یادداشت فریده شاهسوارانی هنرمند مدعو رویداد بهارستان

فریده شاهسوارانی هنرمند مدعو رویداد بهارستان و عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در یادداشتی که به گالری آنلاین ارسال کرد به مناسبت رویداد بهارستان 1395 آورده است:

درگذر زمان از این خیابان‌ها و این پیاده‌روها در طی سالیان متمادی عبور کرده‌ایم. این مکان‌های عمومی نیز همچون آدمیان در حال عبور، در تغییر و تحول‌اند. فصل‌های گوناگون را ازسرمی گز رانند و حوادث گوناگونی را شاهدند که ما یا حضوری در آن‌ها نداریم و یا فرصت و چشم دیدن آن‌ها را: انسان‌هایی که سر در لاک خود، خواب‌آلوده و دل‌نگران به‌سوی محل کار خود می‌شتابند؛ یا در تفرجی ساده در کنار گیاهان و آب‌نماهای آن خاطرات دور و نزدیکشان را مرور می‌کنند.

این گذرگاه‌ها با درختان، بوته‌ها، جوی‌ها و سنگ‌ها و گل‌ها تعلق به عموم ساکنان این شهرهای بناشده از آهن و سیمان و شکل‌گرفته در عصری پرتکاپو و خالی از خیال و نشاط راستین دارند.

اگر احساسی از وظیفه و مسئولیت در برابر سلامت روح و جان خویش و دیگر همسایگان و شهروندان داریم، در برابر زیبایی و پاکی و طراوت و نشاط این محیط شهری نیز نمی‌توانیم بی‌تفاوت بمانیم. همان‌گونه که داعیه حفاظت از محیط‌زیست طبیعی سیاره خویش را در سر می‌پرورانیم، به محیط‌زیست هرروزه خویش چگونه می‌نگریم و در بهبود آن چگونه می‌کوشیم؟

در رویداد بهارستان که به همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای شاداب کردن و بهبود فضاهای عمومی شهر تهران برگزار می‌گردد، هنرمندان، با کمک ابزار و اصول هنرهای تجسمی و بصری، سعی در دگرگونی یکنواختی و کسالت روزمرگی موجود در این فضاهای شهری دارند. این جریان حرکتی سالم و پویا است که نه‌تنها باعث آمدن نشاط و رنگ و نور و فرهنگ و هنر در میان اکثریت مردم از طریق محیط‌های عمومی شهرشان می‌شود؛ بلکه باعث به وجود آمدن رابطه‌ای مستقیم و طبیعی میان قشر درگیر و فعال درزمینه هنر با مردم عادی کوچه و خیابان است که شاید هیچ‌گاه با گالری‌های هنری و موزه‌ها و نمایشگاه‌ها سروکاری نداشته و ندارند. این به‌گونه‌ای تبدیل محیط‌های شهری به موزه و گالری آثار و ایده‌های تازه‌تر و جدیدتر هنری است و مردمی کردن هنر و اشاعه فرهنگ و در کل رشد و بالا رفتن فرهنگ عمومی جامعه در اثر تکثیر و گسترده شدن تولیدات فرهنگی دوره و عصری که در آن زیست می‌کنیم.

این شهر متعلق به همه ماست، همان‌گونه که فرهنگ و هنر محصول دست هنرمندان این دوره نیز درنهایت تعلق به این سرزمین و کل جامعه انسانی دارد؛ و این حرکت مثبت سازمان زیباسازی که فضا و محیطی گسترده و عمومی را در اختیار هنرمندان چه جوان و چه باتجربه‌تر قرار می‌دهد تا به اجرای ایده‌های هنری خویش بپردازند، جنبشی است که می‌تواند در طولانی‌مدت در بالا رفتن شعور و کیفیت فرهنگی جامعه نقشی مؤثر و مثبت ایفا نماید.

logo-samandehi