برگزاری جشنواره چوقای طبرستان در شهریور ماه
جواد نوری دبیر جشنواره چوقای طبرستان گفت: من رشته طراحی لباس را در دانشگاه یزد آموختم و هم اکنون در استان مازندران مدرس دانشگاه هستم. از مدتها پیش احساس میکردم لباسهای رنگارنگ و متنوع استانهای گیلان و مازندران چندان دیده نمیشوند و جشنواره یا فضایی نداریم که آنها را نمایش دهیم.
با وجود همه محدودیتهایی که وجود دارد فکر کردم که چرا خود ما نباید جشنوارهای برای لباسهایمان برگزار کنیم، بنابراین با همکاری عدهای از اطرافیان جشنواره کوچکی در دانشگاه برگزار کردیم و بعد از آن به جشنواره فیلم وارش دعوت شدیم تا در بخش نمایشگاهی شرکت کنیم. در آن جشنواره علاوه بر استاندار و مسئولان محلی، وزیر ارشاد هم حضور داشت و از غرفه ما استقبال زیادی شد. وقتی این فضا را دیدیم ترغیب شدیم که اولین جشنواره لباس و پارچه چوقای طبرستان را برگزار کنیم.
چوقا لباسی است که همه اقوام ایرانی به شکلهای مختلف آن را دارند و در ذهن همه به شکل شولای نمدی چوپانان شناخته شده است. اما چوقایی که در ییلاقهای سرد مازندران هست از پشم بره چندماهه ساخته میشود و با تبدیل پشم به پارچه چوقا، کت و شلوارهایی از آن ساخته میشود که در تابستان و زمستان قابل استفاده است.
برای جشنواره اول فراخوان را در قالب استانی منتشر کردیم و از جانب فعالان این حوزه استقبال زیادی شد. آثار متنوعی به دست ما رسید که داوری شد و پاییز 93 در بابل به نمایش درآمد. بعد از آن احساس کردیم با توجه به اینکه شمال کشور در فصل تابستان گردشگران زیادی دارد، بهتر است جشنواره در شهریورماه برگزار شود تا فرصت خوبی برای تبادل فرهنگی ایجاد شود.به دلیل زمینهای که ایجاد شده بود و استقبالی که از نخستین جشنواره شد، تصمیم گرفتیم جشنواره دوم را در سطح کشور برگزار کنیم. بر همین اساس مجوز برگزاری را از وزارت ارشاد و کارگروه ساماندهی مد و لباس دریافت کردیم و فراخوان جشنواره نزدیک به دو ماه پیش منتشر شد. مهلت ارسال طرحهای اولیه تا 28 مرداد است و پس از آن داوران به انتخاب آثار میپردازند.
آثار انتخاب شده در مرحله اول باید توسط شرکت کنندگان اجرا و دوخته شود تا از 20 تا 27 شهریور در جشنواره بر روی مانکن نمایش داده شود. پس از آن دوباره داوران طرحهای برگزیده بخشهای مختلف را اعلام میکنند. همچنین در روزهای جشنواره علاوه بر بخش رقابتی، کارگاههای آموزشی مانند چاپ روی پارچه، عکاسی مد و... داریم. بخش دیگری هم به غرفههای نمایشگاهی اختصاص دارد که فعالان این حوزه میتوانند آثار خود را در آن معرفی کنند.
منبع : هنرآنلاین