داستان بحث‌برانگیز میراث هنری Richard Serra برای پاریس

درگذشت هنرمند Richard Serra گفتگوهایی در رابطه با یکی از بحث‌برانگیزترین آثار دائمی او، "Clara-Clara"، را در پاریس برانگیخت.


به گزارش گالری آنلاین، Serra اسطوره هنر معاصر، به خاطر مجسمه‌های بزرگ و خاص خود شهرت داشت. او میراثی را خلق کرد که همچنان مورد بحث و گفتگوست، به ویژه "Clara-Clara" که بیش از سه دهه در پاریس نگهداری شد.

این مجسمه عظیم که به نام همسر این هنرمند نامگذاری شده است شامل دو بخش منحنی شکل 36 متری (118 فوت) و از جنس فولاد کورتن بوده و در سال 1983 به سفارش مرکز Pompidou بعنوان مروری بر آثار این هنرمند ساخته شد. این اثر قرار بود در تالار یا بخش نیمه همکف موزه نصب شود اما به دلیل ابعاد و وزن نزدیک به 120 تن آن، در ورودی باغ Tuileries، مکانی مشهور در مرکز تاریخی پاریس، نصب شد. این اثر از یک طرف موزه لوور و از طرف دیگر ابلیسک (تک ستون عظیم) معبد لوکسور در میدان کنکورد را قاب گرفته است.


البته، حضور چشمگیر "Clara-Clara" اثر ریچارد سرا با اصول طراحی کلاسیک باغ که در اصل توسط André Le Nôtre، طراح باغ‌های ورسای طراحی شده بود، مغایرت داشت. برخورد عموم از این اثر متفاوت بود عده ای این سبک را که سطوح مورب، نظم ایجاد شده را به چالش می کشیدند تحسین کرده و برخی دیگر آن را در تضاد و از لحاظ بصری ناخوشایند توصیف کردند.

بنا به توضیحات Le Monde در سال 1985، تنها دو سال پس از نصب "Clara-Clara"، فرمانداری پاریس آن را تصاحب کرده و به پارک کوچک "Parc de Choisy" در منطقه سیزدهم پاریس منتقل کرد که آغاز "برزخ" طولانی این اثر بود. این اثر تا سال 1993 در آنجا باقی ماند و سپس به علت مخدوش شدن آن با نقاشی های مردم محلی مقامات پاریس مجدداً آن را برداشته و دور از دید قرار داد.

مجسمه "Clara-Clara" در سال 2008 برای نمایشگاه سالانه هنر معاصر Monumenta، احیا و در جای مناسب خود در باغ‌های Tuileries مجدداً نصب شد و اولین باری بود که به مدت پانزده سال در معرض دید عموم قرار گرفت.

طبق گزارش‌ها، بخش فرهنگی شهر در حال بررسی "سه جایگزین در قلب تاریخی پاریس" است تا در عین احترام به شایستگی هنری اثر، بتواند آن را در بافت شهری ادغام کند.

logo-samandehi