تحسین کار گرافیست ایرانی توسط فرزند موزیسین آلمانی


طاها ذاکر درباره‌ی روند طراحی این مجموعه، اظهار کرد: مجموعه پوستر موزیسین‌های معاصر به سفارش سهراب حسینی - سردبیر وقت مجله مقام موسیقایی - کلید خورد. این مجموعه که بیش از 40 پوستر را شامل می‌شود، درباره‌ی موزیسین‌های بزرگ معاصر است که یا در قرن بیستم کار می‌کردند یا بر موسیقی این قرن تأثیر گذاشته‌اند.

او ادامه داد: این مجموعه با محوریت موسیقی مدرن و رابطه‌ی فرمی بین این موسیقی و طراحی تجسمی آغاز شد. موضوع این پروژه از یک طراح آمریکایی به نام ورد شوماخر به من منتقل شد. این پوسترها سرآغاز نگاه جدید به طراحی گرافیک با رویکرد ساختن نویز بود. مجموعه‌ای از ساختارها در فضای تجسمی وجود دارد که آثار این حوزه را ساختارمند می‌کنند. هندسه موجود در بیان تصویری این پرتره‌ها متفاوت از فرم جریان غالب طراحی گرافیک است.

روند طراحی به این شکل بود که من درباره هر موزیسینی تحقیق می‌کردم و بعد یک اثر یا یک مجموعه یا کلیت کار او را اساس طراحی پوستر قرار می‌دادم. تعدادی از این پوسترها به جشنواره‌های مختلف فرستاده شدند و سه پوستر هم در موزه‌ی یوکوهاما در ژاپن قرار دارند.

این مجله به‌عنوان پرتیراژترین نشریه گرافیک در دنیا با رویکرد انتخاب آثار مهم یک سال، شش پوستر از مجموعه موزیسین‌های معاصر را انتخاب کرد. این شش پوستر برای کلود دبوسیو، گوستاو مالر، آنتون وبرن، آلبا برگ، بلا بارتوک و کارن هاینز اشتوک‌هازن طراحی شده‌اند.

این طراح درباره‌ی اتفاق جالبی که درباره‌ی پوستر اشتوک‌هاوزن افتاد، توضیح داد: وقتی پوستر این موزیسین را طراحی کردم، برای بنیاد این هنرمند ارسال شد و روی سایت قرار گرفت. پسر این هنرمند در یادداشتی که زیر پوستر نوشت، گفت که هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم یک طراح ایرانی بتواند به کار پدر من که گمان نمی‌کردم حتی خیلی از موزیسین‌ها آن را درک کنند، این‌قدر اشراف پیدا کند.

من برای این مجموعه سه سال وقت گذاشتم و امیدوارم بتوانم نمایشگاهی را شامل آثار این مجموعه برگزار کنم. برای من تجربه‌ی خوب و متفاوتی بود. دوست دارم به واسطه‌ی این پوسترها هنرمندان مهم موسیقی قرن بیستم معرفی شوند و آثار فاخرشان شنیده شود. هنر جدا از سرگرمی، فلسفه‌ی درونی دارد که برای فهمیدن آن باید گوش، ذهن و حواس‌مان را تربیت کنیم.

منبع : ایسنا

logo-samandehi