سه کتاب تجدید چاپ شده پرویز تناولی در آرت لانژ رونمایی می‌شود

کتاب‌های "سرامیک"، "طلسم" و "نمکدان" از پرویز تناولی در آرت لانژ رونمایی می‌‏شود. کتاب "سرامیک" پرویز تناولی با مقدمه‌ای از مهدی سحابی یکی از سه کتابی است که پیش از این در سال 1387 منتشر شده بود و اکنون دوباره از سوی نشر بنگاه تجدید چاپ شده است و در این برنامه رونمایی خواهد شد.

سحابی در مقدمه خود درباره این کتاب نوشته است: "ترکیب عناصر پیشرو و مدرن هنر امروز با عنصرهای وام گرفته از کل سنت نگارگری ایران، از آثار باستانی تا باسمه‌های عامیانه امروزی از ویژگی همه کارهای تناولی است، اما چنین ترکیبی در سرامیک‌های او بارزتر است. این آثار با خلوصی بسیار بیشتر یک به یک خصیصه‌هایی را به نمایش می‌گذارند که او را شاخص‌ترین چهره هنر امروز ایران می‌کند."

همچنین "طلسم" کتاب دیگری از این هنرمند است که پیش از این در سال 1385 منتشر شده بود. "طلسم، گرافیک سنتی ایران"، اثری پژوهشی از پرویز تناولی است. تناولی پژوهش برای تالیف این كتاب را 30 ‌سال پیش در حالی كه هنوز آخرین نسل رمال و فال‌گیر در شهرهای بزرگ و كوچك، روستاهای دور و نزدیك زندگی می‌كرده‌اند، آغاز كرده است.

او نمونه‌های بسیاری را در آرشیو خود نگه‌داشته و تصاویری از كتاب‌های فال‌گیران دوره‌گرد تهیه كرده است. كتاب تناولی دو بخش دارد؛ بخش نخست را طلسمات، معانی و اعداد وفقی بر پایه اسماء الحسنی، دربرمی‌گیرد، همان‌هایی كه به گفته‌ی وی بر فلز و پارچه و پوست آهو می‌كندند و می‌نوشتند و روی لباس‌هاشان می‌دوختند. بخش دوم، نقش حیوانات در امور روان درمانی و رفع مشكلات انسانی را شامل می‌شود. كه همه‌ی این‌ها در طرح‌ها، نقش‌های گرافیكی خلاصه، ساده و نیز توام شده با اعداد و ارقام در نسخه‌ها و اشكال مختلف برای مداوا به كاربرد داشته است. بیش از دو سوم تصاویر ارایه شده در كتاب یاد شده اصلی و بقیه را تناولی خود از كتاب رمال‌ها و فالگیرها تصویربرداری كرده است.

سومین کتابی که جمعه 29 آبان ماه در آرت لانژ رونمایی می‏شود تجدید چاپی از کتاب "نمکدان" اثر پرویز تناولی است. این کتاب که به دست‌بافته‎های عشایری و روستایی ایران اختصاص دارد را نخستین بار نشر نظر در سال 1390 منتشر کرده است و اکنون تجدید چاپ آن رونمایی خواهد شد.

پرویز تناولی مجسمه‎ساز امدار ایرانی که پژوهش‌های بسیاری در ابعاد مختلف هنر ایران داشته است، از جمله کارشناسان فرش ایرانی و بافته‌های عشایری نیز محسوب می‌شود. او سال‌های زیادی برای شناخت گبه، میان عشایر و روستاییان رفت و آمد داشت و سرانجام با چاپ مقاله‌ای پژوهشی در لندن در سال 1983، آن را به جهانیان معرفی کرد. او همچنین مجموعه‌ای از جواهرات را طراحی و ساخته است که با استقبال خوبی مواجه شده است.

پرویز تناولی حاصل پژوهش‌های خود را در مقاله‌ها و کتاب‌های متعددی مانند "قالیچه‌های تصویری" (که سال 68 توسط انتشارات سروش منتشر شده) و "قفل‌های ایران" (از مجموعه هنرهای از یاد رفته ایرانی و شامل 700 قطعه عکس از قفل‌های ایران از دوره ساسانیان تا دوره قاجار است) به چاپ رسانده است. موضوع قفل‌های ایران، به زبان انگلیسی هم توسط تناولی نوشته شده که در واشنگتن به چاپ رسید و با استقبال فراوانی روبه‌رو شده است.

همچنین علاوه بر رونمایی این سه کتاب آثاری از مجموعه "هیچ" پرویز تناولی و همچنین تعدادی از چاپ سیلک‎های این هنرمند یز در آرت‌لانژ به نمایش گذاشته خواهد شد.

رونمایی از سه کتاب پرویز تناولی عصر جمعه 29 آبان ماه در آرت لانژ به نشانی خیابان فیاضى (فرشته) خیابان نیلوفر برگزار می‏شود.

منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi