نگرانی فرزند پیکاسو از متهم شدن دخترش به فروش اثر جعلی وی

اظهارات خانواده ی پیکاسو و پیچیده شدن پرونده ی حقوقی دعوی بر سر مالکیت اثر نیم تنه ی وی، میان خانواده سلطنتی قطرو لری گاگوسیان مجموعه دار امریکایی

به گزارش گالری آنلاین ،وضعیت پرونده ی مالکیت مجسمه ی 100 میلیون دلاری پیکاسو در دادگاه نیویورک میان عوامل یک حراجی بیریتانیایی به نمایندگی از خانواده سلطنتی قطر و یک مجموعه دار معروف آثار هنری آمریکایی شدت گرفته است.

دادگاه نهایی برای تعیین صاحب اصلی اثر 19 سپتامبر 2016 در منهتن برگزار خواهد شد ،مگر خارج از دادگاه بتوانند دو طرف با یکدیگر به توافقی دست پیدا کنند.

مجسمه ی نیم تنه ی زن ، شاهکار پیکاسو ،هنرمند اسپانیایی ، تا ماه گذشته در موزه هنر مدرن نیویورک در معرض نمایش بوده است.این نزاع حقوقی از دادگاهی در فرانسه آغاز شد و سپس از سوئیس به امریکا گسترش یافت .

این موضوع میتواند یک سقوط ناگهانی را در رقابت و ارتباطات خرید و فروش آثار هنری قرن بیستم به همراه داشته باشد.

وکلای عوامل حراجی لندن از دادگاه امریکا خواستار تحویل مجسمه به موکلین آنها ، باطل کردن ادعای رقیبشان " گاگوسیان" و همچنین دریافت خسارت از وی شده اند و اظهار کردند که "مایا" دختر پیکاسو که مادرش "ماری ترز" در این نیم تنه مجسم شده است، این اثر را به موکلین آنها در نوامبر 2014 به قیمت 47 میلیون دلار جهت نمایش در موزه قطر فروخته است.

بر طبق اسناد دادگاه روز جمعه فلوریدا مایا به دلیل نگرانی از اینکه دخترش "دیانا" به اتهام ساخت اثر جعلی این نیم تنه و فروش آن به " گاگوسیان" درگیر این پرونده شود، ادعا کرده است که توافق فروش اثر به عوامل حراجی لندن را چند روز قبل از پرداخت نهایی رد و منتفی کرده بوده است.

وکلای بریتانیایی نیز در مقابل این ادعا مطرح کردند که "دیانا" نوه ی پیکاسو طی نقشه ای با شریک قدیمی خود " گاگوسیان" مجسمه ی اصل را به طور پنهانی از مادرش مایا خریده ، تا بتوانند آن را با قیمت بسیار بالاتر بفروشند.

بر اساس گزارش ها تا کنون گرانترین معامله در خرید و فروش حراجی های آثار هنری توسط " گاگوسیان" انجام شده است.

به گزارش گالری آنلاین ،بر اساس نظر مقامات دادگاه امریکا هرچند موکلین بریتانیایی در فرانسه و سوئیس به دادگاه رفته اند و حتی توانستند مایا را در حال خروج از پاریس متوقف کنند اما این اثر در ماه می 2015 به " گاگوسیان" فروخته شده و در ماه سپتامبر به عنوان هدیه ای از روی حسن نیت از طرف گالری " گاگوسیان" به نمایشگاه MoMA در نیویورک منتقل شده.

با وجود تمام این ادعا ها و گفته های دختر و نوه ی پیکاسو نتیجه نهایی تا 19 سپتامبر 2016 و برگزاری دادگاه نهایی در منهتن مشخص نخواهد بود.

خبر مرتبط :

نمایش آثار مجسمه ی پیکاسو در موزه هنر مدرن نیویورک/گزارش تصویری [1394/6/23]

logo-samandehi