تلخی کهریزک در دیدگاه لطیف عکاسان ذوب می‌شود/ کتاب و نمایشگاه عکس ˝کهریزک پنجره رو به حیات˝افتتاح شد

به گزارش سرویس عکاسی گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، مهدی وثوق‌نیا کیوریتور نمایشگاه عکس "کهریزک پنجره رو به حیات" درباره این نمایشگاه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: "آسایشگاه خیریه کهریزک" نام آشنایی برای عکاسان ایرانی از گذشته تا حال بوده و کمتر عکاسی را می‌شود شناخت که تابه حال نامی از این مجموعه بزرگ خیریه نشنیده باشد. "آسایشگاه خیریه کهریزک" از بدو تأسیس آن در اوایل دهه 50 مورد توجه عکاسان و همین‌طور فیلمسازان بسیاری قرار گرفته است. آنچه تابه حال از مجموعه "کهریزک" در غالب عکس نمایش پیدا کرده، صرفا به صورت مستند و مطبوعاتی بوده و کمتر در زمینه هنری برخورد تأثیرگذاری دیده شده است. دو سال پیش از مرکز خیریه کهریزک به من سفارش چاپ این کتاب داده شد و من از عکاسانی که با آنها کار کرده بودم، خواستم تا در این پروژه من را همراهی کنند. در نهایت حاصل کار این دوستان کتاب حاضر است که چاپ شد و روز جمعه 20 شهریورماه همزمان با افتتاح نمایشگاه عکس در گالری راه ابریشم- پارک لاله از آن رونمایی شد.
در انتخاب، طراحی و چینش این کتاب سعی کردم نگاه و روایت‌های متفاوتی از هر عکاس را به صورت جداگانه و مجزا به نمایش بگذارم تا مخاطب در کنار یادداشت عکاس با نوع نگاه و تحلیل شخصی او از "کهریزک" نیز آشنا شود. همین‌طور توجه بیشتری به کارهای عکاسانی که نگاه بهتری در نمایش زندگی در بین اهالی کهریزک دارند نشان دادم. دلیل حضور روایت‌های گوناگون و متنوع در میان مجموعه‌ها صرفاً به جهت غیرسفارشی بودن این پروژه و آزادی عمل عکاسان در بیان نوع نگاه خود از این مؤسسه خیریه بوده است. صدالبته بدیهی است که بر اساس قانون نانوشته مجموعه‌های گروهی، تنوع نگاه و ژانر بر یکدست بودن سطح فنی و تکنیکی آثار ارجحیت دارد.


اثر نازنین طباطبایی یزدی

عکس‌های این کتاب حاصل حدود دو سال (1391-1393) فعالیت عکاسی از "مؤسسه خیریه کهریزک" است که توسط 27 عکاس تهیه شده است.
دراین نمایشگاه حدود 54 عکس در ابعاد 30 در 45 سانتی‌متر از عکاسان به نمایش درآمده است و حضور عکس‌ها درکنار کتاب "کهریزک پنجره رو به حیات" در واقع کامل کننده آن است، امیدوارم کتاب بتواند توزیع خوبی داشته باشد و به خوبی دیده شود.


کیوریتور نمایشگاه عکس کهریزک با اشاره به این که سبک عکاسان در این نمایشگاه کاملا متفاوت از هم است گفت: عکس‌ها هم رنگی و هم سیاه و سفید با گرایش‌های مستند و هنری یا فاین آرت تهیه شده‌اند. در واقع دست عکاسان برای عکاسی باز بود، اما در انتخاب سعی کردم رویکرد "زندگی" در آثار دیده شود. با توجه به این‌که موضوع کاملا تلخ است، سعی کردیم عکس‌ها در عین تلخی، لطافت نیز داشته باشند و بین لطافت و تلخی یک تعادل ایجاد کردیم. در واقع از حضور عکاسان مستند، آبستره و تجربی در این کار بهره گرفتم تا علاوه بر اینکه مستقیم موضوع نشان داده شده، بعد هنری آن نیز در نظر گرفته شود.
در کتاب کهریزک، 182 عکس رنگی و سیاه و سفید از ساناز الوندی، ارسلان امانتی، مهرداد امینی، مجتبی پناهی، حامد جابرها، مجید جهانبخش، زیبا خدایی، عرفان دادخواه، مهری رحیم زاده، مهدی رضاسلطانی، علی رنجبران، روزبه روزبهانی، پدرام سالمی، حامد سوداچی، آیین شاهرودی، نازنین طباطبایی یزدی، مسعود علی پوریان، فرزانه قدیانلو، هادی قیدی، سیاوش گراوند، میثم محفوظ، سحر مختاری، مهدی مرادپور، منصوره معتمدی، نغمه مقصودلو، فرهاد منطق و روشن نوروزی به چاپ رسیده است.


اثر حامد سوداچی

وی هدف از انتشار این عکس‌ها را تلاش فرهنگی برای امر خیریه دانست و اظهار کرد: رابطه انسان با هم‌نوع خویش و سپس با محیط در دوره‌ای خاص از زندگی که آن را سالمندی می‌نامیم، دغدغه عکاسان این پروژه است. تبعات و خصیصه‌های این دوران که گاهی از آن به عنوان درونگرایی و دوری‌گزینی نام می‌بریم در رفتار و سلوک سالمندان به تصویر کشیده شده است. حقیقت این است که سالمندی به عنوان بزرگ‌ترین منبع طبیعی که با زندگی روزمره ما آمیخته، مورد غفلت واقع شده است و تصور اشتباه سالمندان آدم‌هایی‌اند که لاجرم از ما جدا هستند، بر بخشی از جامعه سایه افکنده است. حال آنکه اگر به زعم اریکسون پیری را به دوره‌ای اطلاق کنیم که در آن افراد موفقیت‌ها و شکست‌های خود را ارزیابی و به دنبال مفهومی جدید برای زندگی خویش می‌گردند، آنگاه خواهیم دانست که پیری یک سراشیبی هولناک نیست!
از سوی دیگر نکته مهم نمایشگاه تلاشی است که در بخش فرهنگی صورت گرفته است، چرا که پرداختن به مراکز خیریه در تمام دنیا یک موضوع مهم است و در بسیاری از کشورها اتفاقات زیادی در این حوزه شکل می‌گیرد. ما نیز با این حرکت به دنبال مخاطب خاص خود هستیم و قصد داریم به قشر خاصی که در گالری حضور می‌یابند نشان دهیم بخشی از مردم در جایی دیگر چگونه زندگی می‌کنند.
هیچ یک از عکس‌ها برای فروش نیست و تنها به دنبال تاثیر آن هستیم. قصد داریم در خود کهریزک از این عکس‌ها استفاده کنیم. کار نسبت به سایر کارهای همتای خود جای کار زیادی دارد و می‌تواند بیش از این پیشرفت کند.

گفتنی است، نمایشگاه طی روزهای 20 تا 23 شهریور ماه از ساعت 4 تا 8 بعدازظهر به آدرس تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان وصال شیرازی و خیابان قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک 210 وتلفن: 88977148 پذیرای علاقمندان برای دیدن این عکس‌ها و کتاب خواهد بود.

logo-samandehi