ادبیات به مثابه ی منبع تغذیه ی هنرمند/گفتگوی رضا هدایت با گالری آنلاین به بهانه نمایش آثارش در گالری بیرنگ

به گزارش خبرنگار گالری آنلاین ؛در آثار رضا هدایت اغلب شاهد نقوش ، موتیف ها وعناصرکهن درفضایی اسطوره ای هستیم ؛ رضا هدایت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با نقوش و مفاهیمی که در آثارش بکار می گیرد اظهار کرد:

در آثار من همه چیز وجود دارد ،هم میتواند بیان اسطوره ای باشد و هم میتوان بیان اجتماعی امروزی را در آن پیدا کرد .نقوشی که به عنوان موتیف مطرح میشود شاید به نوعی وام گرفته از ادبیات ما باشد چرا که ادبیات برای من یک منبع بزرگ تغذیه است و من بیشترین تغذیه ام را از ادبیات میکنم.

در ادامه رضا هدایت درباره گرایش خود به هنرهای ادبیات و نقاشی توضیح داد : میتوان گفت گرایش من به ادبیات و نقاشی به شکل همزمانی صورت گرفت . از دوران نوجوانی علاقه ی من به ادبیات بسیار زیاد بود و به همین دلیل در دبیرستان رشته ی فرهنگ و ادب و سپس در دانشگاه رشته ی نقاشی را انتخاب کردم.


رضا هدایت

وی در ادامه با اشاره به اشتراکات تصویری در ادبیات و نقاشی گفت:

مدیوم ادبیات برای من تخیل است. آنچه در ادبیات است، خیال پردازی، تصور و تجسمی است که آدمها میتوانند داشته باشند.این خیال انگیزی ادبیات برای من بخش مهمی بوده و از آن استفاده کرده ام .

گاهی شعر و داستان هم مینویسم هر چند تا کنون هیچ کدام را چاپ نکرده ام و البته معتقدم الزامی برای هنرمندی که آثارش را با الهام از منابع ادبی خلق میکند وجود ندارد که خودش هم شاعر یا نویسنده باشد.

در واقع ادبیات ما یک منبع لا یزال است ، یعنی بهترین تغذیه برای هنرمندان ما می باشد. کتاب هایی مانند شاهنامه ، کتاب های نظامی و سعدی و همه ی اینها منابعی است که میتوانند هنرمندان را تغذیه کنند .

در کنار الهام از منابع ادبی و اسطوره ای وجه دیگر آثار رضا هدایت مربوط میشود به دغدغه های اجتماعی امروز جامعه ، در این رابطه هدایت افزود:

گاهی در آثار من نوعی درد و رنج را هم میتوان دید، از آدمی که من سر چهار راه میبینم که بچه اش را کول کرده و اسفند دود میکند برای اینکه پول جمع کند و در واقع تکدی گری انجام نمیدهد اما درد و رنج را همراه خود دارد. اینها تصاویری است که هرچند من را آزار میدهند ولی میتوانند ترسیم بشوند .

اثر رضا هدایت

در ادامه ی این گفتگو هدایت از شخصیت تاثیرگزار زندگی اش استاد عربعلی شروه یاد کرد و گفت:

استاد شروه ؛ در خانواده ، من را که خواهرزاده ی ایشان هستم همیشه به مطالعه تشویق میکرند و از همان کودکی من را با شاهنامه آشنا نمودند . ساده زیستی و زندگی هنرمندانه ی ایشان همیشه برای من الگو بوده او آدمی بود که مانند درخت توت که میوه اش را بر سر مردم می ریزد ، او هم هیچ گاه هیچ توقع و انتظاری از هیچ کس نداشت و هدفش تنها هنر و آموزش بود، وی با وجود ترجمه هایی که انجام داد هیچ پولی از آن راه بدست نیاورد در حالی که میتوانست کانالهای اقتصادی برای خود باز کند، اما هرگز این کار را نکرد و صادقانه کارش را انجام داد . تمام توصیه اش این بود که شاهنامه بخوانید و ادبیات را فراموش نکنید.

توصیه من نیز همواره به هنرجویان جوان این است که کتاب بخوانند ،چون کتاب خواندن مانند پر کردن قلکی است که همه چیز را در آن ذخیره میکنیم و هر زمان میتوانیم این قلک را بشکنیم و از محتویاتش در کارهایمان استفاده کنیم. معتقدم کار کردن مداوم منهای مسائل اقتصادی میتواند جوابگوی هنر امروز ما باشد ، چرا که هر چه هنرمندان وارد آن قضیه شوند از هنر فاصله میگیرند . مولوی یک شعر بسیار جالب دارد که میگوید:


پس هنر آمد هلاکت خام را کز پی دانه نبیند دام را

و در جای دیگر می گوید:

پس دو چشم روشن، ای صاحب نظر بهتر از صد مادر است و صد پدر

یعنی اگر آدم اگاهانه و با صداقت برخورد کند حتما هنرش جایگاه خود را پیدا میکند

استاد عربعلی شروه در مقابل یکی از آثارش

هدایت در رابطه با روش منحصر بفردش در نقاشی بدین گونه که فرم ها با پوشش سطوح رنگی ظاهر میشوند، توضیح داد:

نقاشی کردن برای من به نوعی مانند " ذن " است ،همچون مکاشفه و شهود . زمانی که من در مقابل سطح رنگی می ایستم بعد از چند لحظه نگاه کردن به آن دیگر فقط دستم حرکت میکند و تا کار را تمام نکند نمی ایستد.

وی در پایان سخنانش ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت عوامل مجموعه گالری آنلاین اظهار داشت: عملکرد این گروه کار ارزنده ای است که صادقانه به هنر خدمت میکنند . فعالیت عاشقانه ی اعضای این مجموعه که موجب جلب رضایت مخاطبین و هنرمندان در طول دوره ی فعالیت گالری آنلاین شده است من را به یاد شعری از حافظ می اندازد که میگوید:

ره عشق ار چه کمینگاه کمانداران است هر که دانسته رود صرفه ز اعدا ببرد

رضا هدایت متولد 1345 است؛ وی عضو هیات علمی دانشگاه سوره و دكترای پژوهش هنر است و تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی داشته است.

به گزارش گالری آنلاین ؛ نمایشگاه نقاشی های رضا هدایت روز سی ام بهمن ماه در گالری بیرنگ همراه با نمایش بیش از پنجاه اثردر ابعاد 50.50 سانتی متر افتتاح میگردد و علاقه مندان میتوانند تا هفدهم اسفند ماه از این نمایشگاه به آدرس خیابان ظفر،بین مدرس و آفریقا،شماره 251 از ساعت 16 الی 20 دیدن بفرمایند.


logo-samandehi