پرفورمنس شعر ˝واژگان ایستاده˝ در گالری دنا


این پروژه بر اساس سه شعر از مجموعه "هوم"نوشته محمد آزرم در گالری دنا اجرا می‌شود که محمد آزرم،سهند آدم عارف،مینا صفار، الهام زارع نژاد و جوانه دلشاد به اجرای شعر ها می‌پردازند.

همچنین در این برنامه بابک ولی‌پور همزمان با اجرای پرفورمنس بداهه نوازی گیتار خواهد داشت؛ کار موسیقی الکترونیک طراحی و چیدمان صدا را فرحان مهاجرانی و رضا قانعی انجام داده اند و هدیه خواجه زاده جلوه‌های ویژه تصویری را بر عهده داشته است.

پرفورمنس "واژگان ایستاده" در روز 15 مرداد ماه در دو سانس در ساعت‌های 18 و 19:30 برگزار می‌شود و عواید فروش بلیت‌های 10000 تومانی آن به "خانه کودکان سیاره زمین"تعلق می‌گیرد.

شوکا حسینی دبیر پروژه پرفورمنس "واژگان ایستاده" خاطرنشان کرد: پرفورمنس به علت حضور بی مرز اجراگر و مخاطب، تعاریف نامحدودی دارد و اساسا تعریف مشخص و محدود کننده‌ای را نمی‌توان برایش در نظر گرفت چرا که "بدن" و "بدن‌ها" نمی‌توانند عنوان‌بندی‌ها را تحمل کنند و دقیقا منشایت پرفورمنس در همین ایده نهفته است. پرفورمنس شعر نیز از این مسئله مبرا نیست. پرفورمنس شعر زمانی شکل می‌گیرد که مرز بین تن و زبان برداشته می‌شود و زبان یکپارچه زبان می‌شود و زبان، یکپارچه متن. اندام وارگی؛ گفتمان و گفتمان وارگی؛ کنش و واقعه، نمایش‌گری، بدن‌نگاری، فن بیان، فضا و زمان به انقیاد اجراگر و مخاطب در آمده، اندام شعر پرفورمنس را می‌سازد.

این اجراها می‌توانند از پیش نوشته شده یا فی البداهه، تصادفی یا کاملاً هماهنگ شده باشد؛ ذاتی و خود جوش و یا دقیقا از پیش طراحی شده، همراه با شرکت مخاطبان و یا بدون حضور مداخله گرانه اشان اجرا شوند، که به رویکرد پرفورمر بستگی دارد و در همین انتخاب‌ها و اجراها است که مخاطب، تعریف و مختصات پرفورمنس را از مجری آن دریافت می‌کند.

هدف از برگزاری این پروژه، چیدمان‌های مختلف و متفاوت از پرفورمنس شعر بوده است. اینکه اجراگرهایی که سابقه و نظر منحصر به خویش را داشته‌اند، تعاریف خود را از این قسم از هنر به مخاطبان ارائه دهند و مخاطب از سردرگمی که از ویژگی‌های مخاطب پرفورمنس بوده، کمی شفاف‌تر بیرون بیاید.

در نهایت پرفورمنس نوعی بازتاب زندگی امروز است در معنای حضور حضور حضور و واژگانی ایستاده که با ما و در ما زندگی می‌کنند.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi