هنرمند محیطی: با آموزش هنر بازیافت به نریختن زباله کمک کنیم

احمد نادعلیان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا با اشاره به راه اندازی کمپین «نه به ریختن زباله» از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) افزود: فرهنگسازی درمورد استفاده مجدد از مواد دور ریختنی و آگاهسازی از پیامدهای ریختن زباله در محیط زیست می تواند به نریختن زباله کمک کند.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که می توانند با بازیافت مواد دور ریختنی یک اثر هنری خلق کنند، همچنین آموزش حفاظت از محیط زیست یکی از ضروریات جوامع است و این فرهنگسازی باید با با زبان هنر آموخته شود.

نادعلیان افزود: می توان آموزش نریختن زباله به دامن طبیعت را از کودکی یا دوران دبستان آغاز کرد تا کودکان با جنبه های زیبایی شناختی این موضوع آشنا شده و با همین باور رشد کنند.

وی با اشاره به جشنواره های هنر محیطی افزود: در دو دهه گذشته در جشنواره ها هنر محیطی سعی کرده ایم کمیته ای تشکیل دهیم تا به هنر بازیافت توجه شود و به نوعی با پسماندها و دور ریزها، آثاری هنری خلق کنیم.

دبیر پروژه هنری کوچ رو ادامه داد: اکنون در جزیره قشم تمرکز بر روی دور ریزهایی از پارچه و لباس های کهنه داریم و با استفاده از پارچه های دور ریختنی طرح هایی به صورت جا کلیدی و مگنت خلق می کنیم که این آثار در هنرمند سرای پردیس به فروش می رسد.

وی گفت: هدف از این کار درآمدزایی برای جامعه محلی و ترویج فرهنگ بازیافت، توانمند سازی جوانان به خصوص جامعه زنان و ارتباط با خریدار بوم گردی و مراوده فرهنگی است.

نادعلیان بیان داشت: برای حفظ محیط زیست پارچه های کهنه از طبیعت و کنار ساحل جمع آوری شد و زنان آن را به چهل تکه تبدیل می کردند و بعد به صورت کلاژ یا روی بوم نصب می کردیم که یک اثر هنری خلق می شد و با فروش آنها کمک به جامعه محلی و درآمدزایی برای آنها شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی همزمان با فرارسیدن نوروز 96 پویش «نه به ریختن زباله» را به عنوان یک حرکت ملی و فراگیر و راهکاری مناسب برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست راه اندازی کرد که با استقبال فراوانی روبرو شد.

logo-samandehi