ساتبیز پرتره 35 میلیون دلاری ملکه اسپانیا را کنار گذاشت

پرتره ملکه اسپانیا Isabel de Borbón اثر Diego Velázquez، که انتظار می رفت رکوردهای پیشین این هنرمند را بشکند، بیصدا توسط Sotheby’s در نیویورک از حراجی خارج شد.


به گزارش گالری آنلاین، این نقاشی درباری، که از سال 1978 در اختیار یک مجموعه دار خانوادگی خصوصی در ایالات متحده بود، کنارکشیده شد. نام این اثر در فهرست فروش اینترنتی خانه حراج که در 21 دسامبر منتشر شد، دیده نشده است.

به نقل از روزنامه آرت گمانه زنی هایی وجود دارد که احتمالا موزه ای در ایالات متحده پیشنهادی در رابطه با خرید تابلو داده باشد، با این حال، Sotheby’s هیچگونه اظهار نظری در این رابطه نکرده است. خانه حراج ارزش این اثر متعلق به دهه 1620 را در مزایده ای که در 1 فوریه برگزار خواهد شد 35 میلیون دلار اعلام کرده بود.

پرتره ملکه اسپانیا Isabel de Borbón می تواند مربوط به نقاشی مشهور Velázquez از همسرش فیلیپ چهارم باشد که توسط Prado در مادرید نگهداری می شد. این اثر در سال 1808 در حمله ناپلئون به اسپانیا از مجموعه سلطنتی اسپانیا در مادرید تصاحب و بعدها در سال 1838 در مجموعه اشراف فرانسوی دیده شد و در نهایت در اختیار بانکدار بریتانیایی و مجموعه دار کتاب Henry Huth قرار گرفت، بستگان او این تابلو را تا سال 1950 نزد خود نگاه داشتند تا زمانی که آخرین بار در مزایده دیده شد.

آثار نفیس Velázquez را معمولا می توان در مجموعه‌های سلطنتی یا موزه ها یافت و به ندرت بصورت عمومی به مزایده گذاشته می شوند. ارزش بالا و حفظ و نگهداری خوب آن، منحصربفرد بودن این اثر را نشان می دهد. در صورت فروش این اثر، رکورد آن به بیش از دو برابر رکورد کنونی اثر فروخته شده نقاش اسپانیایی قرن هفدهم در حراجی که 16.9 میلیون دلاراست، خواهد رسید.

خانه حراج در بیانیه ای اعلام کرد که ارسال کنندگان به دلیل ادامه مذاکرات از سوی آنها به ناچار تصمیم گرفتند فروش این اثر را موقتا متوقف کنند. Sotheby’s گفت: "با توجه به اشتیاقی که Velázquez تا این اندازه با آن مواجه شده است هر دو طرف مشتاقانه در انتظار فروش این اثر استثنایی در آینده نزدیک هستیم.

logo-samandehi