غلام‌رضا نامی: ادعای تقلبی بودن اثر محصص باید بررسی شود

غلام‌رضا نامی - هنرمند پیشکسوت نقاش و کارشناس آثار هنری - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی ادعای مطرح‌شده مبنی بر تقلبی بودن اثر فروخته‌شده به نام «بهمن محصص» در حراج اخیر کریستیز، اظهار کرد: معمولا کریستیز همه جوانب را در زمینه‌ی اصل بودن آثار در نظر می‌گیرد، چون اسم خودش مطرح است.

او تأکید کرد: مسؤولان کریستیز اگر بدانند یک اثر، تقلبی است یا کسی درباره تقلبی بودن آن تماس بگیرد، آن را از حراجی خارج می‌کنند. همان‌طور که پیش از این نیز درباره‌ی اثر سپهری و پیلارام این اتفاق افتاد و با این‌که اثر پیلارام تقلبی نبود، اما به‌خاطر ادعایی که مطرح شده بود، آن را از حراجی خارج کردند، چون معتقدند سری را که در نمی‌کند دستمال نمی‌بندند. بنابراین اگر ادعایی مطرح شود، اثر را از حراجی کنار می‌گذارند.

نامی همچنین گفت: باید دلایل مطرح‌شده مبنی بر تقلبی بودن اثر محصص را بررسی کرد تا مشخص شود این ادعا چقدر صحت دارد. البته آقای کیکاووسی - فردی که ادعای تقلبی بودن اثر حراج‌شده در کریستیز را مطرح کرده - هم فرد مطمئنی است و باید صحت ادله‌ی او بررسی شود. معمولا برخی افراد به‌خاطر مسائل شخصی، غرض‌ورزی و ذهنیت بدی که دارند، چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند؛ ولی درباره آقای کیکاووسی چنین موردی تا کنون نبوده است.

این کارشناس هنری درباره‌ی روندی که یک اثر طی می‌کند تا در حراجی حضور یابد، توضیح داد: معمولا بک‌گراند اثری که قرار است به کریستیز وارد شود، بررسی می‌شود. این‌که اثر دست چه کسی بوده و او از چه کسی آن را گرفته است. اگر شبهه‌ای وجود داشته باشد، مطمئنا آن را به کارشناس نشان می‌دهند. تا جایی که من می‌دانم، نه به صلاح‌شان است و نه نفعی از ارائه‌ی اثر تقلبی می‌برند. می‌توانستند به جای این کار، اثر دیگری را به‌صورت تقلبی ارائه کنند و همان سود را ببرند. بنابراین آن‌ها می‌توانند در این مورد بی‌تقصیر باشند.

او افزود: مدارک ارائه‌شده از طرف فروشنده و کسی که ادعا می‌کند اثر تقلبی است، باید ارزیابی و صحت و سقم موضوع روشن شود. خریدار وقتی این موضوع را بفهمد، موسسه کریستیز وارد کار می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد، اثر را پس می‌دهند و مسائل از طریق مقامات قضایی دنبال می‌شود. در صورت اثبات تقلبی بودن اثر، گواهی اصالت به آن داده نمی‌شود.

اسفندیار کیکاووسی - کارشناس هنری - اعلام کرده است: «ورود یک اثر جعلی از زنده‌یاد بهمن محصص به حراج اخیر کریستیز که در تاریخ 28 مهرماه برگزار شد، من را بر آن داشت که برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، متنی را تهیه و جهت روشن شدن اذهان عمومی آن را رسانه‌ای کنم.»

او در ادامه‌ی متنی که در اختیار ایسنا قرار داده، به دلایلش مبنی بر تقلبی بودن اثر یادشده اشاره کرده است.

logo-samandehi