نشان آبان در روز تصویرگری تقدیم شد

انتخاب گالری آنلاین به عنوان رسانه برتر هفته تصویرگری

اختتامیه هفته تصویرگری 96 روز دوشنبه 15 آبان برگزار شد. تصویرگران با این امید که هفته تصویرگری سال های آینده در همین تاریخ برپا گردد، روز تصویرگری را جشن گرفتند و "نشان آبان" نشان حرفه تصویرگری ایران، از سوی انجمن تصویرگران به فرشیدمثقالی، بهزاد غریب پور، مهدی حجوانی و عاطفه ملکی‎جو از چهره های برجسته این هنر اهدا شد. همچنین تقدیر از برگزار کنندگان و فعالین حوزه تصویرگری و رسانه منتخب این رویداد، به عمل آمد.


به گزارش گالری آنلاین، نشان آبانِ «نام بزرگ تصویرگری» به فرشید مثقالی اهدا گردید. مثقالی پس از تشکر از انجمن، بیان کرد که شب گذشته آقای کیانوش غریب پور از بنده خواست تا به عنوان شخص تاثیرگذار در این مراسم حضور داشته باشم. وی گفت: خود من از تصویرگری مرتضی ممیز در دوران مدرسه، نقاش هایی مانند پیکاسو، انگر و ...، گرافیست ها و مینیاتورها تاثیر گرفته ام؛ درواقع خود من مجموعه ای از تاثیر آدم ها و تصاویر مختلف بوده و هستم.

دومین یادبود، نشان آبانِ «نام آشنای تصویرگری» به بهزاد غریب پور، پیشکسوت هنر تصویرگری تقدیم شد.

در ادامه مراسم، مهدی حجوانی از مؤسسان انجمن تصویرگران ایران ، سومین فردی بود که برای دریافت نشان آبان روی سن آمد، وی نشان آبانِ «نام همگام تصویرگری» را دریافت کرد. حجوانی پس از دریافت نشان، بیان کرد: زحماتی که انجمن تصویرگران برای هنر تصویرگری همچون پدری برای فرزندش کشیده، اکنون به بار نشسته است؛ این ثمره مبارکتان باشد.

آخرین برگزیده نشان آبان، خانم عاطفه ملکی‎جو برای نشان آبانِ «نام نوی تصویرگری» بود.

افراد برگزیده، نشان آبان و لوح تقدیر خویش را از دستان مهرنوش مشیری، کیانوش غریب پور، محسن حسن پور، کمال طباطبایی و غزاله بیگدلو دریافت کردند.

در این مراسم دکتر محسن حسن پور، رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران گفت: امید است که هفته تصویرگری یک سنت شود، امسال علاوه بر وجود ژانرهای مختلف تصویرگری، حوزه تصویرگری در شهر هم به ژانرها اضافه شد. وی بیان کرد: از دیگر موارد ممتاز رویداد تصویرگری امسال، برگزاری همایش کتابهای تصویری بود. رئیس هیات مدیره از آقای غریب پور، خانم حدیثه قربانی و اعضای دیگر کادر اجرایی نیز تشکر کرد.

در ادامه از فعالین حوزه تصویرگر و اعضای موفق انجمن در رویداد های بین المللی، از جمله نرگس محمدی به دلیل دریافت جایزه سیب طلای دوسالانه براتیسلاوا، هدا حدادی به دلیل کسب مدال طلای آکادمی ادبیات کودک آمریکا و امیر شعبانی‎پور به دلیل دریافت جایزه جزیره سبز کنکور نامی 2017 تقدیر به عمل آمد.

همچنین، با توجه به همکاری صمیمانه و برپایی نمایشگاه های انجمن در نگارخانه لاله، محمدحسین سعلبی‎فر مدیر نگارخانه لاله، به عضویت افتخاری انجمن تصویرگران ایران در آمد. از دیگر اعضای افتخاری انجمن که لوح یادبود دریافت کردند آقایان فریدون عموزاده خلیلی، محمدحسین سرلابی و خانم لیلی حائری بودند.

گالری آنلاین، به عنوان خبرگزاری منتخب هفته تصویری گری اعلام شد


در ادامه مراسم، گالری آنلاین به عنوان خبرگزاری منتخب شناخته شد؛ مسئولین هفته ی تصویرگری 96 مطالب گالری آنلاین را از نظر تعداد، نوع، جامعیت و استنادهای دقیق، برجسته دانستند و لوح سپاس هفته تصویرگری را به نشانی قدر دانی از کیفیت این همکاری و پوشش خبری رسانه ای به مدیر گالری آنلاین به نمایندگی از تیم همکاران این مجموعه اهدا کردند.


مراسم اختتامیه با سخنرانی کیانوش غریب پور، مدیر این رویداد تصویرگری، ادامه یافت. غریب پور اظهار داشت: سربلند هستیم که دوره مورد غفلت واقع شدن تصویرگری، به پایان رسیده است. وی اشاره کرد که در گذشته هر مدیر کل ارشاد که دوره چهار ساله خود را آغاز می کرد، ما تلاش می کردیم تا او را با تصویرگری آشنا کنیم، چهار سال می گذشت و مدیریت تغییر می کرد و تلاش ما از سر گرفته می شد؛ ولی الان دیگر تصویرگری برای همه آشناست، همه به احترام تصویرگران می ایستند و این بخاطر قدم های بزرگ تصویرگران است.


دبیر هفته تصویرگری ضمن تاکید بر اینکه مهمترین بخش این رویداد، اهدای نشان آبان است، بیان کرد: در هفته گذشته، نمایشگاه ما تصویرگر خود هستیم، همایش کتابهای تصویری، نشست های تخصصی، نمایشگاه نشان آبان با آثاری از برگزیدگان دوره قبل ، نمایشگاه تصویرگران شهر و گردهمایی برگزار شد. غریب پور اظهار داشت که امیدواریم در سال های آینده هم این رویداد به قوت خود باقی باشد.

در ادامه مراسم، دکتر علی بوذری، دبیر همایش کتاب های تصویری از روند برگزاری این همایش صحبت کرد و آن را خوب و پرثمر ارزیابی کرد. وی بیان کرد که 40 اثر به این همایش ارسال شد؛ از این بین تنها ده اثر انتخاب شد که در روز اول همایش ارائه شدند و در روز دوم دو نشست در رابطه با کارگاه های دستان و دیگری در مورد معیارهای بررسی کتاب های تصویری برگزار گردید. بوذری با آرزوی ادامه یافتن برگزاری این گونه همایش ها، صحبت خود را به پایان رساند.


مراسم با قرائت بیانیه انجمن تصویرگران سال 96 توسط مهسا هدایتی ادامه یافت.

| هزار گامِ افتخار، هزار راهِ نرفته |
«بیانیه‌ی اعضاى انجمن تصویرگران ایران در روز تصویرگرى ۱۳۹۶»

این‌جا که ایستاده‌ایم، پشت سرمان افتخارهای بزرگی داریم که در جهان کم‌نظیر است. شاید کم‌تر ملتی، به‌ویژه در میان قاره‌ی کهن باشد که تا این میزان افتخارهای جهانی در تصویرگری داشته باشد. اما، این‌جا که ایستاده‌ایم، هنوز میانه‌ی راه است. آری تصویرگری ما پرافتخار است اما تصویرگران ما در حدود شایستگی‌های هنرمندانه‌شان زندگی نمی‌کنند. کسب و کارمان معطل مناسباتی است که باید برای روشن شدن‌شان تلاش کنیم. باید تصویرگری را از یک اقدام عاشقانه به یک حرفه‌ی تمام عیار تبدیل کنیم. باید بیش از خودمان، مخاطبان ‌ما از کارهای‌مان لذت ببرند. باید چشم ملت‌مان را سیراب کنیم از زیبایی تا به زشتی قناعت نکنند و سبد خانوارشان را از تحفه‌های پست پُر نکنند، پس ببنید! هنوز در میانه‌ی راهیم!

امسال تکرار می‌کنیم آداب حرفه‌ای سال گذشته را و پیمان تازه می‌کنیم. با این درایت که جای خوبی ایستاده‌ایم و جاهای بهتری در پیش روی‌مان است. امسال هر بار با هم تکرار می‌کنیم:

1. تصویرگریم! تصویرگری حرفه‌ی ماست. تلاش می‌کنیم تا این حرفه مهم و زنده باقی بماند.

۲. تصویرگریم! یعنی مفهمومی را با هنرمان روایت می‌کنیم. یعنی چشم‌هایی هستند که روایت‌مان را بخوانند. به این چشم‌ها احترام می‌گذاریم. به مخاطبان‌مان! به مردم‌مان؛ که برادر و خواهران‌مان هستند، پدر و مادران‌مان؛ یا، فرزندان نازنین‌مان. مخاطب را به سخره نمی‌گیریم و سفارش را برای خودنمایی هنرمندانه مصادره نمی‌کنیم. تصویرگریم و خلق شده‌ایم برای نزول رحمت بر چشم‌های ملت‌مان. ملت‌مان را با هنرمان تکریم می‌کنیم.

۳. تصویرگریم! یعنی با سفارشی که می‌پذیریم تصویرگر می‌شویم. پس به متن، به محتوا و به سفارش‌دهنده وفادار می‌مانیم. کارفرما، بخشی از تیمی است که در آن، تصویرگری می‌کنیم. ما به نویسنده، ادیتور، مدیر هنری و کارفرما به عنوان همکاران خود نگاه می‌کنیم. کسی در مقابل ما نیست.

4. تصویرگریم! و از این راه گذران می‌کنیم. پس قراردادها باید برای ما و کارفرما روشن باشد؛ بدون ابهام و برای هر دوطرف، مفید و ضامن نفع حرفه‌ای و قانونی.

۵. تصویرگریم نه تزویرگر! پس ریا نمی‌کنیم. با خودمان صادقیم. آدم صادق کپی نمی‌کند. چون اول به خودش دروغ گفته بعد به دیگران. آدم صادق دزدی نمی‌کند. چون به دارایی‌های خودش قانع است و برای بیش‌تر کردن‌اش تلاش می‌کند، نه دزدی.

۶. تصویرگریم نه تزویرگر! در شناخت ارزش‌های خود منصف و واقع‌نگریم. نه کم‌تر و نه بیش‌تر از آن‌که هستیم، نمایان نخواهیم شد.

۷. تصویرگریم و برای این‌که تصویرگر بمانیم همیشه خواهیم آموخت. اگر معلمیم همواه می‌آموزیم، بعد می‌آموزانیم. برای آموزش تصویرگری به نسل‌های بعد، با صداقت و امانت‌داری سر کلاس حاضر می‌شویم.

۸. تصویرگریم و تصویرگر می‌مانیم و هرجا دیدیم وقتش رسیده که دست از کار بکشیم. جای‌مانرا به تصویرگران بهتر می‌دهیم، به نسل نو. به نگاه‌های تازه. به داوری زمانه.

۹. تصویرگریم و انجمن تصویرگران را برای حفظ این هویت، حفظ می‌کنیم.

۱۰. تصویرگریم و برای این از خالقِ تصویرگرِ تصویرگران، سپاسگزاریم.

تهیه و تنظیم: گزارشگر گالری آنلاین؛ مریم محمد زاده


مطالب مرتبط:

logo-samandehi