طراحی سرپناهِ بی دیوار / گزارش تصویری

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین ، استودیو Ron Shenkin سرپناهی را در کنار یک گورستان در Pardesiya اسرائیل طراحی کرد. این بنا که ساخت آن در سال ۲۰۱۵ به اتمام رسید، محلی برای اجتماع عزاداران و خواندن دعای دسته جمعی پیش از تدفین و حین آن است.

سخن معمار:

«از دو دهانه کوچک و بزرگ می‌توان وارد این سرپناه شد. دهانه کوچکتر معمولاً به ورود خانواده متوفی اختصاص داده‌شده و دهانه بزرگتر که دسترسی سریع به فضای وسیع زیر سرپناه را میسر می‌سازد، پذیرای دیگر عزاداران است.

جبهه شمالی بنا باز است و موقعیت سرپناه به گونه‌ای است که به عزادارانی که ترجیح می‌دهند کمی دورتر و خارج از بنا بایستند اجازه می‌دهد همچنان ارتباط نزدیک خود را با جریان دعا و حال و هوای فضای سرپوشیده حفظ کنند.

همانند ورود، برای خروج از بنا نیز دو مسیر وجود دارد. یکی با دسترسی آسان‌تر و دیگری از طریق چند پله افراد را به سمت گورستان هدایت می‌کنند.

سرپناه، دیواری صلب و سنگی به سمت غرب دارد که بجز باریکه‌ای از نور که از طریق یک شکاف بلند و باریک افقی وارد فضا می‌شود، جلوی ورود مستقیم نور خورشید را در بعد از ظهرها می‌گیرد.

محلی که سرپناه در آن قرار گرفته با باغی احاطه شده است که به طور طبیعی پرورش یافته و می‌توانست فضایی مناسب برای پروژه‌های اقامتی و تجاری بعدی باشد. اما در حین فرآیند طراحی ما تصمیم گرفتیم با احداث بنایی در این محیط روستایی، طبیعت اطراف را که ممکن بود در جهت اقدامات شهری تخریب شود، مورد توجه قرار دهیم.

سرپناه از سطحی یکدست از بتن نمایان ساخته ‌شده که نمایانگر گستردگی این بنا است و ایستایی آن از طریق ستون‌های آهنی درخت مانندی که سمبل درختان قطع شده هستند تأمین شده است.

تنها یک درخت بلوط در میان این سازه نگه داشته‌شد و برای حضور آن در بنا، قابی را در سقف بالای سر درخت باز گذاشتیم تا گفتگویی میان این درخت زنده و سمبل‌های آهنی برقرار شود.

در جبهه شمالی بنا خطی از بتن قرار دارد که از سمت غرب و از روی زمین شروع شده، از شکاف دیوار بالا می‌رود، به سمت بام و دیوارها صعود کرده و در نهایت دوباره به زمین باز ‌می‌گردد؛ و این در حقیقت بیانی استعاری است از انسان، که وجودش از خاک است و به خاک نیز بازمی‌گردد….

مصالح و رنگ‌های به‌کار رفته در بنا که بیشتر سایه‌های خاکستری را شامل می‌شوند، همگی خنثی هستند تا حس پاکی، بی‌طرفی و غم را برانگیزند. در زمان غروب نیز بنا از داخل و بیرون نورپردازی می‌شود.

برنامه‌ها و فرآیند اجرا:

سازه‌ی این سرپناه با استفاده از ۳۰۰ صفحه در اندازه‌ها و شکل‌های متفاوت طراحی شد که توسط نرم‌افزار‌های تخصصی کنار هم قرار گرفتند. هنگام برپایی سازه، این صفحات و ستون‌های درختی آهنی به محل ساخت منتقل و توسط یک گروه پیمانکار، مطابق طراحی اجرا شدند. در نهایت،‌ پس از اتمام ساخت دیوار‌ها، تمامی کارهای فلزی و طراحی سازه توسط گروهی از مهندسان تأیید شده و بتن ریزی سقف و دیوار‌ها نیز طی یک‌روز انجام شد.»

logo-samandehi