هنر جوان و تجربی برایمان اولویت دارد / هرمز همتیان از ˝زیرزمین دستان˝ و افتتاح گالری جدیدش می‌‌گوید

هرمز همتیان مدیر گالری زیرزمین دستان درباره عملکرد این گالری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در شش ماه نخست سال 12 نمایشگاه داشتیم و سه نمایشگاه هم در گالری سام برگزار کردیم. 10 نمایشگاه نیز برای شش ماهه دوم سال در نظر گرفتیم که در گالری زیرزمین دستان برگزار می‌شود و 5 نمایشگاه نیز در گالری جدیدمان " 2+" برپا خواهد شد.

وی ادامه داد: گالری "2+" با نمایشگاه گروهی از 7 هنرمند که شامل اردشیر محصص، علی اکبر صادقی، نیکزاد نجومی، فرشید مثقالی، فریدون آو، سعید امین نظر و طلا مدنی با نگاه به نوعی برخورد ساختاری افتتاح خواهد شد.

همتیان افزود: گالری زیر زمین دستان را 3 سال و نیم پیش با هدف پرداختن به هنر جوان و تجربی افتتاح کردیم و گالری را مکانی قرار دادیم برای نشان دادن آثار هنرمندان درحال پیشرفت، با یک نوع تمرکز روی کاغذ و حجم و یا پروژه‌های کوچک و تجربی از هنرمندان بزرگ؛ ما این رویکرد را حفظ کردیم و سالی دو تا سه بار نیز آثار هنرمندان با تجربه را نشان می‌دهیم.

وی در ادامه درباره اهداف گالری " 2+" نیز بیان کرد: در گالری دوم نیز قصد داریم کار هنرمندان پیشکسوت را به نمایش بگذاریم با برخوردی که تمرکز و تحقیق بیشتر برروی آثار باشد. این اتفاق از آنجا شکل می‌گیرد تا مخاطب اثر را عمیق‌تر ببیند و با توجه به نمایش تعداد بیشتر آثار و با برگزاری جلسات نقد و بررسی همراه خواهد بود. در واقع بیشتر می‌خواهیم برخوردمان را تغییر دهیم و فضا را برای آنچه که هنرمندان دوست دارند به جز نمایش آثارشان در کنار آن ارائه کنند باز کنیم و با زمان و دقت بیشتر این کار را انجام دهیم.

مدیر گالری زیرزمین دستان گفت: یکی دیگر از اهداف‌مان این است که آثار به نمایش درآمده به هم مربوط باشند و به نوعی هم در سبک و هم در نمایش آثار به هنر بپردازیم.

وی درباره تمرکزگرایی گالری‌ها در یک منطقه خاص عنوان کرد: این تمرکزگرایی در مرکز شهر بسیار خوب است زیرا بافت فرهنگی‌تری دارد و بسیار به جذب مخاطب کمک می‌کند، ضمن این که مخاطب آنچه را می‌خواهد ببیند به راحتی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. اما تهران شهر بزرگی است و اینکه فقط یک سری اشخاص می‌توانند آثار هنری را ببینند با توجه به ترافیک و معضلات دیگر شهر نکته مثبتی نیست. اما این را نباید فراموش کرد که همیشه حق انتخاب با مخاطب است.

همتیان در خاتمه با اشاره به این که در عرصه گالری‌داری جزو جوانان است و هنوز در حال آزمون و خطاست بیان کرد: گاهی مخاطب علاقمند به هنر، گامی بلندتر از دیدن بر می‌دارد و به سمت خرید اثر هنری پیش می‌رود. اما وضعیت اقتصادی جامعه خیلی خوب نیست و این مشکل اقتصادی گریبانگیر تمام دنیا شده است. در این شرایط هنرمندان با یک برخورد متفاوت می‌توانند شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که آثار علاوه بردیده شدن، قابل خرید نیز باشند.در این صورت می‌توان شاهد اتفاقات خوب در عرصه اقتصاد هنر نیز بود. ما در این امر سعی کردیم از قیمت‌های غیر منطقی جلوگیری کنیم و خوشبختانه اتفاق خوبی در این زمینه برای ما رخ داد و همیشه مخاطبان جوان ما نیز با دست پر از گالری بیرون رفته‌اند.

منبع:هنرآنلاین

logo-samandehi