مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خانه هنرمندان /داشتن جهش بزرگ با وجود سوءتفاهم‌ها سخت است

مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران معتقد است که یکی از مهم‌ترین موانع موجد در کشور، وجود سوءتفاهم تاریخی بین هنرمندان و مدیران هنری بوده است و تا وقتی این سوءتفاهم‌ها حل نشود، خیلی سخت است که بتوانیم فضای فرهنگی - هنری را برای یک جهش بزرگ آماده کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا،‌ مراسم تودیع مجید سرسنگی - مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران - و معارفه مجید رجبی‌معمار - مدیرعامل جدید این مرکز - 24 آبان ماه با حضور مسؤولان فرهنگی - هنری و هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر محمد سریر - رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران - با بیان این‌که تصدی مدیریت در حوزه فرهنگ به‌مراتب دشوارتر از حوزه‌های دیگر است، گفت: مدیریت‌های فرهنگی و مسؤولیت مربوط به آن‌ها فقط یک نام و عنوان هستند؛ اما محدوده‌شان قابل توصیف نیست، چون با عواطف و احساسات انسان‌ها روبه‌رو هستیم و نمی‌توان به‌خوبی این موضوع را تجزیه و تحلیل کرد.

او ادامه داد: در جامعه ما و طی قرن‌های گذشته، فراز و فرودهای بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر وجود داشته و بعضا تصمیم‌هایی برای حل و فصل مسائل توسط مدیران گرفته شده است که برخی از آن‌ها سرانجام نیکویی داشته‌اند و برخی دیگر نه. ما ضعف‌های زیادی در بخش فرهنگی داریم و باید راه حل‌های مناسبی را پیدا کنیم.

سریر همچنین اظهار کرد: خانه هنرمندان ایران بیش از 15 سال است که تأسیس شده و با دانش، همت و تجربه مدیران مختلف به یکی از مراکز مهم و توانمند فرهنگی و هنری نه‌تنها در تهران، بلکه در سطح کشور تبدیل شده است. این خانه می‌تواند نقطه پیوند هنرها باشد. در چهار سالی که دکتر سرسنگی مدیریت این خانه را برعهده داشت، گام‌های موثری برداشته شد و پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم، نه‌تنها در بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری، بلکه در بخش سخت‌افزاری تأسیسات و ساختمانی هم کارهای خوبی با کمک شهرداری انجام شد. یکی از این اقدامات اساسی، افتتاح خانه شماره 2 هنرمندان ایران بود که انجمن‌های هنری به آنجا منتقل شدند.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران افزود: مجید رجبی‌معمار نیز از مدیران فرهنگی با سوابق ارزشمند است که با رأی اعضای شورای عالی به مدیریت این خانه منصوب شد. امیدواریم علاقه‌مندی ایشان به حوزه فرهنگ و هنر در خانه هنرمندان و با استفاده از ظرفیت‌های این مکان ادامه پیدا کند.

در ادامه این مراسم، مجید سرسنگی - مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران - با بیان این‌که در بحث انتخاب یک فرد معمولا سلایق مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: با این حال وقتی یک نفر انتخاب می‌شود، باید سلیقه‌ها را کنار بگذاریم و کمک کنیم که مدیر جدید بتواند با درایت، خانه هنرمندان را که یکی از محورهای مهم فرهنگی - هنری کشور است راهبری کند. فعالیت‌های من در خانه هنرمندان از خرداد 90 تا همین اواخر مستندسازی شده و موجود است.

او ادامه داد: ما در دوره پرتلاطم فرهنگی هستیم که این تلاطم به ذات هنر برمی‌گردد، یعنی حتی اگر جامعه آرامی هم داشته باشیم، این تلاطم وجود خواهد داشت. باید هوشمندی مدیران و مسؤولان از این تلاطم، یک فرصت بسازد، در غیر این صورت به تهدید تبدیل می‌شود. ما از مبدأ انقلاب تا کنون راه درازی را طی کرده‌ایم و برای رسیدن به شرایط مطلوب و متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی به تلاش و همت همه افراد مرتبط با این حوزه نیاز داریم.

وی بیان کرد: چند مانع در سال‌های اخیر باعث شده است که ما نتوانیم به اندازه زحمت، وقت و هزینه‌ای که صرف کرده‌ایم، تحرک لازم را به سیستم مدیریت هنری بدهیم؛ یکی از مهم‌ترین موانع، وجود سوءتفاهم تاریخی بین هنرمندان و مدیران هنری بوده است. آن‌ها دو سوی متفاوت یک جریان نیستند و تا وقتی این سوءتفاهم‌ها حل نشود، خیلی سخت است که بتوانیم فضای فرهنگی - هنری را برای یک جهش بزرگ آماده کنیم. از یک سو، هنرمندان باید مطمئن باشند مدیران حافظ منافع آن‌ها هستند و می‌توانند در یک محیط آرام کار کنند. از طرف دیگر باید هنرمندان شرایط مسؤولان، تنگناها و معذوریت‌های آن‌ها را درک کنند. برطرف کردن این سوءتفاهم‌ها نقش مهمی در توسعه فرهنگ و هنر خواهد داشت.

سرسنگی همچنین به بی‌توجهی به مبانی نظری اشاره کرد و گفت: متأسفانه به اندازه‌ای که روی اقدام و عمل پافشاری کرده‌ایم، روی نظر و اندیشه پافشاری نداشته‌ایم. اگر بخواهیم فرهنگ و هنر پویایی داشته باشیم، باید تعریف درستی از دین، هنر و تعریف هنر در جمهوری اسلامی ارائه کنیم، چون این کار صورت نگرفته است، اغلب براساس سلیقه تصمیم‌گیری می‌شود. ما یک کشور واحد داریم، اما در حوزه فرهنگ و هنر سیاست‌های مختلفی تصمیم‌گیرنده هستند.

او ادامه داد: کلی‌گویی‌های فرهنگی - هنری در برنامه توسعه، کشور ما را به جایی نمی‌رساند. ما برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌مان به برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت نیاز داریم. همچنین باید از سیاست‌زدگی در حوزه هنر پرهیز کنیم. سیاست‌مداران باید دست از سر هنرمندان بردارند و هنرمندان هم بدانند که هنر آن‌ها بسیار بالاتر و در پله‌های فراتر از سیاست قرار دارد. هنر، شیرازه‌ی آجرهای یک کشور روبه توسعه است. هنرمند نباید خود را درگیر دعواهای سیاسی کند.

مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران همچنین به لزوم اخلاق‌گرایی در هنر اشاره کرد و گفت: این بحث بیشتر به پیشکسوتان برمی‌گردد، جامعه هنری ما حتی اگر امکانات و اختیارات خوبی هم داشته باشد، اما اخلاق‌گرایی در آن نباشد، به جایی نمی‌رسد. یکی از معضلات ما در چند سال گذشته، نبودن یا کم‌رنگ بودن اخلاق در حوزه هنر بوده است که باید آن را جدی بگیریم و پیشکسوتان اهمیت اخلاق را به نسل جوان گوشزد کنند. در این سال‌ها، در حوزه عدالت فرهنگی نیز توفیق چندانی نداشته‌ایم. بخش عمده‌ای از امکانات ما به چند هنرمند اختصاص یافته و هنرمندان شهرستانی در فقر کامل هستند.

سرسنگی اظهار کرد: موضوع مهم دیگر، دادن اطمینان جدی از سوی دولت به بخش خصوصی است که در شعار خیلی از مسؤولان به آن اشاره شده، اما در عمل هنوز شک و تردیدهایی وجود دارد. بخش دولتی هنوز این آمادگی را ندارد که به بخش خصوصی اطمینان و وظایف را به آن منتقل کند.

او افزود: فعالیت من در خانه هنرمندان ایران بسیار افتخارآمیز بود و در این چهار سال از هنرمندان بسیار آموختم.

به گزارش ایسنا، مجید رجبی‌معمار - مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران - نیز اظهار کرد: مدیریت در حوزه فرهنگ و هنر بسیار سخت و کار خاصی است، باید بین آنچه در دست هنرمندان ایران به‌عنوان انسان‌های لطیف، طناز و حساس وجود دارد و اقتضائات و مصلحت‌ها هماهنگی ایجاد کرد. خانه هنرمندان با ظرفیت‌ها،‌ امکانات و مجموعه‌ی انجمن‌هایش، جایگاه و شأنی پیدا کرده است که می‌تواند محل آرامش و آسایش هنرمندان کشور در رشته‌های مختلف باشد.

او ادامه داد: ان‌شاءالله همه آن کارهایی را که مدیران قبلی برای آن زحمت کشیده‌اند، ادامه خواهیم داد و خانه هنرمندان را محل امنی برای هنرمندان و انجمن‌ها قرار می‌دهیم. همچنین از وزارت ارشاد و انجمن‌ها قول همکاری گرفته‌ایم که کمک کنند. حوزه هنری هم که یکی از مراکز تأثیرگذار در زمینه فرهنگ و هنر کشور است در این میان حضور دارد.

رجبی‌معمار با اشاره به این‌که ما در جامعه به نشاط بیشتری نیاز داریم، گفت: این نشاط باید همراه با معنویت و لذت‌های شریف و پاک باشد تا بتوانیم در رابطه با مباحث اخلاقی به کار و تلاش دست بزنیم. بزرگ‌ترین سرمایه هر ملت، نیروی انسانی آن است و کسانی که با ظرایف سروکار دارند که هنرمندان مملکت هستند‌، باید در جایگاه و ارزش بالاتری باشند.

دکتر ایازی - مشاور عالی شهرداری و معاون فرهنگی وزارت بهداشت - نیز در این مراسم در سخنانی کوتاه از اهمیت خانه هنرمندان ایران گفت.

کمانچه‌نوازی نوید دهقان و آواز حمیدرضا نوربخش (مدیر خانه موسیقی) از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

سپس علی مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد - با تشکر از دکتر سرسنگی گفت: امیدواریم این مجموعه در حوزه هنر، کار خود را ادامه دهد و در دوره جدید هم در فعالیت‌های خود موفق باشد.

در پایان این مراسم، هدایایی به مجید سرسنگی اهدا شد. قرائت حکم مجید رجبی‌معمار به‌عنوان مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران، پایان‌بخش این مراسم بود که افرادی مانند احمد مسجدجامعی، فرزاد ادیبی، بهمن نامورمطلق، شهرام گیل‌آبادی، جمشید حقیقت‌شناس، جواد بختیاری، علیرضا رضاداد، علیرضا سجادپور نیز در آن حضور داشتند.

logo-samandehi