گالری نگاه میزبان "جان پنداری" های الهه طُرُقی می شود

الهه طُرُقی، آثار خود را تحت عنوان "جان پنداری" از روز جمعه یکم در ماه در گالری نگاه به نمایش درخواهدآورد.

به گزارش گالری آنلاین، الهه طُرُقی متولد 1367- نیشابور و کارشناس ارشد نقاشی- دانشگاه علم و فرهنگ تهران است.

وی تدریس در دانشگاه، طراحی شخصیت و فضای چندین پروژه ی انیمیشن کوتاه ، ازجمله انیمیشن سینمایی معمای گندم، حضور در جشنواره های داخلی و بین المللی در رشته های ی گرافیک- کارتون ، حضور در نمایشگاه های بین المللی هنرهای تجسمی دراستانبول، لس آنجلس و چند نمایشگاه گروهی درایران را در کارنامه خود دارد.

طُرُقی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین هدف اصلی جمع آوری این مجموعه و در مورد روند شکل گیری ایده تا اجرای این نمایشگاه را اینچنین توضیح داد:

قبل از اینکه این پروژه در ذهنم شکل بگیرد به تحقیق و پژوهش در رابطه با نگارگری های مکاتب مختلف ایران پرداختم به خصوص مکتب تبریز دوم ، مکتب مشهد صفویه و بخارا و به نوعی جانپنداری در صخره ها و عناصرموجود در نگاره ها علاقمند شدم و قبل از آن هم به طراحی و فضاهای خیالی انیمیشن می پرداختم و همین امر باعث شد که به بافت های درختان و شکل و پیچش آن ها توجه خاصی داشتم به تدریج این ایده در ذهن من ایجاد شد تا ایده ای سورئالیستی نسبت به موضوع داشته باشم و فضاهایی عجیب ومفهومی خلق کنم. فضاهایی که گویای اسارت و تسخیر انسان دردنیای مادی و جسمانی اوست که در پی آزادی و رهایی از دنیای تسخیر شده است.قبل از شروع پروژه به بررسی و مشاهده بافت درختان ، ترکیب آنها ، فضاها و عکس های سورئالیستی و تکنیک های بدیع برای ایجاد بافت های متنوع پرداختم و حتی به ترکیب بندی های فضاهای عجیب و غریب علاقه ی خاصی داشتم تا بتوانم نوعی سکوت و بهت را در ذهن مخاطب ایجاد کنم. در حین مطالعه در این حیطه اتودهای فراوانی را طراحی کردم ودر نهایت طرح هایی را برای اجرا نهایی در اندازه ی بزرگتر انتخاب کردم که واضح تر هدف و ذهنیت مرا بیان می کرد.

این هنرمند در مورد ویژگی های آثاری که در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد گفت:

تعداد آثار 16 عدد تابلوی نقاشی است که با تکنیک اکریلیک روی بوم کار شده . ابعاد هرکدام 100×130، 120×80، 150×120 و مابقی 35×50 هستند.

سبک مورد استفاده در این موضوع سورئالیسم است و مفهوم خاصی را منتقل می کند که با تکنیک اکریلیک بر روی بوم کار شده است در بعضی بخش ها رنگ ها جسمی و در برخی ، رنگ ها روحی هستند تا تضاد و کنتراست در فضا در جهت بیان مفهوم مورد نظرم ایجاد شود .

وی در رابطه با دلیل انتخاب این عنوان و مفهوم برای مجموعه پیش رو، بیان کرد:

جانپنداری یا آنیمیسم Animism عبارتی است برگرفته از واژه آنیما لاتین به معنای «دم» یا «جان» که جان پنداری هر چیز اعم از نباتات و جمادات است. به دلیل این که موضوع آثار درختانی کهنسال هستند که به شکل انسان درآمده اند و فضایی زنده را ایجاد کرده اند واژه مناسبی برای این موضوع بود.

لازم به ذکر است این نمایشگاه تا سیزدهم دی ماه ادامه خواهد داشت و علاقه مندان میتوانند به آدرس، خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، پلاک 64 مراجعه نمایند.


logo-samandehi