تبلور هنر هنرمندان محیطی در سیاه‌چادرها

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا ، محمدعلی یوسفیان - رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدی‌شهر - در این‌باره اظهار کرد: این جشنواره با حضور بیش از 50 هنرمند از شهرهای مختلف ایران و استان سمنان برگزار می‌شود. در این جشنواره نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های هنر محیطی برگزار می‌شود.

برای این جشنواره چادرهای سیاه سنگسری برپا خواهد شد و با تلاش سازمان میراث فرهنگی شهرستان مهدی‌شهر، نان سنتی سنگسری پخت خواهد شد. برای برگزاری این جشنواره علاوه بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای اسلامی شهر مهدی‌شهر، میراث فرهنگی شهرستان، مجتمع خیل‌خان و موسسه فرهنگی هنری باران شهمیرزاد مشارکت دارند. این جشنواره 15، 16 و 17 مهرماه برگزار می‌شود.

احمد نادعلیان که مدیریت کارگاه‌های تخصصی را برعهده دارد نیز درباره‌ی این جشنواره گفت: در شرایط کنونی هنر محیطی در ایران یک جریان شناخته شده است و ویژگی‌های بومی خود را دارد. هنرمندان اغلب با استفاده از عناصر، اشیای موجود در طبیعت و یا محیط، هنرشان را شکل می‌دهند و در محیط‌های غیرمتعارف ارائه می‌کنند. بنابراین چگونگی محیط پیرامون اثر و مواد مصالح موجود در محیط در کیفیت و چگونگی اثر تأثیر دارد.

او ادامه داد: در این هنر گاهی نظمی برگرفته از طبیعت احیا می‌شود. به این ترتیب در جریان خلق یک اثر محیطی خصوصا در طبیعت، گاه هنرمند عناصر طبیعت را با نظمی برگرفته از طبیعت بازآفرینی می‌کند. در مواردی هنرمندان صرفا با رویکردی زیبایی‌شناسانه درصدد خلق آثاری هستند که چگونگی اشکال و یا زیبایی آثار در اولویت هستند. در نوع دیگر آثار بار مفهومی آن پررنگ و تعهدات فرهنگی و اجتماعی می‌توانند زمینه‌ساز این هنر باشند.

نادعلیان با بیان این‌که هنر محیطی الزاما مانا نیست، اظهار کرد: این هنر به واسطه‌ی عکاسی و تصویربرداری ثبت و در نمایشگاه‌ها و محیط‌های مجازی به وسیله‌ی رسانه‌های متنوعی ارائه می‌شود. گاهی عناصر طبیعت به فضای نمایشگاه انتقال و به‌صورت چیدمان ارائه می‌شوند. در کشور ما به دلیل وجود فرهنگ غنی و اقلیم‌های جغرافیایی متنوع، طبیعت مورد توجه هنرمندان بوده است. از سوی دیگر، به‌دلیل رشد صنعت ما با بحران محیط زیست در این جغرافیا مواجه هستیم.

این هنرمند ادامه داد: بحران محیط زیست حالا جهانی و فرامنطقه‌ای است. سران کشورها در مجامع بین‌المللی به ابعاد مختلف این بحران اشاره دارند. هنر محیطی به‌عنوان یکی از گرایش‌های زنده و پویای هنر معاصر در حال توسعه است. برگزاری جشنواره‌های هنر محیطی متعدد در طبیعت که به نوعی به تنوع محیط زیست و بحران آن مرتبط است، رشد و توسعه این هنر را نشان می‌دهد.

نادعلیان درباره‌ی گرایش‌های زیست‌محیطی هنرمندان ایران گفت: هنرمندان محیطی در ایران در بسیاری از موارد گرایش‌های زیست‌محیطی را در خلق اثر در نظر داشته و به بحران‌های زیست‌محیطی و یا ارزش‌های رو به زوال طبیعت اشاره داشته‌اند. حالا هنر محیطی ایران در مجامح جهانی این حوزه به خوبی شناخته شده است. تا کنون 49 جشنواره هنر محیطی در ایران برگزار شده است.

این هنرمند محیطی با بیان این‌که هنر محیطی در ایران نسبت به فرهنگ بومی بی‌توجه نیست، اظهار کرد: هنر محیطی در ایران ویژگی‌های ملی - بومی دارد، اما از حرکت جهانی بی‌بهره نیست. به مسائل انسانی توجه دارد و با زبانی رسا در شاهراه‌های رسانه‌ای آن را بازگو می‌کند. هنر محیطی تعاریف گسترده‌ای دارد. فقط در مکان‌های دورافتاده انجام نمی‌شود. ایجاد محیط سه‌بعدی و هویت‌بخشی آثار در محیط زندگی انسان نیز از گونه‌های این هنر است. یکی از گونه‌های دیگر این هنر استفاد از عناصر طبیعی منطقه‌ای است.

او افزود: در پنجاهمین جشنواره هنر محیطی یکی از گرایش‌های عمده، کار با گل است که هنرمندان علاوه بر کارهای کوچک کارهای هنر محیطی انجام خواهند داد. یکی از دلایل انتخاب محوریت کار با گل این است که هنرمندان بسیاری در استان سمنان در این زمینه فعال هستند و معمولا کودکان سنگسری بر اساس یک سنت هنگامی که مادران‌شان تنور درست می‌کردند، با گل مجسمه می‌ساختند.

این هنرمند فعال در عرصه‌ی بین‌المللی همچنین بیان کرد: در سال‌های اخیر به «هنر کوچرو» توجه زیادی می‌شود. تا کنون هنرمندان محیطی در برنامه «هنر کوچرو» که از کره جنوبی آغاز شده است، شرکت داشته‌اند و دیگر کشورها حضور فعال خواهند داشت. از اهداف هنر محیطی و وابسته به طبیعت این است که مانند کوچروها حرکت کنند، آفرینش داشته باشند و اثر مخرب نداشته باشند. چنین ویژگی با اهداف محیط زیست پایدار و تجدیدپذیر سازگاری دارد. در نتیحه درک و زیستن به‌صورت طبیعی و وابسته به طبیعت مهم است.

نادعلیان ادامه داد: مطالعه زندگی سنگسری‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها همیشه در پیوند با طبیعت زندگی کرده‌اند. آن‌ها شاخص‌ترین کوچندگان دامنه‌های البرز هستند. استان‌های سمنان، تهران و مازندران در دوره ییلاقی و استان‌های سمنان، خراسان، تهران و قزوین در دوره قشلاقی قلمرو این عشایر را تشکیل می‌دهند. آن‌ها طولانی‌ترین مسیر کوچ را طی می‌کنند، به‌طوری‌ که فاصله‌ی دورترین نقطه‌ی ییلاقی و قشلاقی آن‌ها به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر می‌رسد .

این هنرمند همچنین اظهار کرد: سیاه‌چادرهای عشایر سنگسری که «گوت» نام دارد منحصربه‌فرد و در مقایسه با دیگر عشایر ایران بزرگ و زیبا هستند و تقسیمات داخلی آن همسان معماری ایرانی است. در این جشنواره در جداره‌های داخلی و اطراف این سیاه‌چادر کارهای مجسمه و چیدمان با گل ارائه خواهد شد.

محمدمهدی انوشفر، کوروش گلناری، مجید ضیایی یوسف‌آباد، شهرناز زرکش، مریم کوهستانی، نازنین عباسی میاندوآب، لیلا فلاح، فرشته عالمشاه، محمدعلی سجادی، یاسر رجبعلی، عاطفه خاص، عاطفه آرانی، آسیه محمدیان، هانی تاج، محسن هراتی، الهه پیرغیبی، مسیح قاسمی، منصوره قاسمی و مهدی جواهری از هنرمندان حاضر در این جشنواره هستند.

logo-samandehi