یادی از هنرمندانی که دیگر در جمع ما نیستند

5 روز از بهار امسال همراه شد با خبر فوت نیما پتگر نقاش و استاد دانشگاه که در اثر ایست قلبی در سن 69 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

نیما پتگر متولد اول اسفند 1325 در تهران بود. او پس از فراگیری هنر طراحی نزد پدرش علی اصغر پتگر از سال 1334 به کار تدریس درکلاس‌های آزاد هنری پرداخت. او در سال 1347 برای تحصیلات آکادمیک به ایتالیا سفر کرد و در سال 1348 وارد آکادمی هنرهای زیبای رم در رشته مجسمه سازی شد و زیر نظر استادش امیلیوگرکو به آموختن هنر مجسمه سازی و فن طراحی با مرکب پرداخت . پتگر در سال 1352 از آکادمی فارغ التحصیل شد و در سال‌های 54 - 1353 دوره طراحی فیگور و درسال‌های 55 - 1354 دوره نقاشی را گذراند. سال 1355 به ایران بازگشت و از آن پس همچنان به فعالیت‌های هنری و تدریس در آتلیه هنری خود می‌پرداخت. از نیما پتگر نمایشگاه‌های متعددی در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی و موزه‌های داخل و خارج از کشور بر پا شده است.

11 فروردین عبدالعلی گلریز خاتمی، استاد 68 ساله خاتم‌کار شیرازی، که بیش از 60 سال در عرصه صنعت خاتم‌سازی فعال بود، در حالی‌که پزشکان به بهبودش امیدوار بودند، از دنیا رفت. عبدالعلی گلریز‌خاتمی، از کودکی و سن هشت سالگی نزد پدرش که از استادان خاتم‌کار شهیر زمان خود بود، کار را در این عرصه آغاز کرد. این استاد گل‌پیچ خاتم کشور که دست‌ساخته‌هایش با قیمت‌های بسیار گزاف در بازارهای داخل و خارج کشور به فروش رسیده و می‌رسد، تا پایان عمرش از هیچ امکان و حمایت دولتی برخوردار نشد.وی که حاصل سال‌ها عمرش، صداقت و پاکی بود، از متبحرترین اساتید در پیچیدن گل خاتم محسوب می‌شد؛ هنری که خاتم شیراز را از سایر خاتم‌ها، جدا کرده و اصالت می‌بخشید. عبدالعلی در سنین نوجوانی و جوانی به همراه پدر در ساخت صندوق خاتم حرم حضرت شاهچراغ(ع)، صندوق حرم مطهر حضرت ابوالفضل‌ العباس(ع) و همچنین ساخت و تزئین اتاق خاتم کاخ مرمر، همکاری داشته و گل‌های خاتم این آثار برجسته را زیر نظر و آموزش‌های پدر پیچیده است. خاندان گلریزخاتمی از برجسته‌ترین خاتم‌کاران ایران به شمار می‌روند و پدر و عموی عبدالعلی گلریزخاتمی، نامشان در فهرست کسانی است که خاتم‌کاری را به اصفهانیان آموزش داده‌اند. خلیل گلریزخاتمی، عموی عبدالعلی، سال‌ها قبل، در دارالفنون اصفهان، به کارآموزان، خاتم‌کاری و خاتم‌سازی را آموزش داد. امروزه در جهان، خاتم شیراز به‌واسطه گره‌ها و گل‌پیچ‌های خاص و دست‌ساز آن، شهرت بسزایی داشته و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

غلامحسین ملک عراقی از عکاسان پیشکسوت کشورمان ظهر روز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت. این عکاس که متولد سال ۱۳۰۴ در تهران بود مدتها از بیماری ریوی رنج میبرد. وی از سال ۱۳۲۴ به عکاسی مشغول و تا چهار سال پیش همچنان دوربین خود را زمین نگذاشته بود. غلامحسین ملک عراقی عکاس ایران ایر، شهرداری و مطبوعات مختلف بود و بخشی از آثار وی در چند جلد کتاب به چاپ رسیده است. یکی از نکات مهم درباره وی این بود که آرشیو منحصر به فردی از عکسهای شخصیتهای قدیمی هنرمندان و همچنین شهرها و اتفاقات سالهای دور در خانه داشت.

جمال بخش‌‌پور نقاش ایرانی شامگاه یکشنبه 31 خرداد در آلمان درگذشت. این نقاش ایرانی که سالها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، در شهر کلن آلمان درگذشت. جمال بخش‌پور از نقاشان مطرح ایران سال 1322 در تبریز متولد شد. او دانش‌آموخته هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای تزئینی تهران بود. این نقاش ایرانی نزدیک به دو دهه از عمر خود را خارج از ایران ساکن بود. بخش پور اولین نمایشگاه خود را در سال 1349 در تالار قندریز برپا کرد و طی نزدیک به نیم قرن فعالیت هنری نمایشگاه های مختلفی را در ایران، آلمان و سوئیس برگزار کرد. آخرین نمایشگاه این هنرمند در ایران آبان ماه سال 1389 در آرت سنتر تهران برگزار شد و کتاب مجموعه‌ آثار جمال بخش‌پور نیز در سال 1381 در ایران منتشر شد.

مصطفی قلی (پرویز) فکری ارشاد هنرمند نگارگر باسابقه شنبه 16 آبان ماه بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت. پرویز فکری ارشاد که فرزند معزدیوان فکری ارشاد بازیگر و کارگردان فقید تئاتر و سینمای ایران و از نوادگان مؤیدالممالک فکری ارشاد نمایشنامه‌نویس و روزنامه‌نگار عهد مشروطه و صاحب روزنامه صبح صادق و روزنامه ارشاد بود؛ از هنرمندان باسابقه عرصه نگارگری کشور به شمار می‌رفت. فکری ارشاد در دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ در اداره هنرهای زیبای وزارت فرهنگ و هنر (ارشاد ) مشغول به کار بود و آثارش در نمایشگاه مختلفی به نمایش درآمد.

هادی مشکات عکاس و تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران به دلیل مشکلات کلیوی و تنفسی جمعه ۲۲ آبان ماه بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. مشکات از ۱۳۳۴ با عکاسی سینما وارد سینما شد و تهیه‌کنندگی آثاری چون "مرز"، "میرزا کوچک خان"، "سردار جنگل"، "ترن" از جمله آثاری است که تهیه کنندگی آنها را بر عهده داشت.
منبع:هنرآنلاین

logo-samandehi