نگاهی به تابلو نقاشی «تراس کافه در شب» ونگوگ

«ون‌گوگ» نقاش نامدار هلندی در مدتی که در «آرل» زندگی می‌کرد تابلوهای نقاشی چشم‌نواز متعددی را خلق کرده که یکی از آن‌ها شاهکاری به نام «تراس کافه در شب» است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، تابلو نقاشی «تراس کافه در شب» در سپتامبر سال ۱۸۸۸ توسط «وینسنت ون‌گوگ» نقاش هلندی خلق شد. این نقاشی آبی و زرد، منظره‌ای از یکی از خیابان‌های «آرل» واقع در فرانسه را به تصویر می‌کشد. در این نقاشی، گروهی از مردم در ساعتی از شب که مشخص نیست در فضای بیرونی یک کافه نشسته‌اند و گروهی دیگر نیز در خیابان قدم می‌زنند.

بخش کوچکی از آسمان درخشان و پرستاره از میان دو ساختمان به چشم می‌خورد که تداعی‌کننده دیگر نقاشی مشهور «ون‌گوگ» یعنی «شب پرستاره» است.

نقاشی «تراس کافه در شب» نیز در دوران زندگی «ون‌گوگ» همچون سایر آثار پست امپرسیونیست با استقبال مواجه نشد. با این حال این نقاشی امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار این هنرمند هلندی شناخته می‌شود.

در ادامه کمی بیشتر با این نقاشی ارزشمند آشنا می‌شوید:

این نقاشی بر اساس یک مکان واقعی خلق شده است

بر خلاف «پل گوگن» که دوست و هم دوره این هنرمند هلندی بود، «ون‌گوگ»‌ دوست داشت از زندگی واقعی نقاشی بکشد و «تراس کافه در شب» نیز از این قاعده مستثنی نیست. «ون‌گوگ» برای خلق این نقاشی سه‌پایه خود را در گوشه خیابان قرار داد و منظره‌ای از یک کافه شلوغ را به تصویر کشید. این نقاش با اینکه اغلب نکات اصلی محیط را در نقاشی گنجانده است، اما بر اساس انتخاب‌های خاصی که دارد برخی از بناها را حذف کرد.

«ون‌گوگ» پیش از رنگ‌آمیزی، این منظره را طراحی کرد

«ون‌گوگ» هنرمند سخت کوشی بود و اغلب پیش از رنگ‌آمیزی، طراحی‌های اولیه متعددی برای نحوه به تصویر کشیدن اشیا و شخصیت‌ها خلق می‌کرد.

او برای «تراس کافه در شب» نیز با جوهر طراحی اولیه انجام داد و این خیابان را همانطور که اکنون نسخه رنگ‌آمیزی شده آن را می‌بینیم به تصویر کشید. آسمان، تنها تفاوت اصلی بین این دو نسخه است، چراکه آسمان در نسخه طراحی‌شده خطوط افقی کوتاه جای ستاره‌ها را در آسمان گرفته‌اند.

آسمان پرستاره «ون‌گوگ» نخستین‌بار در «تراس کافه در شب» به تصویر کشیده شد

«شب پرستاره» اثر «ون‌گوگ»


«شب پرستاره» بی‌شک یکی از مهم‌ترین آثار «ون‌گوگ» به شمار می‌رود، با این حال «شب پرستاره» نخستین اثر نبود که در آن آسمان‌ مشهور «ون‌گوگ‌»‌ به نمایش درآمد. «ون‌گوگ» نخستین‌بار آسمان پرستاره را در «تراس کافه در شب» به تصویر کشید. در این نقاشی مخاطبان می‌توانند آسمان آبی خیره‌کننده‌ای را با چند نقطه زرد درخشان از بین دو ساختمان تماشا کنند.

«ون‌گوگ» موقعیت ستاره‌ها را کاملا دقیق نقاشی کرده است

بر اساس نامه‌های «ون‌گوگ» می‌توان دریافت، «تراس کافه در شب» در ماه سپتامبر سال ۱۸۸۸ خلق شده است. محققان معتقدند «ون‌گوگ»‌ این نقاشی را در هفدهم و هجدهم این ماه نقاشی کرده است. با توجه به این اطلاعات،‌ محققان توانستند موقعیت ستارگان در آن زمان را تشخیص دهند. در نهایت محققان دریافتند این هنرمند ستارگان را دقیقا در همان نقاطی که در آن زمان قرار داشتند به تصویر کشیده است.

از رنگ سیاه در این نقاشی استفاده نشده است

با این که وجود عبارت «در شب» در عنوان این نقاشی باعث می‌شود انتظار برود این نقاشی فضای تیره‌ای را به تصویر بکشد اما «ون‌گوگ» توانست این نقاشی را بدون استفاده از رنگ سیاه خلق کند. این هنرمند در عوض، طیف مختلفی از رنگ‌های آبی و زرد استفاده کرد.

کافه‌ای که در این نقاشی به تصویر کشیده شده است هنوز وجود دارد

درحالی که بسیاری از منظره‌های نقاشی‌های مشهور دیگر وجود ندارند، کافه‌ای که در این نقاشی «ون‌گوگ» به تصویر کشیده شده است نه تنها هنوز وجود دارد بلکه همچنان فعال است. این مکان اکنون به افتخار این هنرمند با نام «کافه ون‌گوگ» تغییر نام داده است.

logo-samandehi