"کوچه باغ"؛ نمایش نقاشیهای هنرمندان پیشکسوت


به گزارش گالری آنلاین، نمایشگاه نقاشیهای گروهی از هنرمندان پیشکسوت به کیوریتوری مظفر تقوابلسی تحت عنوان "کوچه باغ" از روز جمعه پانزدهم دی ماه در گالری کوچه باغ برپا می شود.

هنرمندان: مرتضی اسدی، ثمیلا امیر ابراهیمی، حامد بهروزکار، مظفر تقوابلسی، فرامرز توحیدی، علی ذاکری، محمد زحمتکش، یعقوب عمامه پیچ، کریم نصر، احمد وکیلی، آرمان یعقوب پور

"کوچه باغ"

"کوچه باغ" مفهومی آشنا برای ایرانیان است؛ و در فرهنگ لغت این طور معنی می شود: "کوچه ای که راهی به باغ داشته باشد یا از کنار باغ بگذرد ". از اینرو باز تاب واژه های "کوچه" و "باغ" در سروده های کهن و معاصر ایران، در قالب مضامین پر شمار و گاه متفاوت برداشتهای گوناگونی در ذهنمان متصور می سازد؛ که شاید در مواردی ،بیانگر حال و هوای "کوچه باغ "باشد!

نمود "کوچه باغ" به شکلی دیگر ، در قالب "باغهای ایرانی" و در معماری کهن ایران تبلور یافته؛ طوری که در نواحی کویری و خشک؛ محیطی محصور و سرسبز از درختان و گلها،نهر آب و عمارتی میان آن طراحی و ساخته می شد؛ و چون بهشت در دل کویر، تفرجگاه شاهان ایرانی بوده است.
به هر روی"کوچه باغ" را نوعی از معماری در قالب بافت روستایی میتوان تصور کرد. که در مسیر کوچه ها و باغهایش رازهایی نا گفته ای با ما دارد...
در این رهگذر، تا همین چند دهه قبل ،این شیوه از سنت معماری در فرهنگ ایرانی رایج بوده است. که متاسفانه با هرج و مرج های در شیوه شهر سازی نوین که بی رحمانه تا بکر ترین سوی طبعیت به پیش می تازد؛ و چون غباری، همه زیبایی را فرا میگیرد، و گویا قرار است تا ما را از نیازهای متناسب با طبیعت و بقای آن؛ بی نصیب سازد.
از اینرو تصویر زبانی بی واسطه و گویا می باشد. تا هر هنرمند نقاش دریافتهای بصری خود را به بهانه خاطرات "کوچه باغ"بر صفحه بوم نقش بندد.
مظفر تقوا بلسی آبان ۱۳۹۶


"کوچه باغ" می تواند نگاهی حسرت بار به گذشته از دست رفته، یاد آور خاطرهای خوش، ویا تنها نشانه تاریخی طی شده و ناگزیر از زمانی سپری شده باشد ، که دیروز ما را با امروزمان پیوند می دهد.
نقاشان امروز معمولا نگاهی حسرت بار به گذشته ندارند، و به نظر می رسد یا به ویژگی های بصری عناصری از گذشته علاقه مند‌ند و یا با نگاهی انتقادی به بررسی رابطه امروز ودیروز می پردازند . این نمایشگاه تلاش‌دارد تا آثاری از هر دو گرایش را در معرض دید شما قرار دهد. هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه که همگی با آثاری حاکی از اندوخته های غنی بصری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند حتی به رویارویی مخاطبان با آثار هنری نیز ارج می نهند ،زیرا معتقدند که در غوغای سراسیمگی پوچ ‌جهان معاصر، مواجهه با آثار هنری ،خود فضیلت است.
کریم نصر،زمستان ۱۳۹۶

نمایشگاه آثار این هنرمندان تا 22 دی ماه در گالری کوچه باغ به نشانی جاده رشت انزلی، بعد از خمام، منطقه آزاد انزلی، گورابجیر صحرا، کوچه سیار، شماره 74 ادامه خواهد داشت.

logo-samandehi