نمایشگاه “رنگ، بوم، معماری” در روز جهانی معماری

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین به نقل از پایگاه خبری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ، در این نمایشگاه که برای اولین بار توسط موسسه فرهنگی موزه ها بنیاد از دوشنبه 13 مهر تا دوشنبه 27 مهر در محل گالری دفینه برگزار می شود ، آثار هنری منحصر به فرد از نقاشی های مرتبط با معماری ایران و جهان برای اولین بار در معرض دید عمومی قرار می گیرد .

بنابر این گزارش علاقه مندان به ویژه دانشجویان معماری دانشگاه های کشور جهت بازدید از آثار نفیس و منحصر به فرد می توانند در مدت زمان برپایی نمایشگاه همه روزه از ساعت9 صبح تا 20 به محل نمایشگاه واقع در تهران - خیابان ولی عصر – بوار میر داماد ، نبش کوچه دفینه ، نگار خانه دفینه موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان مراجعه یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 88774745-88880108 -021 تماس حاصل کنند .

گفتنی است دوشنبه اول اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی معماری انتخاب شده است و به همین مناسبت در حاشیه این نمایشگاه نشست های تخصصی با حضور کارشناسان ، اساتید و علاقه مندان عرصه نقاشی و معماری برگزار خواهد می شود

ارتباطات معماری و نقاشی

از زمانی که اراده بشر بر این شد تا یکجا سکونت گزیند و از غارها به خانه‌هایی نقل مکان کند که سرپناه و محل زندگانیش به شمار میرفت، معماری به جز جدایی ناپذیر حیاتش بدل شد.

اما، آنچه کنجکاوی برانگیز است اینست که او از کی برای برنامه‌ریزی و ساخت بناهایش، نقاشی کشیدن را آغاز کرد.

این روند بیشتر از دوره صفوی نزد ایرانیان قابل پیگیری است و تا پیش از آن طرحهای معمارانه و یا پلان‌های ساختمانها به دست نیامده اگرچه که ‌به نظر میرسد معماران ایرانی قاعدتا برای اجرای آثار معمارانه خود، با آن پیچیدگیهای هندسی، دارای پلان و نما و نقشه بوده‌اند.

در طول تاریخ هنر و معماری، نقاشانی بوده‌اند که با دیدگاه معمارانه ، بنا یا مناظری را ترسیم میکرده‌اند و معمارانی نیز بوده‌اند که نقاشی‌هایشان از بناهایی که ساخته‌اند، شهرت بیشتری یافته‌است.

تمام حواس، تمرکز و دیدگاه معمارانه این هنرمندان معمار یا معماران هنرمند، از طریق دست و در قالب طرح معمارانه به کاغذ و سپس به بنا، یا همان اثر هنری خلق شده که وامدار حس و دیدگاه هنرمند است، منتقل می‌شود. بنابراین بی‌دلیل نیست که معماری، بیشتر در زمره هنرها قرار می‌گیرد تا علوم فنی و مهندسی.

بشر بخش عمده‌ایی از زیبایی‌های زندگی متمدنانه خود راکه در زندگی پرشتاب اجتماعی و یا مدرن روزگار کنونی غالبا ناپیداست مدیون حساسیت‌های هنری و دیدگاهای فلسفی معماران در خلق فضای پیرامون است.نمایشگاه رنگ، بوم، معماری بازتابی است از این روند.

در این نمایشگاه نقاشیهای ایرانی و غیر ایرانی از خزانه رنگ ونقش موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد به نمایش در خواهد آمد که تا اکنون در معرض دید عموم قرار نگرفته‌اند. نقاشی‌هایی از برخی از مهترین نقاشان ایرانی مانند میرزا آقا امامی، یراوند نهاپطیان، مهدی تائب و برخی از مهمترین نقاشان اروپایی مانند بارتولومیو ون باسن، جیووانی پائولو پانینی، اوژن فلاندن، آدولف هیتلرو ...

در کنار نمایش این آثار، در طول دوهفته برگزاری نمایشگاه، میزگردهایی نیز با حضور اساتید معمار و یا هنرمندان نقاش برگزار خواهد شد که ورود علاقه‌مندان به آنها آزاد است.نمایشگاه تا بیست هفت مهر ادامه خواهد داشت.

زمان: ۱۳ الی ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۴، ساعت بازدید: همه روزه ۹ صبح الی ۲۰
مکان: تهران، خیابان ولی عصر، بلوار میر داماد، نبش کوچه دفینه، نگار خانه دفینه موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان
تلفن: ۸۸۷۷۴۷۴۵ – ۸۸۸۸۰۱۰۸
کسب اطلاعات بیشتر


logo-samandehi