فراخوان دیوارنگاری «ماه مهربانی» (به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1395-96)

به گزارش گالری آنلاین ، سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای مأموریت های خود نسبت به ارتقاء کیفیت هنری منظر شهری و ساماندهی بصری و زیباسازی فضاهای شهری و رشد و ارتقاء فرهنگ تصویری دانش آموزان، اولیاء، معلمان و سایر شهروندان، فراخوان"طراحی دیوارنگاری ماه مهربانی"را برای تأمین طرح های نقاشی دیوارهای بیرونی مدارس شهر تهران اعلام می نماید. از هنرمندان هنرهای تجسمی و سایر گرایش های هنری مرتبط دعوت می شود ایده ها و طرح های خود را با موضوع یادشده به مدیریت نقاشی دیواری این سازمان ارائه نمایند.

با توجه به لزوم و ضرورت ارتباط آثار دیوارنگاری با فضای فیزیکی و محیط اجتماعی و نوع مخاطبان و شکل ظاهری دیوارها که از مبانی بدیهی این رشته است، پس از بررسی ایده ها و طرح های پیشنهادی هنرمندان، جانمایی و مناسب سازی طرح های منتخب هیأت داوران برای موقعیت های شهری و مقاطع تحصیلی مرتبط توسط طراحان و گروه مشاور و ناظر طرح ها انجام خواهد شد.

در این رویداد از هنرمندان انتظار می رود برای دیوارهای بیرونی مدارس مقاطع تحصیلی مختلف که علاوه بر ویژگی دیوار مدارس، به عنوان جداره های عمومی شهری نیز محسوب می شوند و در محورها و خیابان های اصلی مناطق 22گانه قرار دارند ایده پردازی و طراحی کنند.

لازم است هنرمندان ضمن رعایت ارتباط محتوایی و بصری ایده های خود با فضای آموزشی، مدارس و دانش آموزان -به عنوان مخاطبان اصلی این آثار- به ویژگی های عمومی طرح های پیشنهادی به عنوان آثار هنر شهری که در معرض دید مخاطبان و شهروندان قرار دارد نیز توجه نمایند.

ویژگی های طرح های ارسالی:

  • در نظر گرفتن دانش آموزان به عنوان مخاطبان اصلی این آثار.
  • با توجه به جانمایی و اجرای این آثار در موقعیت ها و محورهای اصلی شهری، علاوه بر در نظر گرفتن دانش آموزان به عنوان مخاطبان اصلی، آثار پیشنهادی باید مناسب اکران برای سایر شهروندان نیز باشد.
  • رعایت ارتباط فرمی و محتوایی با فضاهای آموزشی مقاطع تحصیلی مختلف.
  • از هنرمندان انتظار می رود ضمن توجه به لزوم خلاقیت و نوآوری در آثار خود، حتی الامکان از به کارگیری کلیشه های مرسوم و عناصر و نشانه های تصویری متداول و تکراری موجود بر روی دیوارهای فضاهای آموزشی خودداری نمایند.
  • طرح های ارسالی باید قابلیت اجرا با تکنیک رنگ اکریلیک را داشته باشند.
  • به هنرمندان یادآوری می شود تناسبات و ابعاد دیوارهای مدارس شهر تهران به صورت متعارف، عموما دیوارهای طولی هستند که لازم است در ایده پردازی و طراحی به این ویژگی توجه نمایند. بدیهی است در صورت وجود جداره ها با اشکال یا ارتفاع متنوع، در هنگام جانمایی طرح ها، مناسب سازی آنها توسط هنرمندان و گروه مشاور و ناظر طرح ها صورت خواهد گرفت.
  • هنرمندان گرامی باید ایده ها و طرح های پیشنهادی خود را با درنظر گرفتن و اعلام نوع مدارس(دخترانه یا پسرانه)،گروه سنی یا مقطع تحصیلی دانش آموزان به عنوان مخاطب ایده ها و طرح های خود ارائه نمایند.

شرایط عمومی فراخوان:

  1. هر هنرمند می تواند حداکثر 10 طرح پیشنهادی با تعیین گروه سنی و مقطع تحصیلی و نوع مدارس (دخترانه یا پسرانه) برای بررسی توسط هیأت انتخاب ارائه نماید.
  2. بررسی، کارشناسی، تأیید یا رد طرح ها به عهده هیأت انتخاب است.
  3. سازمان زیباسازی امکان برگزاری نمایشگاه (یا سایر مقاصد انتشاراتی) از طرح های انتخابی از آثار ارسالی را برای خود محفوظ می داند.
  4. طرح های ارسالی هنرمندان پس از داوری به هنرمندان عودت داده نخواهد شد .
  5. رعایت کلیه قوانین مربوط به حق تألیف و طراحی اثر بر عهده فرستنده (حقیقی یا حقوقی) آثار بوده و پاسخگویی به کلیه عواقب قانونی آن بر عهده ارائه کنندگان آنها می باشد.
  6. در صورتی که در هریک از مراحل ارائه طرح، مراحل مختلف کارشناسی و داوری و حین یا پس از اجرای طرح ها،عدم اصالتطرحی محرز شود طبق نظر شورای هنری و مدیران مربوطه اقدامات قانونی صورت خواهد گرفت.
  • زمان و نحوه تحویل آثار :

طراحان محترم با مراجعه حضوری به دبیرخانه، آثار خود را در تاریخ های 13 و 14 شهریور ماه 1395 تحویل دهند؛ پس از پایان ساعت اداری روز 14 شهریور، به هیچ عنوان طرحی از مراجعه کنندگان تحویل گرفته نمی شود.

  1. پرینت مرغوب در قطعA3ازایده ها و طرح های پیشنهادی (با درج گروه سنی، مقطع تحصیلی و نوع مدارس پیشنهادی) .
  2. فایل طرح های پیشنهادی با فرمتjpgدر ابعادA3با وضوحdpi300 به رویدی وی دی.
  3. تکمیل، امضا و ارائه فرم ثبت نام فراخوان (برای دریافت فرم ثبت نام و فرم ارائه طرحکلیک کنید.)

هیئت انتخاب آثار:

  • سرکار خانم مانلی منوچهری و آقایان محمد علی بنی اسدی، خسرو خسروی، کاظم چلیپا، علی ذاکری و کیانوش غریب پور

اعلام نتایج:

  • نتایج انتخاب آثار تا تاریخ 20/6/1395 بر روی سایت سازمان زیباسازی اعلام خواهد شد.
  • سازمان زیباسازی نسبت به انجام فرایند اجرای طرح های برگزیده هیأت انتخاب، پس از جانمایی و مناسب سازی توسط هنرمندان و گروه مشاور و ناظر طرح ها برای محل های در نظرگرفته شده اقدام خواهد کرد.
  • حق مالکیت و انواع بهره برداری های آثار منتخب اجرا شده برای سازمان زیباسازی محفوظ خواهد بود.

نشانی دبیرخانه:

میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی ، نبش کوچه شیرودی پلاک 2 ، سازمان زیباسازی شهر تهران ،طبقه سوم، مدیریت نقاشی دیواری

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 89357367تماس حاصل نمایند.

logo-samandehi