همه آنچه نقش جهان را تهدید می‌کند

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به‌تازگی از استحکام‌بخشی میدان نقش جهان توسط یک هیئت آلمانی خبر داده است. فریدون الهیاری علی‌رغم حواشی و مشکلاتی که درباره میدان نقش جهان وجود دارد، اتفاقات خوبی برای این بنای ارزشمند نوید داده است.

وی همچنین با بیان اینکه مسئله استحکام‌بخشی این میدان یک پروژه جهانی است، از هماهنگی استانداری اصفهان و سازمان میراث فرهنگی با هیئت آلمانی برای عهده‌دار شدن استحکام‌بخشی این بنا و عقد قرارداد با این هیئت طی روزهای آتی خبرداده است.

اما چه تهدیدهایی استحکام‌بخشی این مجموعه منحصربه‌فرد معماری را ضروری کرده است. آغاز ماجرا از هنگام طرح دو طبقه کردن حجره‌های میدان نقش جهان در اصفهان که از سال ۱۳۸۶ آغاز و سال ۱۳۸۸ عملیات آن تکمیل شد؛ و با هشدارهایی نسبت به وارد شدن آسیب به حجره‌های قرارگرفته در طبقه‌ی اول میدان نقش جهان از سوی برخی کارشناسان حوزه‌ی میراث فرهنگی مطرح شد.

همچنین باوجود این‌که طرح عبور قطار شهری محوطه نقش‌جهان، تازه‌ترین تهدید برای یکی از نخستین آثار ایرانی که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده محسوب می‌شود، اما آسیب‌های دیگری هم از سال‌ها پیش در کمین این مجموعه بوده که تااندازه‌ای جلوه بصری این مجموعه کم‌نظیر معماری را تحت‌الشعاع قرار داده است.

1403/02/05
logo-samandehi