ابهام‌های آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان باید برطرف شود

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا ، محمدحسین ایمانی خوشخو - رییس کمیسیون هنر و معماری - با اشاره به سابقه شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، گفت: شورای ارزشیابی هنرمندان کشور سابقه زیادی دارد و ضرور است ارتباط بین نتایج شورای ارزشیابی هنرمندان و آموزش عالی و دانشگاهی بررسی شود. در این زمینه شرایط، ضرورت‌ها و معیارهای علمی آموزش عالی و جایگاه و اهمیت هنری و عملی هنرمندان مورد توجه قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: با ارزیابی شورای ارزشیابی هنرمندان می‌توان با بررسی امتیازات، فرصت‌ها و نیازهای این شورا، زمینه‌ای را فراهم کرد تا شورا ساماندهی بهتری پیدا کند و زمینه حضور هنرمندان شاخص در کرسی‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی فراهم شود.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به کمبود منابع مالی و بودجه دولت، گفت: محدودیت منابع مالی مسأله مهمی برای کشور است که بر هنر نیز به شدت تأثیر می‌گذارد. امیدواریم این محدویت منابع مالی برطرف شود تا دولت بتواند زمینه حرکت‌ها و طرح‌های موثری را در هنر فراهم کند.

ایمانی خوشخو همچنین با اشاره به جان باختن هموطنان در فاجعه منا افزود: این، فاجعه‌ای تلخ و بزرگ است که دیدگاه‌هایی از نظر سیاسی، دینی و بین‌المللی درباره آن مطرح شد و در عرصه فرهنگ و هنر نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و در قالب‌های گوناگون هنری ثبت و ماندگار شود.

ایرج نعیمایی - عضو شورای ارزشیابی هنرمندان - نیز در این جلسه با اشاره به قوانین و آیین‌نامه‌های شورای ارزشیابی هنرمندان کشور گفت: ضرورت دارد که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره شورای ارزشیابی هنرمندان کشور تجدید نظر و بازنگری شود و ابهام‌هایی که در مصوبه و آیین‌نامه‌های اجرایی شورای ارزشیابی هنرمندان وجود دارد برطرف شود.

او ادامه داد: آیین‌نامه‌های روشن و جامع شورای ارزشیابی هنرمندان به تناسب رشته‌های هنری و با شاخص‌های کمی می‌تواند فعالیت شورا را براساس ضوابط مشخص و شفاف فراهم کند. کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد مناسبی است تا مصوبه و آیین‌نامه‌های شورا را بررسی و اصلاح کند تا نقص‌ها و ابهام‌ها از بین برود.

وی اظهار کرد: درباره حضور هنرمندان دارای درجه هنری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز ابهام وجود دارد و دانشگاه‌ها نیز در کار عملی به استادان و هنرمندان نیاز دارند. برای این منظور لازم است که مصوبه و آیین‌نامه‌ها بازنگری شود و حضور هنرمندان در دانشگاه‌ها به شرط صلاحیت مورد تأیید ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

نعیمایی همچنین اظهار امیدواری کرد که شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی دوباره تشکیل شود.

در این جلسه مقرر شد با بررسی مصوبه و آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، در جلسات آینده این کمیسیون با حضور مسؤولان شورای ارزشیابی مباحث دنبال شود تا با مشخص شدن پیشنهادات اصلاحی نظرات کمیسیون به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

حسن بلخاری، محمدرضا جعفری جلوه، محمدعلی رجبی، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش، اسماعیل آذر، غلامرضا اسلامی، مجتبی آقایی، محمدعلی خبری، عبدالمجید شریف‌زاده، رحمت امینی، حسین پارسایی و محمد خزاعی در این جلسه حضور داشتند و نظرات خود را درباره شورای ارزشیابی هنرمندان بیان کردند.

logo-samandehi