تکیه کرونا بر دیوارهای جهان

روزهایی که صدای مصائب کرونا از سراسر جهان به گوش می‌رسد دیوارها نیز با هنر نقاشان دیواری به صدا درآمدند تا هوشیاری برای رنج مشترکی را هشدار دهند که سنگینی آن بر روی جهان آوار شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، گرافیتی یا نقاشی های دیواری در سالیان اخیر فارغ از کارکردهای زیبایی شناسانه که برای تزیین فضاهای شهر در نظر گرفته شده است به عنوان یک رسانه جایگاه خود را تثبیت کرده است؛ از شعارنویسی بر روی دیوار تا نقاشی و گرافیتی، هنرنمایی‌های دیواری توانسته است ایستگاه گفت‌وگو میان هنرمند و عابران باشد.

گرافیتی یکی از پدیده های هنری مردم پسند است که به ویژه از نظر ارتباط با خرده فرهنگ ها، فرهنگ اعتراض جوانان و هنر خیابانی در شهرهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته است.

در روزهایی که صدای کرونا از سراسر جهان به گوش می رسد دیوارها نیز به صدا درآمدند. بدون شک اختصاص گرافیتی های دیوارهای شهرهای مختلف جهان به یک موضوع مشخص بی سابقه بوده و این در حالی است که گرافیتی ها در این ایام از رویکرد انتقادی به سمت اطلاع رسانی تغییر موضع داده‌اند که این امر نیز کم سابقه است.

نقاشی دیواری هنرمند ایتالیایی سالواتوره که نقاشی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی را با ماسک محافظ و تلفن همراه با عنوان موبایل ویروس جهانی، یکی از این آثار است. کنگره جهانی موبایل به دلیل هراس ناشی از شیوع ویروس کرونا لغو شد.

اثر دیگر به گروه هنرمندان گرافیتی به نام RBS CREW تعلق دارد. در این اثر در داکار پایتخت سنگال عبارت همه علیه کووید ۱۹ با حروف بزرگ زرد و سیاه بر روی دیوار نوشته شده و همچنین متن هایی با مضمون تشکر از جامعه پزشکان و پرستاران بر آن دیده می شود.

یک هنرمند فلسطینی درحال نوشتن جمله ما از انسان‌ها در برابر این بیماری واگیردار محافظت می‌کنیم و زمین را حفظ می‌کنیم.این گرفیتی در نوار غزه است.

هنرمندان نقاشی دیواری از گالری HOPE Outdoor درحال کشیدن نقاشی‌هایی با پیام های محافظت در برابر ویروس کرونا در شهر تگزاس هستند.

نقاشی دیواری از رئیس جمهور برزیل در شهر ریو دو ژانیرو بر دیوار نقش بسته که با ماسک صورت خود را پوشیده است.

نقاشی دیواری بر دیوار شانگهای چین اولین کشوری که ویروس کرونا در آن مشاهده شد.

نقاشی دیواری در یونان که زنی را با ماسک به تصویر کشیده است.

نقاشی دیواری در شهر برگامو در شمال ایتالیا که پرستاری نشان می دهد که نقشه مزین به پرچم ایتالیا را همچون نوزادی در آغوش گرفته و مراقبت می کند.

نقاشی دیواری در برلین که زنی نگران را کشیده است که به ویروس کرونا می نگرد.

نقاشی دیواری در هند که زنی را با لباس سنتی بر روی دیوار کشیده است که با ماسک دهان و بینی خود را پوشانده است.

این هنر به منزله راهی برای بیان عقاید و دیدگاه های گروه های سیاسی به حاشیه رانده شده یا محروم که از امکانات تبلیغات رسمی (پروپاگاندا) برخوردار نیستند، نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نقاشی دیواری که با واژه گرافیتی شناخته می شود عمدتا رویکردی اعتراضی دارد که به آسیب های طبقه فرودست اشاره دارد که در رسانه های جمعی جایی برای خود نمی یابند و نقش دیوارها را صدای خود می‌دانند.

logo-samandehi