علی ذاکری عضو هیات داوران بخش نقاشی سالانه هنرهای شهری بهار تهران

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، علی ذاکری، داور بخش نقاشی دیواری و تخم مرغ‌های رنگی رویداد «بهارستان» با اشاره به گرایش تصویرسازانه هنرمندان در این رویداد هنری، اظهار داشت: در این دوره سمت و سوی آثار بیشتر تصویرسازی بود تا نقاشی. هر چند که ما هم بیشتر در نقاشی‌ها بر فضای عیدانه و رنگی تاکید داشتیم با این حال می‌توان گفت تصویرسازی در بخش نقاشی دیواری حاکمیت داشت.
وی همچنین با اشاره به حضور گسترده هنرمندان تصریح کرد: در این دوره هنرمندان بسیاری شرکت کرده بودند این مساله داوری را سخت‌تر می کرد به خصوص اینکه یکی از موارد مهمی که باید بررسی می‌کردیم اصالت آثار بود. بر این اساس تا جایی که امکان داشت آثار کپی را از گردونه رویداد «بهارستان» حذف کردیم و به کارهایی امتیاز دادیم که هنرمند در آن به ایده‌پردازی پرداخته است.
ذاکری ادامه داد: در بخش تخم‌مرغ‌های رنگی هم مهم‌ترین مشکل این بود که هنرمندان ایده‌های زیبایی خلق کرده بودند اما در بسیاری موارد امکان پیاده کردن این طرح‌های روی حجم مدور ممکن نبود.
این هنرمند با اشاره به اینکه اصالت و نوآوری در آثار بیشترین امتیاز را داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع رویداد «بهارستان» فضای شهری بود و طبق روندی که در یکی دو سال اخیر هنرمندان در پیش گرفته بودند تلاش بر سادگی اثر بود.
ذاکری در این باره توضیح داد: با توجه به آلودگی‌های بصری تهران، هنرمندان تلاش دارند با توجه به تاکید سازمان زیباسازی آثاری خلق کنند که باعث شلوغ‌تر شدن فضای شهری نشوند. از این رو این خلوتی در کارها، آثار را به سمت مینی‌مالیستی کشانده است. اما نکته اینجاست که این مساله باعث همگون شدن بسیاری از آثار شد.
وی ادامه داد: در آثار خلق شده تنوع بسیار دیده می شود از این رو بسیاری از آثار تکراری حذف شد. ضعف دیگر در آثار این بود که فضای فیگوراتیو یا نقاشی شهری کمتر بود.
ذاکری اظهار داشت: در نقاشی دیواری بیشتر آثار جنبه فرمی و تزئینی دارند. بیشتر بر رنگ تأکید شده و روی دیوارها فضای بصری زیبایی القا می‌کند.
این هنرمند یکی دیگر از دلایل سادگی آثار ارائه شده توسط هنرمندان را اجرای بهتر آثار دانست و گفت: با توجه به اینکه اجرای کار بر عهده خود هنرمند است، ایده‌پرداز هم با توجه به شرایط جشنواره ساخت اثر و زمانی که در اختیار دارد تلاش می‌کند ایده‌ای را ارائه دهد که در صورت تأیید هم سریع‌تر اجرا شود و هم از نظر هزینه صرف اقتصادی داشته باشد این مساله در زمینه تخم‌مرغ‌های نوروزی هم به همین منوال بود.
وی در پایان با تأکید برضرورت حضور هنرمندان حرفه‌ای در رویداد «بهارستان» اظهار داشت: باید از افراد صاحب سبک و امضا دار در این رویدادها دعوت شود تا سطح کیفی کار ارتقا پیدا کند. در حال حاضر به دلایل بسیاری هنرمندان حرفه‌ای کمتری به سمت نقاشی دیواری کشیده می‌شوند از این رو باید شرایطی را مهیا کرد تا هنرمندان حرفه‌ای هم در این مسیر حضور پیدا کنند.
لازم به یادآوری است، رویداد هنری «بهارستان» (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی، گرافیک و تخم‌مرغ‌های نوروزی همزمان با ایام نوروز 1395 در تهران برگزار می‌شود و تا فروردین ماه ادامه دارد.

logo-samandehi