جمشید حقیقت شناس: ارتباط بین هنرمندان و مدیریت شهری سرعت پیدا کرده است

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی، جمشید حقیقت‌شناس هنرمند نقاش که با دو اثر در رویداد «بهارستان» حضور دارد درباره آثار خود گفت: یکی از آثارم نقاشی دیواری است و دیگری کار روی تخم‌مرغ‌های نوروزی بود که در سطح شهر به نمایش درآمده‌اند. در هر دو اثر موضوع آسمان بود، چرا که معتقدم تهران شهری است که آسمان ندارد و شهری است که احتیاج به آسمان دارد، اگر آسمان وجود نداشته باشد افق و دوربینی که شهروندان باید داشته باشند از دست می‌رود. به نظرم رسید که امسال این کارها را انجام دهم و دوست داشتم توجه مخاطب را به این موضوع جلب کنم.

وی افزود: شهر ما احتیاج به آسمان دارد، همانطور که مردم و زندگی نیازمند آسمان هستند. متولیان شهر هم باید کمک کنند تا آسمان شهر دیده شود. باید هر فعالیتی که در شهر انجام می‌شود در راستای کمک به دیده شدن آسمان باشد، اتفاقی که این روزها کمتر رخ می‌دهد و تمام فعالیت‌ها در راستای حذف آسمان و توجه بیشتر به زمین و موضوعات زمینی بوده است. روی تخم مرغ نیز از صور فلکی استفاده کردم که به عنوان بخشی از آسمان دیده می‌شوند.

این هنرمند با اشاره به این که رویدادهایی همچون «بهارستان» موجب می‌شود سطح توقع مخاطب بالا برود بیان کرد: جنبه مثبت این حرکت آشتی هنرمندان با شهر بود و در این بخش موفق‌تر عمل کرد، برای جذب مردم نیز ابعاد اتفاق باید بزرگ‌تر باشد. مردم باید احساس کنند که اتفاقی در شهر افتاده است ضمن این که توقع بیشتری دارند و صرفا به جهت کار هنرمندان نام آشنا اکتفا نمی‌کنند و این برایشان کافی نیست.

حقیقت‌شناس ادامه داد: در واقع سال آینده برای تاثیرگذاری بیشتر آثار روی مردم باید کار شود و هدف نباید صرفا جذب هنرمندان باشد. مهمترین کاری که هنرمند می‌کند تاثیرگذاری است، امسال هنرمندان بسیاری در این رویداد شرکت کردند و تجربه‌های نشدنی که کمتر در شهر دیده می‌شود را شدنی کردند و از شکل تکراری نقاشی دیواری، مجسمه و گرافیک خارج شد.

وی با پیشنهاد این که موزه هنرهای محیطی از سوی سازمان زیباسازی شکل بگیرد، گفت: بسیاری از این آثار را می توان در موزه‌ها به نمایش گذاشت و نباید صرفا به جهت این که هنر محیطی هستند به آنها نگاه کرد. این آثار را می‌توان تبدیل به گنجینه‌ای از آثار هنرهای محیطی کرد. نباید صرفا نگاه به این آثار موردی و روزمره باشد. سازمان زیباسازی شهرداری نیازمند موزه‌ای است تا آثار تولیدی را حفظ کند و در موزه به نمایش بگذارد. همین عامل موجب می‌شود تا آرشیوی از هنرهای محیطی به وجود آید که در حوزه شهری بسیار پرکاربرد است و در همه جای دنیا نیز این امر وجود دارد.

این هنرمند در پایان اظهار کرد: به نظرم ارتباط بین دستاورد هنرمندان و مدیریت شهری سرعت پیدا کرده و این خوب است. برای اثرگذاری روی شهروندان، باید بسیار روی موضوع اثر و اندازه‌های شهری توجه داشت. صرفا انجام یک کار مهم نیست باید فکر کرد که تاثیرگذاری آن چه میزان بوده و چقدر ماندگار است. نمی‌توان هر سال یک موضوع تازه به شهر داد، اما می‌توان اندکی به آن چه که موجود است اضافه کرد تا ماندگاری داشته باشد و در خاطرات مردم مانده و ثبت شود.

لازم به یادآوری است، رویداد هنری «بهارستان» (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) به همت سازمان زیباسازی شهر تهران همزمان با ایام نوروز ۱۳۹۵ در تهران برگزار ‌شد و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

logo-samandehi