ساختمانی به مثابه یک رودخانه پر پیچ و تاب !

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین شرکت ژاپنی SANAA به همراهی دفتر معماری ONIL، ساختمانی را طراحی کردند که مانند یک رودخانه پر پیچ و تاب است. این طرح که در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه پریتزکر شد، از سال گذشته در حال ساخت است و بالاخره درهای آن پاییز امسال به روی عموم باز شد.

ساختمان رودخانه‌ای در New Canaan، زادگاه خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون و در مزارع Grace که حدود ۸۰ هکتار از زمین‌های اطراف Connecticut را دربر می‌گیرد، قرار دارد.

ساختار کلی این بنا را سقفی مارپیچی شکل می‌دهد که بر روی مجموعه‌ای از فضاهای پر و خالی قرار گرفته‌است.

کارفرمای این پروژه، مؤسسه غیرانتفاعی مزارع Grace، اعلام کرده: “هدف از ساخت این بنا ایجاد یک محیط طبیعیِ باز برای استفاده عموم است. جایی که انسان‌ها بتوانند در آن دور هم جمع شوند و علاوه بر تجربه طبیعت و تشکیل اجتماعات، عدالت و ایمان را بیابند.”

این بنای ۸۶۰۰۰ متر مربعی که بدنه آن تماماً با دیوارهای شیشه‌ای پوشانده شده به دنبال این است که فضاهای داخلی خود را با سیمای مناظر طبیعی بیامیزد، تا در جای جای آن احساس سبکی و نامرئی بودن را در مخاطب بپروراند.

علاوه بر این، یک انبار علوفه نیز که از گذشته در این مزارع قرار داشته، برای اضافه شدن به مجموعه، بازسازی شده و با محیطی دعوت کننده و فضایی خوش‌آمد‌گو، پذیرای مخاطبین است. این ساختمان با کاربری‌های: چند کلاس، یک استودیوی هنری،‌ اتاق تمرین نمایش، دفاتر اداری، یک سالن استراحت، مهدکودک‌، و یک آبدارخانه کوچک، آماده میزبانی بسیاری از برنامه‌های روزانه است.

Kazuyo Sejima از طراحان شرکت SANAA می‌گوید: هدف ما از بنای ساختمان رودخانه‌ای این است که معماری را بدون جلب توجه و القای حس ساختمان بودن به بیننده،‌ به جزئی از طبیعت بدل کنیم. ما امیدواریم کسانی که در این بنا حضور پیدا می‌کنند لذت بیشتری از طبیعت زیبا و تغییر فصل‌ها در طی سال ببرند.

Sharon prince مدیر مزرعه Grace نیز می‌گوید: امید است که این ترکیبِ طبیعت، معماری و برنامه‌های متنوع، بتواند محیط مناسبی را برای فعالیت‌های گوناگون اعم از یک پیاده‌‌روی در سکوت چمنزار، لذت بردن از یک فنجان قهوه و یا کنسرتی صمیمانه، دور هم جمع شدن افراد و بحث و تفکر درباره معانی زندگی پدید آورد.

مراسم افتتاحیه ساختمان رودخانه‌ای، در نهم اکتبر ۲۰۱۵، با برنامه‌های ویژه، گفتگوهای عمومی و برنامه‌های خانوادگی برگزار شد و تا دو روز نیز ادامه داشت.

logo-samandehi