برگزاری کارگاه آموزشی «فن پرداز در نقاشی ایرانی» در کتابخانه و موزه ملی ملک / گزارش تصویری

به گزارش سرویس نقاشی گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه ملک ، کارگاه دو روزه آموزشی «فن پرداز در نقاشی ایرانی» را با تدریس مجید فداییان، نگارگر و پژوهشگر هنرهای سنتی، در روزهای شنبه و یک‌شنبه ۱۲ و ۱۳ دی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

گزیده‌ای از تصویرهای این کارگاه دو روزه را می‌توانید اینجا ببینید:



به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، پرداز یکی از تکنیک‌های جذاب در حوزه هنرهای سنتی به ویژه نقاشی ایرانی است. به نقل از فرهنگ واژگان خوش‌نویسی و هنرهای وابسته تالیف دکتر حمیدرضا قلیچ‌خانی، پرداز (Stipple) به ترسیم مناظر، اجزای چهره و سایه‌های البسه در نگارگری با نقطه‌های پشت سر هم می‌گویند که انواعی دارد. یک نمونه، پرداز با قلم‌موی نوک‌رفته (دُم‌کُل) است که در این نوع، قلم‌مو را بنابر ابعاد نگارگری برمی گزینند. نمونه دیگر، پردازی از ترکیب خط و نقطه است که در آن قلم‌مو را روی کاغذ می‌گذارند و کمی فشار وارد می‌آورند. نوع دیگر که بیش‌تر در زمان قدیم استفاده می‌شد، پرداز با خطوط تیز است و بدون این که نوک قلم‌مو رفته باشد انجام می‌گرفت. در صورت‌سازی و به ویژه طراحی ریش کاربردی فراوان داشت. نوع دیگر، پرداز توسط خطوط منحنی بسیار کوتاه است که در طراحی زمین و چمن استفاده می‌شود و برخی قلم‌موی خشک و عده‌ای نیز آب‌دار برمی‌گزینند.





کتابخانه و موزه ملی ملک، به عنوان نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی، در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد» جای گرفته است. این گنجینه، هر روز به جز جمعه‌ها و دیگر تعطیلات رسمی، از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ (پنج‌شنبه‌ها تا ۱۵:۳۰) از گردشگران، پژوهشگران و بازدیدکنندگان میزبانی می‌کند.

logo-samandehi