نگهبان یک نمایشگاه نقاشی در روسیه برای اثر نقاش مشهور چشم کشید

نگهبان یک نمایشگاه نقاشی در روسیه متهم شده که در نخستین روز کاری‌ خود برای یک تابلوی انتزاعی اثر یکی از نقاشان آوانگارد روس، با خودکار چشم کشیده است.

به گزارش گالری آنلاین، در ماه دسامبر دو بازدیدکننده از گالری مرکز فرهنگی یلتسین در یکاترینبرگ متوجه شدند که برای نقاشی انتزاعی آنا لپورسکایا با عنوان "سه پیکر" با خودکار چشم کشیده شده است. این تابلوی نقاشی که بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ کشیده شده، سه پیکر بی‌چهره را نشان می‌دهد.

در پی این واقعه، نگهبان این گالری اخراج شده و پلیس در حال تحقیق در این مورد است.

مسئولان این گالری می‌گویند نگهبانی که متهم به انجام این کار است، از طرف یک شرکت خصوصی استخدام شده بوده و در نخستین روز کاری‌اش بوده و انگیزه‌اش از انجام این کار نامشخص است.

این ماجرا نخستین بار در ۲۰ دسامبر به پلیس گزارش شد، ولی پلیس در ابتدا از تحقیق در مورد آن خودداری کرد و آسیب وارده را "جزئی" خواند. اما در پی شکایت مسئولان وزارت فرهنگ روسیه، پلیس هفته گذشته بار دیگر پرونده رسیدگی به این خرابکاری هنری را گشود.

نگهبانی که مظنون به انجام این کار است، در صورت اثبات جرمش به پرداخت جریمه مالی و تا سه ماه زندان محکوم خواهد شد.

این تابلو یک روز بعد از کشف این خرابکاری برای مرمت به گالری تریتیاکوف مسکو بازگردانده شد. مقام‌های این گالری که تابلو در اصل به آن تعلق دارد، می‌گویند خوشبختانه خودکار فشار زیادی به سطح تابلو وارد نکرده و آسیب وارده قابل جبران است.

هزینه مرمت این تابلو که بهای آن برای بیمه‌اش حدود ۱ میلیون دلار تعیین شده، حدود ۲۵۰ هزار روبل (۳۳۴۰ دلار) برآورد شده است.

در پی وقوع این حادثه، روی بقیه تابلوهای به نمایش درآمده در گالری مرکز فرهنگی یلتسین شیشه‌های محافظ کار گذاشته شده است.

آنا لپورسکایا که در سال ۱۹۸۲ درگذشته، شاگرد نقاش مشهور روس کازیمیر مالویچ بود و آثارش در تعدادی از موزه‌های روسیه نگهداری می‌شود.


منبع: بی بی سی

logo-samandehi