تصویب قانون «نظام صنفی هنر»

اعضای هیأت رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران در نشستی رسانه‌ای به تصمیم نمایندگان مجلس مبنی بر حذف معافیت مالی هنرمندان انتقاد کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، نشست رسانه‌ای رییس و اعضای هیات رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران با حضور ایرج راد، حمیدرضا نوربخش، روانبخش صادقی و امیر راد و با همراهی کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان درباره موضوع حذف معافیت مالیاتی هنرمندان، صبح روز سه‌شنبه ۳ اسفند در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

ایرج راد رییس هیأت رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران در ابتدای این نشست گفت: معمولاً به جای تلاش برای حرکت‌های به سمت جلو، به دنبال این هستیم برگردیم به زمانی که شرایط بهتر بوده است. مسائل فرهنگ و هنر به عنوان مساله اصلی در حاشیه قرار می‌گیرد. مسأله فرهنگ و هنر باید از جانب دولت حمایت شود چون اشاعه فعالیت فرهنگ و هنر تاثیر مستقیمی روی جوامع مختلف دارد.

هنرمند درآمد مستمر ندارد و کارمند نیست که مالیات بپردازد

وی یادآور شد: سقفی برای دریافت مالیات تعیین شده که طی آن درآمد سالانه ۲۰۰ میلیون تومان یعنی ۱۶ میلیون تومان در ماه از مالیات معاف است. هنرمند درآمد مستمر ندارد و کارمند جایی نیست که مالیات بپردازد. تئاتر در هیچ کجای دنیا درآمد ندارد. حال فکر کنید هنرمندی در طول یک سال در تمام حوزه‌ها فعالیت و مثلاً ۳۵۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد ولی ۵ سال دیگر کار اینچنینی نخواهد داشت. آیا باید از او مالیات گرفت؟

راد تأکید کرد: هنرمندان نهایتاً ۱۰ تا ۱۲ سال توان کار مداوم و کسب درآمد دارد. یک هنرمند چند سال باید کار کند که توان خرید یک آپارتمان ۶۰ یا ۷۰ متری در خارج از تهران داشته باشد. باید از دلالان مالیات کسر شود نه از هنرمندان. در زمینه‌های مختلف مالیات می‌دهیم. در تئاتر برای به صحنه رفتن یک اثر نه تنها حمایتی نمی‌شود بلکه در سالن‌های دولتی ۲۰ درصد حق سالن، ۵ درصد برای سایت فروش و ۹ درصد مالیات ارزش بر افزوده از هنرمندان دریافت می‌شود.

رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر متذکر شد: این تصمیم آسیب به نهادها و خانه‌های هنری نظیر خانه هنرمندان و خانه تئاتر می‌زند. این خانه‌ها درآمدزا نیستند. تصمیمی که در گذشته برای حمایت از هنر و هنرمندان اتخاذ شده بود حالا قصد حذف‌اش وجود دارد و این تأثیر منفی روی فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌گذارد. در سینما فروش چند فیلم سینمایی و در تجسمی فروش با قیمت بالای چند اثر خاص نباید ملاک قرار گیرد. باید تأثیر این تصمیم‌گیری ارزیابی شود.

جامعه هنری نگران حذف معافیت مالیاتی هستند

سپس حمیدرضا نوربخش نایب رئیس هیأت رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران نیز در ادامه نشست گفت: پیگیری‌هایی انجام شده و همه صنوف و جامعه هنری نگران حذف معافیت مالیاتی و طرح این موضوع در بخشی از مجلس شورای اسلامی هستند زیرا این تصمیم باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های هنری می‌شود و هنرمندان را مجبور به حرکت به سمت درآمدزایی می‌کند و این روند لطمه کیفی جدی به فرهنگ و هنر وارد می‌کند.

در حال حاضر دوستانی که قصد حذف معافیت مالیاتی هنرمندان را دارند از چه کسی انتقام می‌گیرند؟ این حذف معافیت مالیاتی چه سود مالی برای دولت دارد؟

وی متذکر شد: نمی‌دانم این تصمیم با چه انگیزه‌ای گرفته می‌شود. در ۲ سال کرونایی اگر مردم امکان تماشای فیلم، برنامه آنلاین و شنیدن موسیقی را نداشتند چه فجایعی اتفاق می‌افتاد. اگر زمانی عده‌ای فکر کردند و در حمایت از فرهنگ و هنر، معافیت مالیاتی را در نظر گرفتند خویشاوند هنرمندان نبودند. در حال حاضر دوستانی که قصد حذف معافیت مالیاتی هنرمندان را دارند از چه کسی انتقام می‌گیرند؟ این حذف معافیت مالیاتی چه سود مالی برای دولت دارد؟

امیر راد از اعضای هیأت رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران و رییس انجمن هنرمندان نقاش نیز در بخش دیگری از این نشست تأکید کرد: حوزه هنر مسایل مشترک دارد و وقتی راجع به مساله‌ای صحبت می‌کنیم در حوزه سینما، موسیقی و تئاتر هم مشترک است. دوستان شرایط عده‌ای قلیل را به شرایط همه هنرمندان تعمیم داده‌اند. باید شرایط همه هنرمندان رصد و بر اساس آسیب‌شناسی علمی در این خصوص تصمیم گرفته شود. وظیفه هنرمند در جامعه فرهنگ‌سازی است و نگاه اکثر جوامع دنیا حمایت از هنر و هنرمندان است و اگر کمپانی‌هایی از هنر حمایت می‌کنند به عنوان مسئولیت اجتماعی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند ولی در کشور ما ماجرا بالعکس است.

دوستان شرایط عده‌ای قلیل را به شرایط همه هنرمندان تعمیم داده‌اند. باید شرایط همه هنرمندان رصد و بر اساس آسیب‌شناسی علمی در این خصوص تصمیم گرفته شود

وی متذکر شد: بسیاری از هنرمندان حتی توانایی تأمین هزینه‌های تولید اثر خود را ندارند.

راد اظهار کرد: هنرمندان حوزه تجسمی نامه‌ای را به رییس مجلس ارائه دادند و گروه‌های دیگر هم ورود کردند و امیدوارم باعث تصمیم‌گیرندگان نگاه‌شان را کارشناسانه کنند. ما مخالف پرداخت مالیات نیستیم بلکه با کارشناسی و نگاه علمی در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

در ادامه روانبخش صادقی یکی دیگر از اعضای هیأت رییسه شورای عالی خانه هنرمندانی ایران و عضو هیأت مدیره خانه سینما هم در ادامه این نشست گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بی‌خبر نیستند که بسیاری از اهالی سینما و هنر درگیر روزمرگی هستند و بر خلاف تعداد اندکی سلبریتی درآمدی ندارند. تصمیم‌گیری برای حذف معافیت مالیاتی در شرایطی که کرونا تأثیری منفی و مخرب بر روح و روان جامعه داشته، بار روانی مضاعفی روی هنرمندان و آثار هنری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: قانون نظام صنفی هنر را که سال‌هاست در مجلس مطرح و بی‌نتیجه مانده مصوب کنید بعد از هنرمندان مالیات هم بگیرید. اهالی هنر حق بیمه بیکاری، حق اولاد، حق مسکن و بیمه درمانی مناسب دارد که قرار است مالیات پرداخت کند؟ یک کارمند که مالیات پرداخت می‌کند از تمام این مزایا برخوردار است.

صادقی یادآور شد: در جلسه‌ای که سال جاری سینماگران با آقای قالیباف داشتیم ایشان قید کرد بررسی اصلاح قوانین مالیاتی هنرمندان انجام می‌شود ولی آیا اصلاح مدنظر این است؟ برای تصمیم‌گیری درباره موضوع پرداخت مالیات از سوی هنرمندان در کنار نگاه علمی باید آسیب‌شناسی اجتماعی نیز انجام شود.

قانون نظام صنفی هنر را که سال‌هاست در مجلس مطرح و بی‌نتیجه مانده مصوب کنید بعد از هنرمندان مالیات هم بگیرید. اهالی هنر حق بیمه بیکاری، حق اولاد، حق مسکن و بیمه درمانی مناسب دارد که قرار است مالیات پرداخت کند؟

عضو هیأت مدیره خانه سینما تأکید کرد: ما معتقدیم الان زمان مناسبی برای این تصمیم‌گیری نیست ولی اگر قرار است مالیات گرفته شود ابتدا مزایای کاری و صنفی برای هنرمندان لحاظ شود. از همه مهمتر بار روانی که چنین تصمیمی روی هنرمندان وارد می‌کند باعث آسیب دیدن سطح کیفی آثار هنری می‌شود.

سپس ایرج راد بروز چنین مشکلاتی را ناشی از نبود شناخت نسبت هنر و مسایل هنری در میان مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست و تأکید کرد: آیا نمایندگان مجلس به دیدن تئاتر، فیلم سینمایی و کنسرت موسیقی نشسته‌اند و آیا به نمایشگاه‌های نقاشی رفته‌اند؟ هنوز در جامعه بازیگر را مطرب می‌دانند و آدم‌های موجهی نمی‌دانند؟ اگر موجه نیستند چرا دانشگاه‌ها به لحاظ آکادمیک رشته‌های مرتبط هنری تدریس می‌شود؟ ما این همه کانال تلویزیونی داریم ولی چرا از طریق این کانال‌ها تئاتر و اجراهای موسیقی پخش نمی‌شود؟

نوربخش نیز در ادامه این نشست متذکر شد: حقوق تولیدکنندگان اثر و حق کپی‌رایت به رسمیت بشناسید و بعد از هنرمند مالیات بگیرید. در این کشور با یک کلیک تمام آثار هنرمندان به صورت رایگان در دسترس قرار می‌گیرد و به تاراج می‌رود.

در بخش پایانی این نشست صادقی درباره موضوع تشخیص صلاحیت هنرمند بودن یا نبودن در صندوق اعتباری هنری، تصریح کرد: الان در صندوق اعتباری هنر باب شده که صندوق می‌تواند تشخیص دهد که افراد هنرمند هستند یا نه در حالی که صنف هنرمند را تأیید می‌کند اما صندوق مجدداً خود باید تشخیص این امر را بدهد. آیا فیلمنامه نویسی که چند سال یک بار کار می‌کند هنرمند نیست؟ الان در این شرایط نباید بار روانی مضاعفی از سوی صندوق اعتباری هنر بر هنرمندان وارد شود.

عکس از میلاد بهشتی

logo-samandehi