‌ است در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد. البته «میرو» خود ایده این بنیاد را در سال ۱۹۶۸ میلادی مطرح کرد. او می‌خواست ساختمان جدیدی را بسازد که هنرمندان جوان را به تجربه کردن هنر معاصر ترغیب کند.

logo-samandehi