سر خط را گرفتم، رفتم تا به دیدار رسیدم؛ گفتگو با سارا جعفری به بهانه نمایشگاه دیدار

نمایشگاهی از مجموعه‌ آثار سارا جعفری تحت عنوان "دیدار" دهم دیماه ١٣٩۵ در گالری هفت ثمر برپا شد. این مجموعه شامل پانزده اثر با تکنیک ترکیب مواد(mix media) است.

سارا جعفری در این آثار با هنرمندان پیشرو و مطرح در عرصه هنرهای تجسمی ایران که به نوعی در طول زندگی و تجربیات هنری خود با آنها ارتباط ذهنی و عاطفی داشته دیداری کرده است .

38 بهار از عمر سارا جعفری می‌گذرد و در این سالها توانسته افتخارات زیادی کسب کند. وی فارغ التحصیل دکترای رشته هنرهای تجسمی از دانشگاه استرازبورگ –فرانسه ، فوق لیسانس رشته هنرهای تجسمی از دانشگاه سوربن_ پاریس ، مدرس دانشگاه هنر، عضو انجمن نقاشان ایران و موسس آموزشگاه هنرهای تجسمی حجم سبز می باشد و تا کنون نمایشگاههای انفرادی و گروهی بسیاری را در ایران ، فرانسه و ایتالیا برگزار کرده و در بینالهای طراحی و نقاشی آثار شان را به نمایش گذاشته اند.

سارا جعفری در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین از حکایتی که در پس شکل گیری مجموعه "دیدار" نهفته، می‌گوید:

آثاری که بر دیوارهای گالری هفت ثمر میبینید ریشه در تخیل روزهای کودکی ام دارند . من درخانه ای با دیوارهای سبز , تابلوهای نقاشی بر دیوار و گلیم های قدیمی پر نقش و نگار گسترده بر زمین , با کبوتران کاکل به سر و فینچهای کوچک سفید نوک قرمز به دنیا آمدم و بزرگ شدم .

شانس این را داشتم که در کنار پدر و مادری هنرمند زندگی و رشد کنم . بسیار پیش می آمد که همراه با مادرم مریم محمدی(تهیه کننده , کارگردان و نویسنده کودک و نوجوان) به استودیو شبکه دو برای دیدن کارهایش بروم و دیدن آن عروسکها و حرکتشان در فضا تخیلی جالب و مبهم، ذهنیت مرا در بر میگرفت .

آتلیه نقاشی پدرم جای امن و آرامش بخشی بود که بیشتر اوقات آنجا نقاشی میکردم , آنجا بود که با هنرمندان مطرح و آثارشان در عرصه های مختلف هنر از نزدیک آشنا شدم و با شنیدن صحبتهایشان و دیدن آثارشان هر روز بیشتر با فضای هنر ایران آشنا میشدم .

از کودکی شاهد نحوه تدریس پدرم در کلاسهای هنر بودم . عشق او به یاد دادن آنچه میدانست مرا به تحسین وا میداشت, می دیدم که با چه شور و علاقه ای با هنرجویانش صحبت میکند , چگونه درباره کارهایشان نظر میدهد و آنها را متوجه آن میکند که خلاق باشند و به آنچه در درونشان است رجوع کنند ,"هرچه درونی تر , جهانی تر"


اولین تجربه تدریسم بر میگردد به زمانی که دانشجوی لیسانس نقاشی بودم و در چند فرهنگسرا به کودکان آموزش نقاشی میدادم و سپس به عنوان دستیار پدرم در آتلیه ایشان با نام "آتلیه کنکور" به تدریس طراحی مشغول شدم .

پس از دوران لیسانس (٢٠٠۴) به منظور کسب تجربه های جدید به پاریس رفتم و در دانشگاه سوربن در رشته هنرهای تجسمی در مقطع فوق لیسانس مشغول به تحصیل شدم . در آن دوران با اساتید مطرح فرانسوی آشنا شدم و روشهای تدریس مختلف را تجربه کردم .

به طور مثال یکی از این کلاسها درسی بود با نام (les interfaces ) به معنای "رویارویی , رو برو شدن" بود، در این کلاس که به صورت سمینار تشکیل میشد هر هفته با یکی از هنرمندان مطرح در حوزه هنرهای تجسمی از نزدیک آشنا میشدیم و آنها در مورد روند خلق آثارشان و دیدگاه های هنریشان صحبت میکردند, پرسش و پاسخی بود میان هنرجویان و هنرمندان , این جلسات به مدت یکسال به طول انجامید.

در اخر سال باید به عنوان پروژه آن درس یکی از هنرمندان را انتخاب و با توجه به فضای آثار آن هنرمند و فضای ذهنی و شخصی خودمان اثری خلق میکردیم که آن اثر آمیخته ای بود از فضای ذهنی هنرمند و فضای ذهنی من هنرجو .

من هنرمندی را بر گزیدم با نام (bertrand lavier) که از هنرمندان مطرح معاصر فرانسوی است و آثاری مفهومی دارد .دلیل انتخاب این هنرمند این بود که با زمینه فعالیتهای هنری قبلی من در تضاد بود و این تضاد باعث میشد که فضاهای جدیدی را تجربه کنم .

این هنرمند در رابطه با ادامه تاثیرات آن دوران در آثار مجموعه "دیدار" چنین میگوید :

آثار این مجموعه مربوط میشود به قسمت عملی پروژه دکترای من(٢٠١۴) با سوژه "تحولات هنر معاصر ایران (هنرهای تجسمی,نقاشی) از زمان کمال الملک تا به امروز " که در دانشگاه استرازبورگ فرانسه به نمایش گذاشتم. این آثار را با توجه به تاثیراتی که از کلاس(les interfaces ) "رویارویی,روبروشدن " در دوران فوق لیسانس گرفته بودم و تجربیات عملی آن دوران ایجاد کردم.

در مجموعه"دیدار" هنرمندان تجسمی معاصر ایران را که از دوران کودکی تا به امروز حضورشان , آثارشان و دیدگاههای هنریشان بر من تاثیر گذاشته است را برگزیده و آثاری خلق کرده ام.

در این آثار دیداری دارم با ١5 هنرمند مطرح در عرصه هنرهای تجسمی ایران ؛

منیر شاهرودی فرمانفرماییان, بهجت صدر , حسین کاظمی, پرویز کلانتری , منصور قندریز , غلامحسین نامی , رضا بانگیز , حسین ز نده رودی , طلیعه کامران, محمد ابراهیم جعفری , مهدی سحابی, ایرج کریمخان زند , رضا درخشانی و شیرین نشاط .

امیدوارم در آینده به "دیدار " هنرمندان دیگری در تمامی عرصه های هنر معاصر ایران رفته و این مجموعه را تکمیل کنم.

در ادامه تصویر چند نمونه از آثار این مجموعه را میبینید:









مطلب مرتبط:

"دیدار" سارا جعفری در گالری هفت ثمر/ گزارش تصویری

logo-samandehi