ماجرای یک «مدل؛ عکاس؛ بی خانمان» !

به گزارش گالری آنلاین تصور کنید: در بیست سالگی شما به عنوان یک مدل برای ورساچی فعالیت داشتید. موفقیت‌­هایی که در این عرصه داشته‌­اید شما را از اروپا به سوی ایالات متحده رهنمون می‌کند، آنجا که شما را برای بازی در یک نمایش تلویزیونی و سپس یک آگهی تبلیغاتی به کارگردانی اسکورسیزی دعوت می­‌کنند. همزمان شما در یک اتاق در محله­‌ی چلسی زندگی می ­کنید و به ناگاه 30000 دلار به شما پیشنهاد می­‌شود تا بتوانید با آن زندگی بدرود بگویید. با کمی ذکاوت از این پول برای رفتن به ریو استفاده می‌کنید و کمی هم مهارت­‌های عکاسی­‌تان را تقویت می‌­کنید و قبل از بازگشت به نیویورک برای اشخاصی همچون دایان فورشتنبرگ و مجلاتی همچون «دِیزد اند کِنفیوزد» عکاسی می­‌کنید.

اگر آنچه که در بالا بیان شد زندگی شما بود، تصویر این زندگی را چگونه ترسیم می­‌کردید؟ در یک آسمان­‌خراش در منهتن؟ شاید هم بازگشتی غرور آفرین به جنوب فرانسه؟ یا زندگی بر بالای بام خانه‌­ی یکی از دوستان در آپارتمانی در نیویورک؟

homme_roof2a

مارک ریی، مدل/بازیگری که عکاس شد به مدت شش سال پیاپی از زمانی که عکاسی را انتخاب کرد زندگی دوگانه‌اش نیز شروع شد. بین 2008 تا 2014 ری یک زندگی دوگانه را آغاز کرد. روزها به عنوان یک مدل با لباس­‌هایی شیک در بهترین مجالس و گردهمایی‌ها شرکت می‌­کرد. اما آنچه که حتی دوستانش هم متوجه نمی‌شدند زندگی او به عنوان یک عکاس بود. او به عنوان یک عکاس یک بی­‌خانمان بود. با درآمد سالانه‌­ی 10000 دلار در این روی زندگی تمامی آن لباس­‌های گران را در کمد گذاشت و به بالای پشت‌بام خانه­‌ی یکی از دوستانش نقل مکان کرد. شب­‌ها زندگی و خانه­‌ی او همان پشت‌­بام بود.

تمام آن چهره­‌هایی که مارک در قاب عکس­‌هایش جای می­‌دهد هدف­شان نشان‌دادن زندگی فریبنده‌­ی شهر نیویورک است که خیلی­‌ها حسرتش را می‌­خورند. یک مدل خوش­‌لباس و چهره­‌ای کاریزما که به عنوان یک عکاس مدل فعالیت می‌­کرد همه­‌شان را رها کرد و در ایست ویلیج سکنی گزید، آن هم نه در یک آپارتمان بلکه بر بالای بام یک آپارتمان تا بتواند شب‌ها را به صبح برساند. حال مستند HOMME LESS(اگر کلمه‌­ی اول را در معنای فرانسوی­‌اش بیاوریم،انسان، می­‌توان این عبارت را بی‌انسانی ترجمه کرد که در آوا همان بی­‌خانمان انگلیسی را به ذهن می­‌آورد) گوشه­‌ی پنهان رویای آمریکایی را در شهر بی ­رحم نیویورک به تصویر می‌­کشد.

هیچ شکی نیست که توماس ورتنشن قصد ساخت یک مستند درباره­‌ی ریی را داشته است که البته هیچ‌کسی مانند او هم نمی­‌توانست که این مستند را بسازد، نزدیک­ترین دوست ریی از دهه‌­ی 80 میلادی.

ریی اکنون در نیوجرسی و همراه با مادرش زندگی می­‌کند. مادر حتی اطلاع ندارد که پسرش چندین سال گذشته را به عنوان یک بی‌­خانمان زندگی کرده‌است. او جدیداً متنی را هم برای نیویورک پست نوشته که می­‌توانید جزییات زندگی چند ساله‌ی او به عنوان یک بی‌خانمان را در آن مطالعه نمایید.
homme_iron1a

logo-samandehi