خواهش می‌کنم تحت تاثیر جو قرار نگیرید

به گزارش سرویس عکاسی گالری آنلاین به نقل از ایسنا ، در سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه محمد فرنود (عکاس خبری بین‌المللی)، علی فریدونی (عکاس خبری و روایتگر تصویری جنگ تحمیلی) و افشین والی‌نژاد (خبرنگار آزاد) درباره عکاسی بحران صحبت کردند.

فریدونی با بیان اینکه جنگ تحمیلی علیرغم باورعام، تنها برد و پیروزی برای ایران نبود و شکست هم داشت، به نشان دادن عکس‌هایی از پیروزی‌ها، شکست‌ها و عقب‌نشینی‌های سربازان ایرانی در طول هشت سال دفاع مقدس پرداخت.


عکاس: علی فریدونی

این عکاس خبری ضمن عرض تسلیت «فاجعه منا» سخنانش را اینگونه ادامه داد: در طول دوران انقلاب و جنگ ما عکاسان خیلی مبتدی بودیم و دفاع مقدس برایمان مثل دانشگاه بود که در آن آموزش می‌دیدیم.

او با بیان اینکه در آن زمان ما تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات رزمندگان را ثبت کردیم خطاب به اهالی رسانه گفت: خواهش می‌کنم تحت تاثیر جو قرار نگیرید و یک راه مستقیم را برای رسالت خودتان در پیش بگیرید.

این عکاس خبری که همه تجربیات خودش را مدیون دوران جنگ می‌داند، در پایان سخنانش به نشان دادن تصاویری از واقعه حج 66 پرداخت که در آن وحشت و هجوم مردم را در شرایط بسیار سخت به ثبت رسانده بود.

در ادامه محمد فرنود سخنانش را با یادی از همکارانش که در جنگ و بحران‌ها جانشان را از دست داده‌اند آغاز کرد و گفت: پیش از آن که بتوانیم مساله بحران و پیشگیری از آن را در مطبوعات داخلی و خارجی حل کنیم، باید اول عکاسی را تعریف کنیم.

او که رگ حیاتی عکس و مطلب را به هم متصل می داند با طرح این سوال که چرا در مواقع بحرانی نباید از جنازه‌ها عکس گرفته شود؟ بیان کرد: من فکر می‌کنم این ضعف از بدنه مطبوعات ماست که تقسیم‌بندی شده نیست.

این عکاس بین المللی ادامه داد: مدیران مسئول ما در رسانه‌ها بسیار افراد متدین، انقلابی و دوست داشنی هستند ولی به کار خودشان وارد نیستند. ما باید بپذیریم که برای سردار و ژنرال شدن اول باید دوران سربازی را گذراند.


عکاس : محمد فرنود

فرنود با اشاره به مشکلات مطبوعات در شرایط بحرانی خاطرنشان کرد: به وجود آمدن بحران رسانه به خاطر مشکلاتی است که در بدنه مطبوعات وجود دارد و تا زمانی که این معضل وجود دارد، پیشرفت نخواهیم کرد.

او ضمن تاکید بر اینکه اگر دلسوز هستیم باید روش های خودمان را اصلاح کنیم و باید ایرادات خودمان را ببینیم، به نشان دادن عکس‌هایش از زلزله رودبار و جنگ تحمیلی پرداخت. در عکس‌های او، تصاویری از اجساد زنان و بچه‌ها نیز وجود داشت.

او با اشاره به انتشار تصویر کودک سوری بر لب ساحل، بیان کرد: وقتی عکس آن کودک چاپ شد، روی دنیا و سیاست‌گذاران آن تاثیر شگرفی گذاشت ولی کدام یک از روزنامه های ایرانی آن عکس را چاپ کردند؟

افشین والی‌نژاد که بیش از 70 هزار عکس ار حادثه فوکوشیما در طول چهار سال دارد، با بیان خاطراتی از شرایط سخت خود در این حادثه به نشان دادن عکس‌ها و فیلم‌هایی که از آن زمان ثبت کرده بود پرداخت.

این عکاس که به نظر مخالف انتشار تصاویر دلخراش و نشان دادن اجساد می‌رسد، شرایط بحرانی آن زمان را تنها از طریق مخروبه‌ها و آثار و بقایای بمب اتمی بر روی خانه‌های مردم آن شهر نشان داد.

«نقش خبرنگاران و رسانه‌ها در بحران، شیوه‌های مدیریت اخبار در بحران، رسانه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی بحران، جایگاه رسانه ملی در پوشش خبری بحران» از جمله محورهای این نشست تخصصی بود که با حضور چهره‌هایی چون «دکتر یونس شُکرخواه، استاد دانشگاه تهران و مدرس روزنامه‌نگاری، دکتر حسن نمکدوست، استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات همشهری، دکتر اکبر نصراللهی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر اردشیر زابلی‌زاده، رئیس دانشکده ارتباطاتِ دانشگاه صدا و سیما، محمد فرنود، عکاس خبری بین‌المللی، علی فریدونی، عکاس خبری و روایتگر تصویری جنگ تحمیلی، افشین والی‌نژاد، خبرنگار آزاد و دکتر محمد سلطانی‌فر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها» بررسی شد.

logo-samandehi