مسابقه «کتیبه‌نگاری زندگی روزمره در صنایع دستی» تمدید شد

با توجه به استقبال هنرمندان از نخستین مسابقه ملی «کتیبه‌نگاری زندگی روزمره در صنایع دستی» مهلت ارسال آثار به این مسابقه تا ۳۱ مردادماه تمدید شد.

به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی، با توجه به استقبال هنرمندان از نخستین مسابقه ملی «کتیبه‌نگاری زندگی روزمره در صنایع دستی» مهلت دریافت آثار این مسابقه که موضوع‌های آن شامل گفتار بزرگان، اشعار، احادیث، ضرب‌المثل‌ها و دیالوگ فیلم‌ها می‌شود، تا ۳۱ مردادماه تمدید شد.

وحید میهن‌پرست - دبیر این مسابقه - با اشاره به این‌که هدف از این برنامه ترویج صنایع دستی در زندگی روزمره است، اظهار کرد: مفهوم زندگی روزمره به شیوه‌های معمول عمل کردن، فکر کردن و احساس کردن افراد و همچنین نحوه صورت‌گیری معمول امور بر یک پایه روزانه اشاره دارد.

او ادامه داد: زندگی روزمره بیشتر، خصلتی خودکار دارد و توسط پردازش ذهنی و بدون تأمل عمیق پیش می‌رود. هر فرهنگ و تمدنی در عین این‌که ضرورت این خصلت خودکار زندگی روزمره برای سامان‌یابی زندگی را می‌پذیرد، امکانات و شیوه‌های مختلفی را در اختیار افرادش قرار می‌دهد تا بتوانند به ایجاد غنای معنایی در زندگی‌شان نایل شوند. کتیبه‌نگاری در فرهنگ و تمدن ایرانی همواره یکی از این امکانات بوده است.

دبیر مسابقه ملی «کتیبه‌نگاری زندگی روزمره در صنایع دستی» تاکید کرد: کتیبه‌ها بر پیکر مساجد، مقبره‌ها، اماکن متبرکه و سردرها به کار می‌رفتند. کتیبه‌ها، نوشتارهایی هستند که معمولا حاوی پیام‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بوده‌اند. کتیبه‌ها در صنایع دستی اسلامی نه‌تنها ابعاد زیبایی‌شناسانه در آثار ایجاد می‌کردند بلکه باعث اتصال افراد به فرهنگ کلی اجتماع می‌شدند و نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌دهی ذهنی به افراد، غنابخشی به زندگی معنایی آن‌ها و ایجاد ارزش‌های مشترک بر سازنده جامعه داشته‌اند.

میهن‌پرست گفت: متأسفانه در دوران معاصر آن‌گونه که شایسته است از قابلیت‌های فرهنگی کتیبه‌نگاری در صنایع دستی استفاده نشده است و می‌طلبد که این قابلیت دوباره توسعه پیدا کند. علاوه بر این، با وارد کردن بیش از پیش کتیبه‌نگاری در صنایع دستی، امکان خلق مازادهای معنایی در آن‌ها بسیار بیشتر می‌شود که این موضوع در نهایت موجب رونق بازار آن می‌شود، زیرا با وجود کتیبه، سفارش‌دهنده صرفاً یک کالا یا اثر را خریداری نمی‌کند، بلکه از ثبت بخشی از افکار و ارزش‌های جامعه در زندگی روزانه‌اش نیز برخوردار می‌شود.

او همچنین اضافه کرد: براساس این اهمیت و قابلیت کتیبه‌نگاری است که معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسابقه ملی «کتیبه‌نگاری زندگی روزمره در صنایع دستی» را برگزار می‌کند.

با توجه به اهمیت کتیبه‌های دینی و مذهبی، معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور مسابقه جداگانه‌ای با عنوان «مسابقه ملی کتیبه‌نگاری دینی» در ماه‌های آینده برگزار خواهد کرد. بنابراین علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند با موضوعات گفتار بزرگان، اشعار، احادیث، ضرب‌المثل‌ها و حتی دیالوگ‌های فیلم‌ها، تصویر آثار خود را تا ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۶ به آدرس ایمیل singularhandicraft@gmail.com ارسال یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۱۰۶۳۴۷۸ تماس بگیرند.

منبع:ایسنا

logo-samandehi